Συγγραφέας:Κατσάπης, Κώστας
 
Τίτλος:Ήχοι και απόηχοι. Κοινωνική ιστορία του ροκ εν ρολ φαινομένου στην Ελλάδα, 1956-1967
 
Τίτλος σειράς:Ιστορικό Αρχείο Ελληνικής Νεολαίας
 
Αριθμός σειράς:45
 
Τόπος έκδοσης:Αθήνα
 
Εκδότης:Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς
 
Έτος έκδοσης:2007
 
Σελίδες:463
 
Αριθμός τόμων:1 τόμος
 
Γλώσσα:Ελληνικά
 
Θέμα:Νοοτροπίες και συμπεριφορές
 
Τοπική κάλυψη:Ελλάδα
 
Χρονική κάλυψη:1956-1967
 
Περίληψη:Αντικείμενο του βιβλίου αυτού αποτελεί η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίον το ροκ εν ρολ εμφανίστηκε στην Ελλάδα, της διαδικασίας μέσω της οποίας διαδόθηκε στη νεολαία, καθώς και η αποκωδικοποίηση των ερμηνειών που δόθηκαν για το ροκ εν ρολ, τις αφετηρίες του και τις (πραγματικές ή υποτιθέμενες) συνέπειές του για την ελληνική νεολαία. Με άλλα λόγια, ο συγγραφέας διερευνά τον απόηχο που οι «ηδονικοί» αυτοί ρυθμοί είχαν στην ελληνική κοινωνία, το πώς η τελευταία ερμήνευσε το ροκ εν ρολ, ποιες ήσαν οι προϋποθέσεις των όποιων προσλήψεων, αλλά και ποιες οι συνέχειες και οι τομές που μπορούν να εντοπιστούν. Δεδομένου ότι ένα τέτοιο εγχείρημα μπορεί να έχει τύχη μόνο συναρθρώνοντας το ροκ εν ρολ στις πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές και ιδεολογικές πραγματικότητες της εποχής του, επελέγη ως καταληκτήριο όριο της έρευνας το 1967.
 
Άδεια χρήσης:Αυτό το ψηφιοποιημένο βιβλίο του ΙΑΕΝ σε όλες του τις μορφές (PDF, GIF, HTML) χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution - NonCommercial (Αναφορά προέλευσης - Μη εμπορική χρήση) Greece 3.0
 
Το Βιβλίο σε PDF:Κατέβασμα αρχείου 25.66 Mb
 
Εμφανείς σελίδες: 417-436 από: 466
-20
Τρέχουσα Σελίδα:
+20
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/417.gif&w=600&h=915

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ

1. Αισθησιασμός δίχως όρια: οι νέγρικες καταβολές του ροκ εν ρολ υπήρξαν μια ανεπανάληπτη πρόκληση για την ηθική της λευκής, ρατσιστικής και μακαρθικής Αμερικής τη δεκαετία του '50. Δημοσίευση: Ε. Partridge, John Lennon. Θέλω μόνο την αλήθεια. Μια φωτογραφική βιογραφία, μετάφρ. Βασιλική Χούνου, Αθήνα 2005,

σ. 24. 386

2. Ο θρυλικός Άλαν Φρηντ, ο «πατέρας του ροκ εν ρολ» (Κλήβελαντ, 1952). Δημοσίευση: Μ. Pay tress, Ήμουν και εγώ εκεί, μετάφρ. Δημήτριος Μιχαήλ, Αθήνα 2006, σ. 18. 387

3. Ενθουσιασμένοι θεατές σε πάρτι του Άλαν Φρηντ (Κλήβελαντ, 1952). Λευκοί και αφροαμερικανοί συγκροτούν ήδη ένα μικτό ακροατήριο. Δημοσίευση: L'Europeo. Periodico bimestrale 6 (2006),

σ. 24-25. 387

4. «Ταινία που κλείνει μέσα της ολόκληρο ηφαίστειο». Διαφημιστική καταχώριση της ταινίας Η Ζούγκλα του Μαυροπίνακος στον ελληνικό Τύπο. Πηγή: Αυγή, 19.02.1956. 388

5. Ο Τσακ Μπέρι με το χαρακτηριστικό «βάδισμα της πάπιας». Πηγή: http://www.chuckberry.com/about/photos.htm. 389

