Error(s) found: '2'

+ Unable to change databases. Unknown database 'iaennew'.
+ Unable to perform the query SELECT * FROM keywords_description WHERE (language_id = ''). No database selected.
TEXT_VISIBLE_PAGES 132-151 TEXT_OF 194
TEXT_PREVIOUS_20
TEXT_CURRENT_PAGE
TEXT_NEXT_20
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/132.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

να ενεργεί για υποθέσεις καθαρά εσναφικές, δηλ. σχετικές με τις εσναφικές οργανώσεις. Παραχωρώ πλήρες και απεριόριστο δικαίωμα στη διοίκηση των συντεχνιών, ώστε αυτή -κατά τα παλιά καθιερωμένα έθιμα και διατάξεις- μόνο εσναφικά να εξετάζει, ανακρίνει, επιλύει τις υποθέσεις και διαφορές, που θ' αναφύονταν ανάμεσα στους ανθρώπους του εσναφιού (ταϊφάτ σενάτ), όπως και ανάμεσα στους επαγγελματίες που μόνιμα και αποκλειστικά ασχολούνται με τη βιοτεχνία - επαγγέλματα - τέχνες. Επιγραμματικά όλες οι υποθέσεις και διαφορές, που έχουν καθαρά εσναφικό χαρακτήρα, αποφασίζονται (εκδικάζονται) αμετάκλητα από τη διοίκηση της συντεχνίας, χωρίς κανένας απ' έξω να έχει οποιοδήποτε δικαίωμα να επεμβαίνει σ' αυτές.

Οι καταδίκες και οι αποφάσεις εκτελούνται από τα καθορισμένα συντεχνιακά όργανα και υπαλλήλους.

Έτσι, για παράδειγμα, αυτός που πρόσφατα αναγορεύτηκε μάστορας, μέχρι να του περαστεί στη μέση η μαστορική ζώνη με τις φούντες επίσημα από τη συντεχνία και μέχρι να εφοδιαστεί με το μαστορικό δίπλωμα, απαγορεύεται να έχει καινούριο μαστορικό μαγαζί (εργαστήρι) -ούτε μόνος του ούτε μαζί με άλλους- ούτε πάλι έχει το δικαίωμα να εγκαταστήσει στο μαγαζί ή στο εργαστήρι του (κερχανέ) οποιοδήποτε μπάγκο για εργασία.

Εσείς κ. κ. δικαστές, βοεβόδες, μουτεσελίμηδες, σερντάροι, μιρμιράνοι και λοιποί με την ιδιότητά σας ως αυτοκρατορικοί υπάλληλοι στις υπηρεσίες μου είστε υποχρεωμένοι να επαγρυπνείτε προς όφελος της υπηρεσίας για την τήρηση αυτού του νόμου και να προσέχετε ώστε οι μαθητές-κάλφες στο ισνάφι, οι οποίοι θα έχουν δικαίωμα εξάσκησης επαγγέλματος και οι οποίοι θα ήταν αναγνωρισμένοι από την εσναφική οργάνωση ως ισότιμοι και αυτόνομοι "μάστορες", να μπορούν ν' αποκτούν τον τίτλο "μάστορας" τότε μόνο, όταν θα έχει συντελεστεί επίσημα από τη συντεχνία η εθιμική πανηγυρική και δημόσια τελετή καθώς αυτή πραγματοποιόταν από παλιά.

Η τελετή της ανακήρυξης νέου "μάστορα" είναι πατροπαράδοτη και νομιμοποιημένη πια από παλιά, από τους ίδιους τους

TEXT_PAGE_SHORT132
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/133.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

οργανωτές του εσναφικού Οτζάκ1. Η τελετή αρχικά ξεκινά με θρησκευτική δοξολογία και ευχές, που γίνονται από τον εντεταλμένο θρησκευτικό υπάλληλο, σύμφωνα με τα δόγματα και τις ιεροτελεστίες της θρησκείας, που ο μαθητής-κάλφας πιστεύει. Καμιά ιεροτελεστία και θρησκευτική παράκληση, λόγοι, παρακλητικές ευχολογίες για τους μαστόρους-μαθητές δεν επιτρέπεται, χωρίς την έγκριση και την άδεια αυτής της εσναφικής διοίκησης. Πρόσωπα, που θα εκτελούσαν τέτοιες παρανομίες και ενάντια στην εσναφική οργάνωση, θα καταδιώκονται και θα τιμωρούνται αυστηρά, παρόλο που οι υπαίτιοι γι' αυτές δεν θα είναι μέλη της συντεχνιακής ένωσης, θα είναι ξένοι και δεν θα έχουν τίποτε το κοινό με τις συντεχνίες.

Το διοικητικό συμβούλιο της συντεχνίας είναι αρμόδιο να εξετάζει, κρίνει και αποφασίζει για τις αναφυόμενες μεταξύ των μελών διαφορές και υποθέσεις με χαρακτήρα επαγγελματικό, σύμφωνα με τα παλιά θέσμια που επέχουν τόπο νόμου και κατά το πνεύμα τους να τις λύνουν οριστικά. Μόνο το διοικητικό συντεχνιακό συμβούλιο έχει το δικαίωμα να κρίνει και ν' αποφασίζει για τις υποθέσεις που έχουν σχέση με τα συμφέροντα του εσναφιού, να τιμωρεί τον φταίχτη με δημόσια επίπληξη, με εκδίωξη, από τη συντεχνία, με σωματική ποινή (ραβδισμούς), με προσωρινή φυλάκιση, χρηματικά πρόστιμα για τη συντεχνία, με αποκαλύψεις και με άλλες παρόμοιες τιμωρίες.