6. Ο θρυλικός Λιτλ Ρίτσαρντ: «the King (and the Queen) of rock and roll». Πηγή: http://www.kolumbus.fi/timrei/lre.htm. 389

7. Μπιλ Χάλεϋ: το τραγούδι του Rock Around the Clock μπορεί να θεωρηθεί η ληξιαρχική πράξη γέννησης του ροκ εν ρολ. Πηγή: www.billhaley.com. 390

8. Ο Τζέρι Λι Λιούις σε εξώφυλλο δίσκου του από τη θρυλική Sun Records (1958). Ο επονομαζόμενος και «killer», υπήρξε μια μυθική και απόλυτα αντισυμβατική μορφή της πρώτης περιόδου του ροκ εν ρολ. Michael Ocks Archives Ltd. Δημοσίευση: M. Ocks, Classic Rock Covers, Κολωνία 2001, σ. 61. 390

9. Έλβις Πρίσλεϋ: ο λευκός «βασιλιάς» του ροκ εν ρολ, η εμβληματικότερη μορφή του τη δεκαετία του '50. Δημοσίευση: Uncut Legends. The Definitive Guide to Rock's Ultimate Icons: Elvis

1/5 (2005), σ. 51. 391

10. Βασικός δίαυλος για τη διάδοση του ροκ εν ρολ σε παγκόσμια κλίμακα υπήρξαν οι ταινίες ροκ εν ρολ (rock and roll movies). Διαφήμιση της ταινίας ROCK. ROCK, ROCK! (1956). Πηγή: http://www. thevideobeat.com/store/rock-roll-movies/rock-rock-rock-1956.html. 392

Σελ. 417
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/418.gif&w=600&h=915

394

11. Αφίσα της ροκ εν ρολ ταινίας Rock Around the Clock (1956). Πηγή: http://www.billhaley.com/the movies. 392

12. «Κι όποιος μπορεί, ας μην χορέψη στο κάθισμά του!» Καταχώριση για την προβολή της ταινίας ΡΟΚ ΕΝΤ ΡΟΛ στον αθηναϊκό Τύπο. Πηγή: Ακρόπολις, 23.11.1956. 393

13. «Στη μέθη του ιλίγγου!» Καταχώριση για την προβολή της (ροκ εν ρολ) ταινίας ΡΟΚ-ΡΟΚ-ΡΟΚ! στον αθηναϊκό Τύπο. Πηγή: Τα Νέα, 25.02.1957. 393

14. Επίδειξη του χορού ροκ εν ρολ από αμερικανούς ναύτες στον χώρο του Ζαππείου (Σεπτέμβριος 1957). Οι πιτσιρικάδες που παρακολουθούν εκστασιασμένοι τις χορευτικές φιγούρες, θα αποτελέσουν δέκα χρόνια αργότερα τη γενιά του Γούντστοκ. Αρχείο Κ. Μεγαλοκονόμου.

15. Ο Φράνκι Άβαλον σε εξώφυλλο δίσκου του (1958). Από τους επιφανέστερους εκπροσώπους των teen idols: καλοκουρεμένο μαλλί, ευγενικό ύφος, ένας υποδειγματικός νέος για τη συντηρητική Αμερική της δεκαετίας του '50. Michael Ocks Archives Ltd. Δημοσίευση: M. Ocks, Classic Rock Covers, Κολωνία 2001, σ. 68. 395

16. Νέοι και νέες χορεύουν μοντέρνους χορούς σε πάρτι στην Καβάλα (τέλη δεκαετίας '50). Αρχείο Λευτέρη Ι. Κελβερίδη. 395

17. Στα μέσα της δεκαετίας του '50 η παραβατικότητα των ανηλίκων στις ΗΠΑ προβλήθηκε ως ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά προβλήματα της εποχής. Αφίσα ταινίας της Columbia Pictures με θέμα της το σύγχρονο «δράμα της νεολαίας». Πηγή: http://www. thevideobeat.com/jd_movies.htm. 396

18. Φωτογραφία του πραγματικού, του αυθεντικού «teddy boy». Στενό σακάκι, «εδουαρδιανό» στυλ ντυσίματος, υπεροπτικό ύφος. Δημοσίευση: Ν. Yapp, The Hulton Getty Picture Collection. Decades of

the20th Century: 1950s, Κολωνία 1998, σ. 232. 396

19. «Fugitives from the party» (Λονδίνο, 1955). Στο περιθώριο των πάρτι αναπτύχθηκαν πολλά ειδύλλια, καθώς τη δεκαετία του '50 υπήρξαν μια από τις ελάχιστες ευκαιρίες που είχαν οι νέοι για να συνάψουν ερωτικούς δεσμούς. Δημοσίευση: Ν. Yapp, The Hulton Getty Picture Collection. Decades of the 20th Century: 1950s, Κολωνία 1998, σ. 239. 397

20. To τεύχος 7 του περιοδικού Χτυποκάρδι (αρχές 1957). Ένα σκάνδαλο που «λύθηκε» με την παρέμβαση της Ιεράς Συνόδου. Συλλογή Κ. Κατσάπη. 398

21. Η «γυναίκα του λαού» συμβουλεύει: «Μην καλομαθαίνετε τα παιδιά σας!». Αφίσα για την καταπολέμηση της νεανικής παραβατικότητας στη Σοβιετική Ένωση (μέσα δεκαετίας του '50). Σε ολό-

Σελ. 418
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/419.gif&w=600&h=915

ολόκληρο τον κόσμο, η ευημερία της μεταπολεμικής περιόδου προβλήβλήθηκε συστηματικά ως το κατεξοχήν θερμοκήπιο της παραστρατημένης νεολαίας. Πηγή: Ακρόπολις, 12.10.1956. 399

22. Δημόσια διαπόμπευση τεντιμπόη. Τα γουρλωμένα μάτια των πιτσιρικάδων που παρακολουθούν τη σκηνή βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με την ικανοποίηση που διαγράφεται στα πρόσωπα όσων ενηλίκων υλοποιούν τη διαπόμπευση. Αρχείο Κ. Μεγαλοκονόμου. Δημοσίευση: Μ. Νταλούκας, Ελληνικό Ροκ. Ιστορία της νεανικής κουλτούρας από τη γενιά του Χάους μέχρι το θάνατο του Παύλου Σιδηρόπουλου 1945-1990, Αθήνα 2006, σ. 134. 400

23. Οι Μπητλς το 1964 στο περιθώριο των γυρισμάτων της ταινίας Α Hard Day's Night. Από αριστερά προς τα δεξιά, Τζορτζ Χάρισον, Τζον Λέννον, Ρίνγκο Σταρ και Πολ Μακάρτνεϊ. Δημοσίευση: TIME 168/21 (13.11.2006), σ. 68-69. 401

24. Το «φαινόμενον του αιώνος». Η ταινία A Hard Day's Night στους αθηναϊκούς κινηματογράφους. Η Μπητλομανία χτυπά (και) την Αθήνα (φθινόπωρο 1964). Πηγή: Αυγή, 18.10.1964. 402

25. Πιτσιρικάδες επί το έργον: μια από τις πρώτες φωτογραφίες των Quarry Men (1955), της εφηβικής μπάντας εξέλιξη της οποίας υπήρξαν οι Μπητλς. Σε πρώτο πλάνο διακρίνεται ο δεκαπεντάχρονος Τζων Λέννον. Δημοσίευση: Ν. Yapp, The Hulton Getty Picture Collection. Decades of the 20th Century: 1950s, Κολωνία 1998,

σ. 229. 403

26. Η επιτυχία των Μπητλς λειτούργησε καταλυτικά, ώστε να δημιουργηθούν σε ολόκληρο τον κόσμο αναρίθμητες (ερασιτεχνικές κατά βάση) μπάντες από επίδοξους Λέννον και Μακάρτνεϊ. Στη φωτογραφία, έφηβοι στο Μεξικό ποζάρουν σε συναυλία τους (μέσα δεκαετίας '60). Archivo General de la Nación. Δημοσίευση: E. Zolov, Refried Elvis. The Rise of the Mexican Counterculture, Καλιφόρνια 1999, σ. 85. 404

27. Μέλη ερασιτεχνικού συγκροτήματος στην Ελλάδα κάνουν πρόβα με αυτοσχέδια μέσα (μέσα δεκαετίας '60). Δημοσίευση: Μ. Νταλούκας, Ελληνικό Ροκ. Ιστορία της νεανικής κουλτούρας από τη γενιά του Χάους μέχρι το θάνατο του Παύλου Σιδηρόπουλου 1945-1990, Αθήνα 2006, σ. 166. 404