Όλα εκείνα τα πρόσωπα του εσναφιού, που εκούσια καταστρατηγούν τους κανόνες του εσναφιού, έτσι όπως οι κανόνες αυτοί έχουν εκτεθεί πιο πάνω και όπως έχουν καταγραφεί στον παλιό νόμο για την οργάνωση τον εσναφιού, θα καταδιώκονται σύμφωνα με το νόμο, θα δικάζονται μόνο από τα εσνάφια και θα τιμωρούνται

——————————————

1. οτζάκ: αραβική λέξη και σημαίνει: τζάκι, καμινάδα, εστία. Στη φιλολογία αυτή η λέξη σημαίνει: οργανωτής, θεμελιωτής, πρωτεργάτης ενός οργανωμένου σωματείου, πρώτος θεμελιωτής εσναφικής ή άλλης νομικής οργάνωσης. Τέτοιος στα εσνάφια θεωρείται ο Σεΐχης Αχή-Εβράν-Βελή (σημ. Ihčiev).

TEXT_PAGE_SHORT133
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/134.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

παραδειγματικά. Οι υπαίτιοι και οι παραβάτες θα τιμωρούνται με δημόσιους αφορισμούς μπροστά στις συντεχνίες και μπροστά στην κοινωνία. Εκτός απ' αυτό οι υπαίτιοι θα τιμωρούνται σωματικά, με ξύλο στον πισινό, στις πατούσες (ξυπόλητα πόδια), με δυνατές ξυλιές.

Σε περίπτωση που μερικά ξένα πρόσωπα, όποια κι αν είναι και οποιαδήποτε θέση να κατέχουν στην κοινωνία, θελήσουν να επέμβουν και ν' αποπειραθούν με τη βία και τη δύναμη τους να εμποδίσουν και να μην επιτρέψουν τη σωματική τιμωρία του φταίχτη στον οποίο επιβλήθηκε η τιμωρία από το εσναφικο συμβούλιο, εσείς κ. κ. καδήδες, ζαπιτάδες, βοεβόδες και άλλοι αυτοκρατορικοί υπάλληλοι είστε αναγκασμένοι στο όνομα του ιερού νόμου και προς όφελος της υπηρεσίας σας με όλα τα μέσα τα οποία διαθέτετε να εξουδετερώσετε τους ξένους, που θέλουν με τη βία να επεμβαίνουν στα έργα και στις διατάξεις του συντεχνιακού συμβουλίου, σε κανένα δεν θα επιτρέπετε και δεν θα αφήνετε, έτσι που οι ξένοι κι εκείνοι που δεν έχουν τίποτε κοινό με το εσνάφι να εισβάλλουν και να εισχωρούν στην αίθουσα συνεδρίασης του εσναφικού συμβουλίου, με σκοπό να εξαναγκάσουν και να εκφοβίσουν τη σύνθεση του παραπάνω συμβουλίου, να επιφέρουν φόβο και τρόμο και με το κύρος τους να θελήσουν ν' αναμειχθούν σε καθαρά εσναφικά έργα, να προκαλέσουν διάσπαση και διαφωνία ανάμεσα στα εκλεγμένα εσναφικά μέλη, που αποφασίζουν για τις υποθέσεις του εσναφιού. Εκείνα τα πρόσωπα που δεν κατανοούν με το καλό και θέλουν με τη βία να εισχωρήσουν στην αίθουσα του εσναφιού και να σταματήσουν την εκτέλεση των καταδικαστικών αποφάσεων, που εκδόθηκαν από το συντεχνιακό συμβούλιο, και δεν επιτρέπουν τη σωματική δημόσια τιμωρία και εκτός απ' αυτό δεν θέλουν ν' ακούουν και να υποτάσσονται στην υψηλή διαταγή, πρέπει με τη βοήθεια της βάναυσης βίας η εξουσία μου να τους εξουδετερώνει και με τον αυτοκρατορικό απεσταλμένο να συλλαμβάνονται. Αυτοί δε που δεν υπακούουν να τιμωρούνται αυστηρότατα, όπως πρέπει να τιμωρούνται οι ταραξίες και οι επαναστάτες. Επίσης διατάζω να καταδιώκονται και να τιμωρούνται

TEXT_PAGE_SHORT134
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/135.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

με βαριά σωματική τιμωρία (ξύλο με ραβδισμούς) όλοι εκείνοι οι ταραξίες, προπαγανδιστές και υποκινητές, οι οποίοι προκαλούν διατάραξη, διαφωνία και φιλονικία, που προέρχονται από το ίδιο το ισνάφι και οι οποίοι προσπαθούν να δημιουργήσουν ανωμαλία μέσα από την κατάργηση των παλιών παραδοσιακών νομοθετημένων διαταγμάτων για τη συντεχνία, τα επαγγέλματα, τη βιοτεχνία και τις τέχνες στην αυτοκρατορία μου. Πρέπει να γνωρίζετε ότι οι εσναφικές παραδόσεις και διατάξεις υπήρχαν από πολύ παλιά, τους παπούδες και προπαπούδες, και με βάση αυτές η βιοτεχνία, τα επαγγέλματα και οι τέχνες στο ένδοξο μου κράτος άνθιζαν και πρέπει ν' ανθίζουν. Η μνήμη του μακαρίτη Σεΐχη Αχή-Εβράν-Βελή, γιου του Αχή Μπαμπά, θα γίνεται σεβαστή και πάντα θα χρησιμοποιείται για προστάτης της συντεχνιακής ένωσης. Ο πρόεδρος των εσναφιών θα φέρει το όνομα Αχή Μπαμπά, ως τακτικά δε μέλη τον συμβουλίου, που θα εκλέγονται μεγαλόφωνα από τα εσνάφια, μπορούν να γίνονται τα ακόλουθα πρόσωπα:

1. Ο Δημογέροντας του κάθε ξεχωριστού εσναφιού, που φέρει το όνομα κετχουτάς1 ή κεχαγιάς2 του εσναφιού.

2. Yigit başi3 ή οι αντικαταστάτες τους από εσνάφια, οι τσαούσηδες4 και

3. όλα τα εκλεγμένα από τη συντεχνία πρόσωπα, όπως και ο σεΐχης5 που δικαιωματικά και παραδοσιακά φέρει το όνομα της αδελφότητας για τα ίσνάφια Αχή Μπαμπά, σχηματίζουν το δικαστικό και διοικητικό συμβούλιο των εσναφιών της χώρας. Αυτά

——————————————

1. kethuda = αντιπρόσωπος, κύριος του σπιτιού (περσ. ket-huda).