28. «Είναι από τους Μπητλς;». Απόηχοι της Μπητλομανίας στον κινηματογράφο. Ο Κώστας Βουτσάς ως «γιεγιές» σε ταινία της Φίνος Φιλμ. Πηγή: Αυγή, 16.04.1967. 405

29. Οι Ρόλλινγκ Στόουνς υπήρξαν τη δεκαετία του '60 η επιτομή και η προσωποποίηση της αυθάδειας. Προβλήθηκαν με συνέπεια ως ο

Σελ. 419
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/420.gif&w=600&h=915

αντίποδας των Μπητλς και ως τα (πολύ) «κακά παιδιά» του ροκ εν ρολ. Michael Ocks Archives Ltd. Πηγή:

http://www.michaelochsarchives.com/. 405

30. Νεαροί Αθηναίοι χορεύουν στη Γλυφάδα. Στα μέσα της δεκαετίας του '60 οι άκαμπτες συντηρητικές αντιλήψεις των προηγούμενων χρόνων έχουν αρχίσει να υποχωρούν και το γυναικείο σώμα μπορεί πλέον να επιδεικνύεται. Εξώφυλλο του περιοδικού Εικόνες 513

(20.08.1965). 406

31. Καθ' όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του '50 η μόδα πρότεινε για τη γυναίκα αρκετά συντηρητικές ενδυματολογικές επιλογές. Δημοσίευση: Ν. Yapp, The Hulton Getty Picture Collection. Decades

of the 20th Century: 1950s, Κολωνία 1998, σ. 214. 407

32. Η μίνι φούστα υπήρξε μια πραγματική επανάσταση τη δεκαετία του '60. Δημοσίευση: Ν. Yapp, The Hulton Getty Picture Collection. Decades of the 20th Century: 1960s, Κολωνία 1998, σ. 235. 407

33. Μίνι φούστα: το απόλυτο σύμβολο του χάσματος των γενεών. Συνάντηση δύο γενεών και επικριτικά βλέμματα σε καφέ στο Παρίσι το 1968. Αρχείο Magnum Apeiron. Δημοσίευση: «1968: Η χρονιά που άλλαξε τον κόσμο. Οι φωτογραφίες», Το Βήμα, 8.11.1998,

σ. 29. 408

34. Σύγχυση παραδοσιακών προτύπων ντυσίματος και συμπεριφοράς: «είναι άντρας ή γυναίκα;». Ειρωνικά σχόλια σε μεξικανικό περιοδικό στα τέλη της δεκαετίας του '60. Jueves de Excélsior 2305

(22.09.1966). Δημοσίευση: E. Zoloν, Refried Elvis. The Rise of

the Mexican Counterculture, Καλιφόρνια 1999, σ. 106. 409

35. «Και ξαφνικά αναρωτιέσαι: αγόρι ή κορίτσι;». Η αρρενωπότητα εν κινδύνω. Σχολιασμός στο περιοδικό Εικόνες 513 (20.08.1965),

σ. 18. 409

36. Μπομπ Ντύλαν: η «συνείδηση που τραγουδά». Δημοσίευση: Uncut

101 (October 2005), σ. 115. 410

37. Η Ρόζα Παρκς μόλις έχει συλληφθεί, διότι αρνήθηκε να παραχωρήσει τη θέση της σε λευκό επιβάτη λεωφορείου στην Αλαμπάμα. Η γενεσιουργός πράξη του Κινήματος για τα Πολιτικά Δικαιώματα στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Library of Congress. Δημοσίευση: D. Downing, Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, μετάφρ. Σοφία Σκουλικάρη, Αθήνα 2003, σ. 17. 411

38. Ο Πητ Σήγκερ τη δεκαετία του '40. Ταλαιπωρήθηκε όσο ελάχιστοι καλλιτέχνες από τη μακαρθική ψύχωση. Library of Congress. Πηγή: http://en.wikipedia.org/wiki/Pete_Seeger. 411

39. Ο Έλβις Πρίσλεϋ κατατάσσεται στον αμερικανικό στρατό το 1958. Η διαχείριση της θητείας του υπήρξε ένα άκρως ενδιαφέρον επει-

Σελ. 420
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/421.gif&w=600&h=915