2. κεχαγιάς = αντιπρόσωπος μιας ομάδας (τουρκ. kehaya, kâhya, kâya). Ο επικεφαλής ή αντιπρόσωπος μιας συντεχνίας λεγόταν και esnaf kâhyasi.

3. yigit başl = πρωτομάστορας, αρχιτεχνίτης, αρχικλητήρας μιας συντεχνίας που ανάμεσα στ' άλλα εκτελούσε και τις αποφάσεις της.

4. τσαούσης = αξιωματούχος του παλατιού η κατώτερος αξιωματικός του στρατού. Εδώ με την έννοια του αγγελιαφόρου ή επιστάτη (τουρκ. çavus).

5. σεΐχης = πνευματικός αρχηγός, προεστός χωριού, ηγούμενος σε μοναστήρι των δερβίσηδων (τουρκ. seyh).

TEXT_PAGE_SHORT135
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/136.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

τα πρόσωπα, ως εκπρόσωποι της συντεχνιακής ένωσης στην αυτοκρατορία μου, με αυτοκρατορική εξουσία θα τιμούνται και θα γίνονται σεβαστά από τα όργανα της κρατικής εξουσίας ως θρησκευτικά τέκνα και αντικαταστάτες του πρωτοϊδρυτή της συντεχνιακής ένωσης στην αυτοκρατορία μου μακαρίτη Αχή-Εβράν-Βελή, σαν υποστηρικτές της ανάπτυξης των επαγγελμάτων, των τεχνών και της βιοτεχνίας της χώρας.

Τα πρόσωπα αυτά εκλεγμένα από τη συντεχνία, επιφορτισμένα με την καθοδήγηση και τη διοίκηση των συντεχνιακών υποθέσεων, εσείς αυτοκρατορικοί υπάλληλοι και υπηρέτες, είστε υποχρεωμένοι να τα τιμάτε και να τα σέβεστε, γιατί αυτά θεωρούνται δικοί μου πιστοί και τίμιοι υπηρέτες στη βιοτεχνία και τα επαγγέλματα του κράτους μου. Απέναντί τους δεν θα επιτρέπετε ούτε θ' αφήνετε, είτε μόνοι σας είτε έμμεσα με άλλα πρόσωπα, να γίνονται εκβιασμοί, παρανομίες και οποιεσδήποτε άλλες βιαιοπραγίες και ατιμώσεις. Ούτε εσείς, ούτε κανένας άλλος απ' έξω δεν έχετε κανένα απολύτως δικαίωμα να αναμιγνύεστε και να επεμβαίνετε στις δικές τους εσναφικές υποθέσεις και στη διοίκηση του εσναφιού, επειδή αυτή (η διοίκηση) υπάρχει από πολύ παλιά.

Δεν επιτρέπω σε κανένα να προκαλεί κωλύματα, εμπόδια και οποιεσδήποτε ενοχλήσεις στις υποθέσεις και στην διοίκηση του εσναφιού, όπως επίσης και οποιαδήποτε παραβίαση και φθορά στις παλιές και πατροπαράδοτες συντεχνιακές διατάξεις. Εσείς, σαν κρατικοί υπάλληλοι και τηρητές των κρατικών νόμων και του Seriat, έχετε υποχρέωση να μην επιτρέπετε να γίνονται παράνομες ενέργειες και να μην παραβιάζονται και διαγράφονται οι γραπτές διατάξεις του παλιού νόμου των εθίμων και παραδόσεων για τα εσνάφια και τον εσναφισμό.

Σας διατάζω να προσέχετε και να καταβάλλετε προσπάθεια, όσο το δυνατόν περισσότερο, ώστε στο θέμα της συντεχνιακής οργάνωσης να μη γίνονται από κανέναν ενέργειες οι οποίες προφανώς αντιλέγουν στο Seriat και στο "γράμμα και πνεύμα" της διαταγής μου αυτής.

Έχετε καλά υπόψη την αυστηρότητα και την τιμωρία για όλους

TEXT_PAGE_SHORT136
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/137.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

Το φερμάνι του Μουσταφά του Γ΄ στα 1773.

Βλ. Ν. Todorov, La ville balkanique aux XVe-XIXe siècles. Développement socio-économique et démographique, Bucarest 1980, σ. 230.

TEXT_PAGE_SHORT137
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/138.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

εκείνους που δεν θα υπάκουαν στο φερμάνι μου αυτό και θα συντελούσαν στο να εκδώσω δεύτερη και πιο αυστηρή αυτοκρατορική διαταγή για το ίδιο θέμα - τη συντεχνιακή οργάνωση.

κλπ. κλπ. εν μηνί Saban 1187 έτος εγίρας (1773 μ.Χ.) εν τη Ενδόξω πρωτευούση Κωνσταντινουπόλει εκδοθέν από τον σουλτάνο Μουσταφά Χαν ΙΙΙ.

TEXT_PAGE_SHORT138
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/139.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

2

Σύμβαση μαθητείας στην Κέρκυρα

Ιστορικό Αρχείο Κέρκυρας, Notaio Manoii Parastati, δεσμίδα 186, φ. 7ν.

Πρωτότυπο

1519 ημέραν 30 του μαρτίου μηνός, ινδικτιώνος ζ, μαστρωθεοχάρης ο Ρώδας παρόν ομολόγησε· ότι έχοντας όρεξην και επιθημίαν να παιδεύσει και μαθητεύσει τον υιόν αυτού Γεώργιον εις όσον χωρέσει ο νους αυτού εκ την πείραν και πράξην της πραγματίας τον οποίον από προλαβών έστελεν καθημερινά εις το εργαστήριον του παρόντος κυρ Μπάτιου του Τριαντάφυλου είται και Αληβίζη γυναικάδελφος αυτού διά να παιδευτή και μάθη. όστις έμαθε και επαιδεύθη και εγρήκησε μαζί τους. και επειδή έχοντας την όρεξην ο ρηθείς μαστροθεωχάρης να μάθη και παιδευτή ο ρηθείς Γεώργιος εις περισσότερον από κείνω οπού ξέρη και διά να μηδέν έλθη εις οληγότερον από εκείνω οπού εγρήκησε και έμαθε διατοι τούτο εξαναζυτήσεως του ειρημένου μαστροθεωχάρη και διά θελήσεως και του ρηθέντος Γεωργίου διατοι τούτο εσυμφώνησαι μετά των ειρημένων αυταδέλφων ότι να έχουν τον ειρημένον Γεώργιον από του νυν και έμπροσθεν να έχουν ακόμη τον ειρημένον Γεώργιον καθώς τον επροείχαν τόσον εις το εργαστήρην όσον και εις ταξήδια του πελάγου και της στεραίας γης με τοιούτον τρόπον και συμφωνίαν να οφείλουν οι ειρημένοι αυτάδελφοι να του δείξουν εκ την πείραν και πράξην της πραγματίας εις όσα χορέσει ο νους αυτού εις τον καιρόν οπού θέλη σταθή μεταυτοίς. και ο δωρηθείς μαστρωθεοχάρης διά δυνάμεως της παρούσης συμφωνείας υπόσχεται αυτός και υπόσχεται και τον ειρημένον Γεώργιον διά 

——————————————

Ευχαριστώ θερμά τη συνάδελφο Αικατερίνη Ζαρίδη που είχε την καλοσύνη να μου ανακοινώσει την ύπαρξη του εγγράφου αυτού στο Ιστορικό Αρχείο Κέρκυρας,

TEXT_PAGE_SHORT139
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/140.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

δυνάμεως της πατρικής εξουσίας ότι ούτε ο ρηθείς μαστροθεωχάρης ούτε ο ρηθείς Γεώργιος ούτε άλλος διά όνομα αυτών όταν εύγη ο ρηθείς από τας χείρας των άνωθεν αυταδέλφων να μηδέν ήθελον τολμήσει να αναζητούν κανένα πρέμειον1 διά τοις απερασμένοις καιροίς έως εις την ημέραν εκείνην όπου θέλη εύγη ο ρηθείς Γεώργιος από τας χείρας αυτών μήτε διά δυνάμεως νόμου μήτε διά ετέρου κανενός τρόπου· ομοίως ουδέ οι ρηθέντες αυτάδελφοι να μηδέν ήθελον ισχύι από τον μέλοντα καιρόν να ήθελαν αναζυτησει του ρηθέντος μαστρωθεοχάρη ούτε του ρηθέντος Γεωργίου καμίαν έξοδον από ήτι ήθελον κάμη και ποιήσουν προς τον ρηθέντα Γεώργιον τόσον από εν τιμή όσον και από ζωαρκίαν στόματος· και διά καθαροσύνη και πίστη της άνωθεν συμφωνίας ο ρηθείς μαστρωθεοχάρης... Μπάτιος διά μάρτυρας αυτού, και του αδελφού αυτού κύρ Αληβίζη μάρτυρας κυρ Νίκειος ο Μηνάς λεγόμενος ... τάτζης και Καλοϊωάννης ο Μανελούζος.

——————————————

1. πρέμιο = δώρο, αμοιβή (βεν. prémio).

TEXT_PAGE_SHORT140
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/141.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

3

Σνμβαση μαθητείας στην Κρήτη

Archivio di Stato di Venezia, Notaio Mich. Mara, b. 156 (1561), φ. 347ν.

Πρωτότυπο

τη αυτή

Ομολογώ εγώ Ανδρέας Μαράς υιός του κυρ Ιωάννου οικών εις το Εξώπορτον του Χανδάκου της Κρήτης ότι μπένω μαθητής μετά σένα τον μισέρ Λαβήνιο Τζάπω τον σγουράφον πρεζέντε1 και κοτέντε2 νάμαι μετά σένα αποδά και έως μήνας δεκαοκτώ πρεζέντες ερχόμενους εις την υποταγήν και εις τα θελήματά σας καλά εμπιστεμένος και εσύ νάσε κρατημένος να με μαθαίνης την τέχνην σου εις ό,τι κατέχεις καλά και εμπιστεμένα και όποιος από μας δεν ατεντέρει3 τον άλλον να χάνη πάγα ύπέρπυρα1 ν' τα φουσάδα της αυθεντίας μας και η γραφή αυτή εις την δύναμίν της. Από το άλλο μέρος εγώ ο ρηθείς Λαβήνιος Τζάπος σγουράφος πρεζέντος και κοτέντος εις όλλα τα άνωθεν.

† Μάρτυρες παρακαλετοί: κυρ Κωνσταντίνος Αρμάκης και κυρ

Δημήτρης Ντατζήπρης.

——————————————

Ευχαριστώ θερμά τον συνάδελφο Θανάση Παλιούρα για την παραχώρηση του πρωτοτύπου.

1. πρεζέντε(ς) = παρών (βεν. presente).

2. κοτέντε = ευχαριστημένος, ικανοποιημένος (βεν. contento).

3. ατεντέρω = αναμένω, ακούω με προσοχή, παίρνω υπόψη, ασχολούμαι, αναλαμβάνω τις υποχρεώσεις (βεν. atender).

4. υπέρπυρο = βυζαντινό χρυσό νόμισμα, που από τα τέλη του 14ου αι. μεταβάλλεται σε αργυρό νόμισμα (βλ Νικ. Σβορώνος, "Η νομισματική κυκλοφορία στην Τουρκοκρατία. Εικόνα εξαρτημένης οικονομίας". Επιστημονική Επετηρίδα της Φιλοσοφικής Σχολής του Παν/μίου Θεσσαλονίκης 19 (1980), σ. 303). Για την αξία του στην Κρήτη στον 16ο αι. που ανήκουν τα έγγραφα βλ. Στ. Ξανθουδίδης, «Παρατηρήσεις και διορθώσεις εις το ποίημα "Μάλτας πολιορκία" του Αντωνίου Αχέλη», Χριστιανική Κρήτη l (1912), σ. 356.