επεισόδιο του Ψυχρού Πολέμου, που εξελισσόταν με αμείωτη ένταση τη δεκαετία του '50. Δημοσίευση: L' Europeo. Periodico bimestrale 6 (2006), σ. 37. 412

40. Μπομπ Ντύλαν και Τζόαν Μπαέζ: οι δύο πυλώνες, πάνω στους οποίους «πάτησε» το λευκό τραγούδι διαμαρτυρίας τη δεκαετία του '60. Πηγή: http://pool.dylantree.com/img/gallery/60s/4244_ dylanbaezl964.jpg. 412

41. Μέλη παραεκκλησιαστικών οργανώσεων καίνε δημόσια δίσκους των Μπητλς στο Γουέικρος της Τζώρτζια τον Αύγουστο του 1966, ως αντίδραση στη δήλωση του Λέννον ότι οι Μπητλς ήσαν πιο διάσημοι από τον Χριστό. Δημοσίευση: J. Wiener, Come Together. John Lennon in his Time, Ιλινόις 1984. 413

42. Στιγμιότυπο από πορεία ειρήνης του CND προς το Κέντρο Πυρηνικών Ερευνών στο Άλντερμεϊστον στη Βρετανία. Ανάμεσα στους διαδηλωτές διακρίνονται νέοι με τις κιθάρες τους. Δημοσίευση: Ν. Yapp, The Hulton Getty Picture Collection. Decades of the 20th Century: 1960s, Κολωνία 1998, σ. 109. 413

43. «Έχουν και οι Τσέχοι γιε-γιε!». Η Μπητλομανία υπήρξε έντονη και στις Λαϊκές Δημοκρατίες, όπου το ροκ εν ρολ ερμηνεύτηκε και αντιμετωπίστηκε υπό το πρίσμα του Ψυχρού Πολέμου. Πηγή: Εικόνες 519 (01.10.1965), σ. 22-23. 414

44. «This machine kills fascists». Ο Γούντι Γκάθρι, η μυθική μορφή του (αριστερού) φολκ τραγουδιού. The Woody Guthrie Foundation. Πηγή: http://www.woodyguthrie.org/. 415

45. Ιούνιος 1967: τα «οργισμένα νιάτα» τα κάνουν γυαλιά-καρφιά σε συναυλία των Ρόλλινγκ Στόουνς στη Ζυρίχη. Δημοσίευση: L'Europeo. Periodico bimestrale 6 (2006), σ. 28-29. 415

46. «Ρόλλινγκ Στόουνς καλώς ήλθατε!». Οι Στόουνς εμφανίζονται στο αθηναϊκό κοινό στις 17 Απριλίου 1967 και οι εκστασιασμένοι θαυμαστές τους παραληρούν στις εξέδρες του γηπέδου του Παναθηναϊκού αδιαφορώντας για τα επικριτικά βλέμματα των αστυνομικών. Αρχείο Κ. Μεγαλοκονόμου. 416

Σελ. 421
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/422.gif&w=600&h=915 01 - 0002.htm

ΛΕΥΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Σελ. 422
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/423.gif&w=600&h=915

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΠΙΝΑΚΩΝ, ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΩΝ

Α. ΠΙΝΑΚΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

1. «Υποψηφιότητες» για την αφετηρία του ροκ εν ρολ 22

2. Πρωτιές στην ιστορία του ροκ εν ρολ που αποδίδονται στον Μπιλ Χάλεϋ 27

3. Επιτυχίες του Τσακ Μπέρι στα charts του Billboard: 1955-1959 32

4. Δισκογραφία του Πρίσλεϋ στη Sun Records: 1954-1955 34

5. Νούμερο 1 επιτυχίες του Έλβις Πρίσλεϋ στα charts του Billboard: 1956-1969 36

6. Πωλήσεις δίσκων στις ΗΠΑ την περίοδο 1950-1960 61

7. Ροκ εν ρολ επιτυχίες στο top-ΙΟ του Billboard (1955-1959) 62

8. Ροκ εν ρολ ταινίες (rock an roll movies) τη δεκαετία του '50 70

9. Περιοδεία των Μπητλς σε ΗΠΑ-Καναδά (Αύγουστος-Σεπτέμβριος 1964) 179

10. Εισιτήρια ταινιών των Μπητλς στην Αθήνα (α' εβδομάδα προβολής) 183

11. Εκπομπές του ΕΙΡ που πρόβαλαν το «μοντέρνο τραγούδι» 184

12. Τραγούδια ραδιοφωνικής εκπομπής του ΕΙΡ «Μοντέρνοι Ρυθμοί

και Τραγούδια» (Απρίλιος-Σεπτέμβριος 1962) 189

Β. ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

1. Χρονική εξέλιξη στον σχηματισμό συγκροτημάτων στην Ελλάδα

(1959-1967) 187

Γ. ΣΧΗΜΑΤΑ

1. Η εισαγωγή του «αμερικάνικου τρόπου ζωής» στην Ελλάδα: Η ερμηνεία της ΕΔΑ

Σελ. 423
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/424.gif&w=600&h=915 01 - 0002.htm

ΛΕΥΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Σελ. 424
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/425.gif&w=600&h=915

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ

ΤΟ ΡΟΚ ΕΝ ΡΟΛ ΣΤΟΝ ΔΥΤΙΚΟ ΚΟΣΜΟ

1943 Οι πρώτοι disc jockeys ακολουθούν τα αμερικανικά στρατεύματα στις επιχειρήσεις τους

1946 - Ο Muddy Waters κυκλοφορεί τους πρώτους δίσκους με electric blues του Σικάγο

- Ιδρύεται η Imperial Records στο Λος Άντζελες με στόχο την προώθηση της μαύρης μουσικής

- Η Specialty Records ιδρύεται επίσης στο Λος Άντζελες

1947 - Στις Ηνωμένες Πολιτείες εμφανίζεται ο όρος «ρυθμ εν μπλουζ» (rhythm and blues)

- Η μουσική αγορά στις ΗΠΑ ελέγχεται ήδη από έξι μεγάλες εταιρείες παραγωγής δίσκων, τις MGM, RCA, Decca, Capitol, Columbia και Mercury

- Στο Σικάγο ιδρύεται η Chess με σκοπό την προώθηση των ρυθμ εν μπλουζ

- Ιδρύεται στη Νέα Υόρκη η Atlantic με σκοπό την προώθηση μιας μαύρης μουσικής με επιρροές από ρυθμ εν μπλουζ και τζαζ

1948 - Ο Ed Sullivan ξεκινάει στην τηλεόραση το πρόγραμμά του, που αργότερα θα μετονομαστεί σε «Ed Sullivan Show»

- Η Columbia θέτει σε κυκλοφορία τους πρώτους δίσκους τριάντα τριών στροφών Long Playing (LP)

- Το περιοδικό Billboard εισάγει charts για τη μουσική folk και race

1949 - Η RCA παρουσιάζει το πρώτο δισκάκι βινυλίου 45 στροφών

- Ο Fats Domino κυκλοφορεί το The Fat Man

Για τη σύνταξη του χρονολογίου χρησιμοποιήθηκαν οι παρακάτω πηγές: S. Frith, W. Straw, J. Street (eds.), The Cambridge Companion to Pop and Rock, Κέιμπριτζ 2001, σ. xi-xvii' P. Zanuttini, «E niente fu più come prima», il Venerdì di Reppublica 751 (09.08.2002), σ. 30-37" P. Scaruffi, «A Chronology of Rock Music», στο www.scarufTi.com/music/chrono.html, τελευταία επίσκεψη: 26.02.2006 και «Pop History of the Fifties», στο http://www.fiftiesweb.com/pop.htm, τελευταία επίσκεψη: 21.01.2006.

Σελ. 425
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/426.gif&w=600&h=915

- Για τις ανάγκες συγκρότησης των charts του, το Billboard μετονομάζει τη μουσική race σε «rhythm and blues»

1950 - Η ολλανδική εταιρεία Philips αποφασίζει να επεκτείνει τις δραστηριότητές της στη μουσική βιομηχανία

- Ιδρύεται η δισκογραφική εταιρεία Elektra στη Νέα Υόρκη με σκοπό την προώθηση της μουσικής φολκ και τζαζ

1951 - Κυκλοφορεί ο πρώτος ροκ εν ρολ δίσκος, το Rocket 88 του Ike Turner

- Εμφανίζεται το πρώτο τζουκμπόξ που παίζει 45άρια

- Οι Victor και Columbia συμφωνούν να χωρίσουν την αγορά της μουσικής βιομηχανίας: η Victor στο εξής θα πουλάει 33άρια LP και η Columbia 45άρια σινγκλ