TEXT_PAGE_SHORT141
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/142.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

4

Σύμβαση μαθητείας

Ιδιωτικό Αρχείο Κώστα Λαζαρίδη, Κουκούλι Ζαγορίου

Πρωτότυπο

1809 11 Σεπτεμβρίου

Δια του παρόντος ενυπογράφου και εμαρτήρου γράμματος γίναιται δήλον ότι διά το σημητζήδικον1 αργαστήρι, όπου είνε εις την μαγνησίαν σιμά εις το τζαμή της σουλτάνας οπού ήχαν πατρικόν και ανταμικόν τα παιδία του μακαρήτη τριαντάφυλου αναστάσης και κωνσταντής μαζή με τον κωνσταντή του λόλου το μερήδιον του πάπου του πολυχρώνου : επειδή και ο αναστάσης τριανταφύλου είχεν εξοδεύσει τόσον εις το καινούργωμα του ντεμιπουκιού εις τον πειρονί του αργαστηρίου· από όλα αυτά τα έξοδα όπου έκαμε ο αναστάσης και αδερφός του διά το μέρος όπου τυχένει του γεδήμηκου2 παιδιού του λόλου, ευρέθη εύλογον από όλους σμας και τον δύο μερών όπου ο αναστάσης και αδελφός του να κρατήσουν των τρίον χρόνον το πεσταχανλήκι οπού εχρεωστούσαν έως την σήμερον προς πενήντα γρόσια εκατόν πενήντα κατά την συμφωνίαν οπού είχαν να δουλέψουν ακόμα και δύο χρόνια από την σήμερον μέσα εις το αργαστήρι χωρίς να πληρώνουν πεστιμανλήκι3 διά τήποτας και με τούτον τον τρόπον να μένουν εξοφλισμενοι διά όλα αυτά τα έξοδα όπου τυχαίνουν του ντίνου Λόλου και τελειώνοντας τα δύο χρωνια να έχουν να δουλεύουν μαζή όπως να το συμφωνήσουν αναμεσόν τους και επειδή ο αναστάσης τριανταφύλου

——————————————

Το έγγραφο αυτό μου διέθεσε από το προσωπικό του αρχείο ο θείος μου, δάσκαλος και λαογράφος Κώστας Λαζαρίδης από το Κουκούλι Ζαγορίου· αισθάνομαι την υποχρέωση να τον ευχαριστήσω κι από τη θέση αυτή θερμότατα.

1. σιμιντζής = κουλουράς (τουρκ. simitci).

2. γεδήμικο = ορφανό (τουρκ. yetim).

3. πεστιμανλήκι = αέρας καταστήματος (τουρκ. pestamallik).

TEXT_PAGE_SHORT142
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/143.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

καινουργώνοντας το ντεμιπούκι απάνω εις το εδηκόν του όνομα να μην ημπορή ποτέ με αυτήν την πρόφασιν να κάμη εδικάν του το αργαστήρι και να αποξενώνη τον τίνο Λόλη οσάν όπου το έχουν ανταμικόν και πληρώνη και τα έξοδα όπου του έγιναν, ακόμη εσιμφωνήθη όπου ο ανάστασης διά τούτους τους δύο χρόνους να πάρη μαζή του τον ντήνον για ουσμεκιάρη εις το αργαστήρι να τον δουλεύη και να τον υπακούγη ως μάστουραν οπού τον είχε και αυτός να τον προσέχει και έχει να του δίδει διακόσια γρόσια τους δύο χρόνους και να του κάμει τα συνηθισμένα φορέματα να τραβήξει και τα έξοδά του όσον εις τον πειγεμό τόσο και εις το φέρσιμο και τα χαρατζοχάρτια του αν ίσος όμως ο ντίνος φέβγει πριν των δύο χρώνων χωρίς καμίαν ετίαν να μη γυρεύβγη τίποτας διά ρόγαν του. Τούτη η συμφωνία ευρέθη εύλογον από όλους σμας και από τα δύο μέρη και έγινεν το παρόν μαρτιρικόν γράμμα να έχη το κύρος και την ισχύν εν παντί κριτηρίω δικαιοσύνης και να φυλάττηται εις την εκκλησίαν διά μαρτυρίαν και ασφάλιαν.

1809 σεπτεμβρίου 11 κουκούλη

αναστάσιος τριανταφύλου βεβεόνο τάνοθεν

και μη ηξεύροντας να γράψο βάνο τον

γιάνη μήτζι να με ηπογράψη

ντίνος λόλου βεβεωνο τα άνοθεν και

μην ηξεύροντας να γράψο με υπέγραψεν

ο Σακελλάριος ο οποίος και μαρτυρεί

μάνθος οικονόμου μαρτυρώ

μάνθος διμότζη μαρτερό

νούτζος ... μαρτηρο

Δημήτρης τζάκογλους μαρτηρό

Χ.κουσταντής νούτζου μαρτηρώ

μάνθος χριστό σβόλου μάρτηρας

Ιωάννης δημητριου μαρτηρώ

Γεώργιος Τζιράνι μαρτηρώ

πρωτοπαπάς μαρτυρώ

TEXT_PAGE_SHORT143
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/144.gif&w=600&h=915 3. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

παπακώστας μαρτυρο

παπαγεώργιος μαρτυρω

ο γράψας Σακελλάριος μαρτυρώ

Κωνσταντής Χατζή γεώργη μαρτυρώ

αποστόλη σκοτίδι μαρτυρώ

διμιτρι χατζηαναστάσι μαρτιρο

νικόλαος παπά τολου μαρτυρώ

Διμητρης τζούμας μαρτυρώ.

TEXT_PAGE_SHORT144
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/145.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

5

Σύμβαση μαθητείας

Δημοσιεύτηκε από τον Στ. Καββάδα, Οι Κώδικες της Χίου, Μέρος Α΄, Χίος 1950, σ. 87. Κώδιξ Καλαμωτής 1702-1706, φ. 16α.

Εις το όνομα του Κυρίου αμήν. Ο Μιχάλης Βητάκην από την Βέσαν και Δημήτρης της Παπαδιάς αρμολούσενας παρόν έμπροσθεν εμού του νοταρίου και των κάτωθεν μαρτύρων ισιάζοντεν αμφότεροι και δίνει ο Μιχάλης προς τον Δημήτρη τον υιόν του τον Θωμάν διά κοπέλιν να του δούλεψη χρόνον ένα με πάσα θέλημα και υπηρεσίαν τον Δημήτρη και να έχη να του δώση ο Δημήτρης ρόγαν, τον κόπον του τον έναν χρόνον ασηλ. 3 και δύο φορεσιές ρούχα παμπακερά και παπούτζηα όσα κατελύση και έναν ρίφιν και μιας ημέρας γάλα και διά ενδειξιν, εποίησαν το παρόν.

Εγράφην και ενεγνώσθην εν τω ημετέρω οίκω στα 1702 Σεπτεβρίου ι ημέρα γ' ώρα α . Ακόμη ομολογά ο Δημήτρης το πως έχει να δώση του άνωθεν Μιχάλη έναν τράγον

Μάρτυρες οι κάτωθεν

Κώστας Μαΐστρος τον Νικόλα

Κώστας Αληθινός μαρτυρά

Μιχάλης...

Παπά Αντώνης Μεγαλύτερος

10

TEXT_PAGE_SHORT145
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/146.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

6

Μίσθωση κοπελιού

Δημοσιεύτηκε από τον Στ. Καββάδα, Οι Κώδικες της Χίου, Μέρος Α΄, Χίος 1950, σ, 88. Κώδιξ Λαλαμωτής 1697-1713, φ. 213.

Εις το όνομα του Κυ αμήν. Ο Γιαννούλης Μπεχμημέτης από την Άνδρον και Νικόλας Καζάδιν απέ την Καλαμωτήν ισιάζουντεν αμφότεροι παρών έμπροσθεν εμού του νοταρίου και των κάτωθεν μαρτύρων και δίνει ο άνωθεν Γιαννούλης το παιδίν του τον Γεώργην του άνωθεν Νικόλα χρόνον ένα διά κοπέλιν εις πάσα δουλείαν και υπηρεσίαν και θέλημα του αφεντικού του. Μετά τούτο απομένουν ο Γιαννούλης και ο Νικόλας να του δόκη τον έναν χρόνον ρόγα διά τον κόπον τούτον ασηλάνια 4/12 ήγουν ασηλάνια τέσσερα και μισόν και δύο φορεσιές ρούχα παμπακερά και παπούτζια όσα κατελύση και να του κάμη και ζήκον αναγάλησι να περάση ο χρόνος όλος και αν φύγη πριν το τέρμενον να του το εμπατάρη1 επάνω στη ρόγαν του και αν το πιτρεμήσουν2 το παιδίν το χωρίον στο χαράτζι να είναι ανάμεσού των. Και διά ένδειξιν εποίησαν το παρόν. Έγράφην και ενεγνώσθην ομπρός εις τον Άγιον Γεώργην. Έτος 1713 Απριλίου 23 ημέρα ε', ώρα γ'.

Μάρτυρες οι κάτωθεν

† Γεώργιος Δαμαλάς

† Σίδερος ( ;)

† Ξένος Παπαγεώργη

——————————————

1. εμπατάρω = ισοφαρίζω, συμψηφίζω (βεν. impatàr).

2. πιτρεμώ = περιλαμβάνω (πιθανόν από το τουρκ. bitirmek).

TEXT_PAGE_SHORT146
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/147.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

7

Σύμβαση μαθητείας στην Κρήτη

Δημοσιεύτηκε από τον Κων. Μέρτζιο, "Σταχυολογήματα από τα κατάστιχα του νοταρίου Κρήτης Μιχαήλ Μαρά (1538-1578)", Κρητικά Χρονικά ΙΕ'-ΙΣΤ' (1961-1962), τχ. 2, σ. 289-290.

κδ' (24) αυγούστου αφξδ' (1564)

f ομολογώ εγώ μπάρτολης γληγορόπουλος του ποτέ γεωργίου οικών την σήμερον εις Χώραν κάτω αρχάνες ότι όμπλιγάρω1 τον υιόν μου τον μανώλην νάναι μαθητής σου μετά σένα το μαστρογεώργη σπυρή μουράρο2 του ποτέ κυρ Ιωάννη, πρεζέντι και κοτέντο, από δά κιομπρός και ως χρόνους έξη πρώτους ερχόμενους, εις την υποταγήν και εις θέλημά σου, καλός, εμπιστεμένος, απιβούλευτος και άκλευτος, υπέρ των παραδιδομένων του πραγμάτων και εσύ να του κάμης καλή συντροφιά και να τον εταγοποτίζης και καλικώνης3 και ενδύνης κατά την κοντιτζιόν4 του και να τον εμαθαίνης και την τέχνην την μουραρικήν να τον έχης μαθημένον έως το κομπλιμέντο5 των άνωθεν χρόνων και τότε να του δίδης τα σύνεργα ήγουν ένα μιστρί, ένα σφυρί του κτισμάτου, και ένα μολύβι6 και ένα σφυρί του πελεκιού και μια σχάρα, μία σμίλλα και ένα σμιλλοκόπανο. πλην αν σου μισεύση ή αν μη σου ατεντέρη

——————————————

1. ομπλιγάρω = υποχρεώνω (βεν. obbligar).

2. μουράρος = κτίστης (βεν. murèr, murare = κτίζω).

3. καλικώνω και καλιγώνω = υποδένω. Οι τύποι αυτοί που προέρχονται από το ρωμαϊκό Caliga (υπόδημα των στρατιωτών) πέρασαν και στα βυζαντινά (με εναλλαγή του γ και κ) με την ίδια σημασία και ιδιαίτερα στην κρητική διάλεκτο, οπού απαντώνται και σήμερα. Βλ. Εμμανουήλ Κριαράς, Λεξικό της μεσαιωνικής δημώδους γραμματείας, τ. 2, Θεσσαλονίκη 1980, σ. 267-268.

4. κοντιτζιόν = όρος, κατάσταση, κοινωνική θέση (βεν. condiziòn).

5. κομπλιμέντο = συμπλήρωση, ολοκλήρωση (βεν. compimento).

6. μολύβι = μολυβδίς, στάθμη των μαστόρων.

TEXT_PAGE_SHORT147
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/148.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

να πεύτωμεν εις την πέναν1 και όρδινε της εκλαμπροτάτης μας αυθεντίας και νάμαι κρατημένος εγώ ο κύρις, όντε μισεύση να πάγω να τον ευρίσκω όπου είναι, να τον φέρω, να σου αποκάμη τους άνωθεν χρόνους και πάλιν κάμνοντας καλά αυτός και εσύ δεν τον ατενδέρεις ή χωρίς καμμία λεγίτιμα2 κάουζα3 να τον επιλογήσης, να πεύτης και εσύ εις την κάτω γραμμένην πέναν και να σκοδέρω4 και σωστά τα άνω γραμμένα δικαιώματά του των άνωθεν χρόνων, από σένα και από τα καλά σου ως άνωθι, διά του γαστάλδη, απάνω εις ταις έξοδαις χωρίς εναντίας, βάνοντες και διά πέναν υπέρπυρα πενήντα διά τα φουσάδα της αυθεντίας και η γραφή αυτή εις την δύναμιν της. από το άλλο εγώ ο ρηθεις γεώργιος σπυρής πρεζέντις και κοτέντος εις όλα τα άνωθι,

μάρτυρες παρακαλετοί: παπακύρ γεώργιος βλαστός νοτάριος

και Νικόλαος Κάρλος.

——————————————

Ι. πένα = ποινή, τιμωρία (βεν. pena).

2. λεγίτιμα = νόμιμη (βεν. legittima).

3. κάουζα = αιτία (βεν. causa).

4. σκοδέρω = εισπράττω, αποκτώ (βεν. scoder η scuoder).

TEXT_PAGE_SHORT148
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/149.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

8

Σύμβαση μαθητείας στην Κρήτη

Δημοσιεύτηκε από τον Ιω. Κισκηρα, Η σύμβασις μαθητείας εν τη βενετοκρατουμένη Κρήτη, Αθήναι 1968, σ. 15.

Tη αυτή [αη, δεκεμβρίου αφλη' (1538)]

φανερόν κάμνω εγώ Ειρήνη του Θεοτόκη Αναστασόπουλου οικούσα εις την Εξώπορτα της Κρήτης ότι ομπλεγάρω τον υιόν μου τον Ιωάννη όστις είναι πρεζέντες και κοτέντος, νάναι μαθητής μετά σένα τον μαΐστρο Θεοδωρή Γαλατά τζαγγάρη από την αην του Γεναρίου του πρώτον ερχομένου αφλη και έως χρόνους πέντε ερχομένους, καματερές σκόλες νάναι εις την υποταγήν και τα θελήματά σου  καλά εμπιστεμένος αποβούλευτος εις τα πράγματα απού του θέλεις παραδίδει νάμεθαν απηλογητές σου και συ νάσαι κρατημένος να του κάμης καλήν σνντροφίαν και να τόνε μανθάνης και την τέχνην σου την τζαγγαρικήν και να τόνε ταγίζης ποτίζης και καλλικώνης και ενδύνης τους τρεις χρόνους ύστερους κατά την κοντετζιόν του και εις τελείωμαν των λεγόμενων πέντε χρόνων να τον έχης μαθημένον την τέχνην σου και τότε να του δίδης [...] ενός λαβορέντε και να μην πορή να μισεύση από σένα ετούτους τους χρόνους πέντε και α σου μισεύση να πέφτη εις την κατωγραμμένην πένα και όπου έναι να τόνε παίρνης με τον καβαλάρον1 και πάλιν κάμνοντας αυτός καλά και συ δεν του ήθελες ατεντίρει να πέφτης εις την πέναν και να σκοδέρνωμεν και σωστά τα ανωγραμμένα δικαιώματα αυτού από σένα διά του γαστάλδου, βάνοντας και πένα υπέρπυρα ν' διά τα φουσάτα της αυθεντίας μας και η γραφή αύτη εις την δύναμίν της. Έτι εγώ ο ρηθείς Θεοδωρής Γαλατάς πρεζέντες και κοτέντος εις όλα τα άνωθεν. Μάρτυρες κυρ Μάρκος Ντουτζηπρής και μαΐστρος Αντώνης Αρδακτάς παρμπέρης.

——————————————

1. καβαλάρης και καβαλιέρος = ο τοπικός φεουδάρχης στην Κρήτη (βεν. cavalièr).

TEXT_PAGE_SHORT149
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/150.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

6

Σύμβαση εργασίας με το κομμάτι

Ιστορικό Αρχείο Κέρκυρας, Notaio Nicoló Capello, δεσμίδα 258, φ. 515ν.

Πρωτότυπο

1655 μαγίου 14

τη αυτη ημερα ο παρον μαστρο Θεοδορις Νικιτας τζανγγαρις σηνενφονισε μετα του παραντος μαστρο Λοϊζου Δοριανου τζανγγαρι και γαρ ο αυτος Δοριανος υποσχεται να δουλεψι και καμι τον αυτον μαστρο Θεοδορι διακοσια ζευγορια παπουτζοπουλα ασπρα κε κοκινα με πραμα ιδιο του αυτου Δοριανου απο γαζετες δοδεκα το καθε ζευγαρι και ελαβε εις στο παρον ο αυτός Δοριανος απο τον ανοθεν νικιτα α μπον κοντο δουκατα δεκα ενοπιον ειμον ιγουν (L 60)1 ιστοσα ρεαλια3 με υποσχεσην να του φερνι καθε εβδομαδα ζευγαρια δεκαπεντε παπουτζοπουλα ός ανοθεν και ετζι να κοντινουαρρι3 εος να σατιςφαρι4 τα ανοθεν δουκατα δεκα και παλην ο αυτοσ Νικιτας να του κοντινουαρι το εςμπορσο5 απο δεκα δουκατα, εις δεκα εος να τον καμι κε δοσι τα ανοθεν ζευγαρια (200) και μην ατεντεροντας ο αυτος Δοριανος ός ανοθεν να ιμπορι ο ανοθεν νικιτας να κανι να του κανι αλος μαστορας τα ανοθεν παπουτζοπουλα εις στα δανα6 κε ιντερεσα του αυτου Δοριανου μαρτυρες μαστρο Αντρουτζος Μουσουλις και μαστρο μικελις θομοπουλος τζανγγαραδες και οι διο.

——————————————

1. L = συντομογραφία της βενετικής λίρας που ισοδυναμεί με 1/6 του βενετικού δουκάτου και υποδιαιρείται σε 20 σολδία.

2. ρεάλι = νόμισμα ισπανικό, που κυκλοφορούσε στις βενετοκρατούμενες χώρες της Ανατολής (ιταλ. reale) και ισοδυναμούσε με 10 λίρες.

3. κοντινουάρω = συνεχίζω, εξακολουθώ (ιταλ. continuare).

4. σατισφάρω = ικανοποιώ, εξοφλώ (ιταλ. sod(d)isfare).

5. εμπόρσο = πληρωμή, χρηματική καταβολή (ιταλ. imporsare).

6. δάνο = ζημία, βλάβη (βεν. danno).

TEXT_PAGE_SHORT150
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/3/gif/151.gif&w=600&h=9153. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

2. ΠΙΝΑΚΕΣ

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

Επαγγέλματα και ετήσιοι φόροι των επιτηδευμάτων στο ελληνικό κράτος το 1837 σύμφωνα με τις κλάσεις και την αναλογία του πληθυσμού 

 

Επαγγέλματα

Πληθυσμός

Από 5.000

Από 3.000

Από 1.000

Από 1.000

ψυχές και

ψυχές και

μέχρι και

ψυχές και

πάνω

πάνω

3.000

κάτω

ψυχές

δρχ.

δρχ.

δρχ.

δρχ.

1.

Αρχιτέκτων ή εργολάβος νέων οικοδομών

75

60

50

40

2.

Δικηγόρος

74

60

50

40

3.

Πραγματευτής οικιακών σκευών με μαγαζείον

74

60

50

40

4.

Πραγματευτής

ρούχων (τσοχατζής)

74

60

50

40

5.

Φαρμακοπώλης

74

60

50

40

1.

Καφεπώλης με

μπιλιάρδον

50

40

30

25

2.

Κρασοπώλης με

την οκάν

50

40

30

25

3.

Παντοπώλαι διαφόρων ειδών εμπορεύματος λιανικώς

50

40

30

25

4.

Ξενοδόχος

50

40

30

25

5.

Πραγματευτής

βαμβακερών, λινών

TEXT_PAGE_SHORT151
    TEXT_SEARCH_FORM
    TEXT_SEARCH_IN_BOOK
    TEXT_SEARCH_RESULTS
      TEXT_BOOK_LIST
        3. Παπαγεωργίου, Μαθητεία στα επαγγέλματα

        να ενεργεί για υποθέσεις καθαρά εσναφικές, δηλ. σχετικές με τις εσναφικές οργανώσεις. Παραχωρώ πλήρες και απεριόριστο δικαίωμα στη διοίκηση των συντεχνιών, ώστε αυτή -κατά τα παλιά καθιερωμένα έθιμα και διατάξεις- μόνο εσναφικά να εξετάζει, ανακρίνει, επιλύει τις υποθέσεις και διαφορές, που θ' αναφύονταν ανάμεσα στους ανθρώπους του εσναφιού (ταϊφάτ σενάτ), όπως και ανάμεσα στους επαγγελματίες που μόνιμα και αποκλειστικά ασχολούνται με τη βιοτεχνία - επαγγέλματα - τέχνες. Επιγραμματικά όλες οι υποθέσεις και διαφορές, που έχουν καθαρά εσναφικό χαρακτήρα, αποφασίζονται (εκδικάζονται) αμετάκλητα από τη διοίκηση της συντεχνίας, χωρίς κανένας απ' έξω να έχει οποιοδήποτε δικαίωμα να επεμβαίνει σ' αυτές.

        Οι καταδίκες και οι αποφάσεις εκτελούνται από τα καθορισμένα συντεχνιακά όργανα και υπαλλήλους.

        Έτσι, για παράδειγμα, αυτός που πρόσφατα αναγορεύτηκε μάστορας, μέχρι να του περαστεί στη μέση η μαστορική ζώνη με τις φούντες επίσημα από τη συντεχνία και μέχρι να εφοδιαστεί με το μαστορικό δίπλωμα, απαγορεύεται να έχει καινούριο μαστορικό μαγαζί (εργαστήρι) -ούτε μόνος του ούτε μαζί με άλλους- ούτε πάλι έχει το δικαίωμα να εγκαταστήσει στο μαγαζί ή στο εργαστήρι του (κερχανέ) οποιοδήποτε μπάγκο για εργασία.

        Εσείς κ. κ. δικαστές, βοεβόδες, μουτεσελίμηδες, σερντάροι, μιρμιράνοι και λοιποί με την ιδιότητά σας ως αυτοκρατορικοί υπάλληλοι στις υπηρεσίες μου είστε υποχρεωμένοι να επαγρυπνείτε προς όφελος της υπηρεσίας για την τήρηση αυτού του νόμου και να προσέχετε ώστε οι μαθητές-κάλφες στο ισνάφι, οι οποίοι θα έχουν δικαίωμα εξάσκησης επαγγέλματος και οι οποίοι θα ήταν αναγνωρισμένοι από την εσναφική οργάνωση ως ισότιμοι και αυτόνομοι "μάστορες", να μπορούν ν' αποκτούν τον τίτλο "μάστορας" τότε μόνο, όταν θα έχει συντελεστεί επίσημα από τη συντεχνία η εθιμική πανηγυρική και δημόσια τελετή καθώς αυτή πραγματοποιόταν από παλιά.

        Η τελετή της ανακήρυξης νέου "μάστορα" είναι πατροπαράδοτη και νομιμοποιημένη πια από παλιά, από τους ίδιους τους