- Ο Alan Freed ξεκινάει τη ραδιοφωνική του εκπομπή με τίτλο «Moondog Rock and Roll Party», η οποία θα παίζει «μαύρη» μουσική και θα απευθύνεται σε «λευκό» ακροατήριο

1952 - Ο Alan Freed χρησιμοποιεί και κάνει γνωστό τον όρο «ροκ εν ρολ» (rock and roll)

- Ο Bill Haley σχηματίζει τους Comets

- Διαλύεται το συγκρότημα των Weavers με την κατηγορία ότι τα μέλη τους ήσαν κομμουνιστές

- Ο Alan Freed διοργανώνει τη πρώτη ροκ εν ρολ συναυλία, το Moondog Coronation Ball

- Το τηλεοπτικό πρόγραμμα Bandstand του Dick Clark αρχίζει να βγαίνει στον αέρα από τη Φιλαδέλφεια κάθε απόγευμα

- Ο Les Paul κατασκευάζει την ηλεκτρική κιθάρα Gibson

- Ο Sam Phillips ιδρύει τη Sun Records και προβλέπει ότι «εάν βρει έναν λευκό που να μπορεί να τραγουδήσει με το συναίσθημα των μαύρων, θα γίνει εκατομμυριούχος»

1953 - Κυκλοφορεί η (θρυλική) ηλεκτρική κιθάρα Fender Stratocaster

- To Crazy Man Crazy του Bill Haley εισέρχεται στα τσαρτς του Billboard

- To Crying in the chapel των The Orioles είναι η πρώτη επιτυχία μαύρων καλλιτεχνών που εισέρχεται σε charts λευκών καλλιτεχνών

- Ο Sam Phillips ηχογραφεί τον πρώτο δίσκο του Elvis Presley στη Sun Records στο Μέμφις

1954 - Ο Bill Haley γνωρίζει τεράστια επιτυχία με το Rock Around the Clock

- Τεράστια επιτυχία γνωρίζει το doo-woop

- Η EMI αγοράζει την Capitol

- Οι δισκογραφικές εταιρείες στρέφονται από τους δίσκους 78 στροφών στα 45άρια

Σελ. 426
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/427.gif&w=600&h=915

- Η ιαπωνική ΤΤΚ (μετέπειτα Sony) παρουσιάζει το πρώτο τρανζίστορ

- Ιδρύεται στο Nashville η Country Music Disc Jockey 's Association

1955 - Κυκλοφορεί η τεράστια επιτυχία του Little Richard, Tutti Frutti

- Οι ταινίες Rebel Without a Cause και Blackboard Jungle καθιερώνουν ένα νέο και ακαταμάχητο πρότυπο νεότητας, αυτό του μοναχικού, όμορφου και αινιγματικού νέου που συνήθως κινείται στο περιθώριο

- Ο Chuck Berry κυκλοφορεί τον πρώτο του ροκ εν ρολ δίσκο, με την ηλεκτρική κιθάρα να αποτελεί το χαρακτηριστικότερο όργανο

- Ο Ray Charles «ανακαλύπτει» τη soul μουσική με το I Got α Woman, μία διασκευή ενός παλιού gospel τραγουδιού

- Ο Pete Seeger είναι ο πρώτος λευκός καλλιτέχνης που ηχογραφεί άλμπουμ με αφρικανική μουσική, το Bantu Choral Folk Songs

1956 - Ο Chuck Berry ηχογραφεί το Roll Over Beethoven

- Τα κλαμπ υποχρεώνονται να ακυρώσουν συναυλίες, ενώ όσες πραγματοποιούνται γίνονται με αυστηρή αστυνομική επιτήρηση

- Κυκλοφορεί το Heartbreak Hotel και ξεκινάει η Πρίσλεϋ-μανία

- Ο Presley εμφανίζεται για πρώτη φορά στην τηλεόραση, στο CBS, στην εκπομπή Dorsey Brothers Show

- Η ραγδαία εξάπλωση του ροκ εν ρολ υποχρεώνει τις δισκογραφικές εταιρείες να ασχοληθούν με αυτό, ενώ οδηγεί ταχύτατα στην ίδρυση ανεξάρτητων εταιρειών για την προώθησή του

- Ιδρύεται η Verve με στόχο την προώθηση της εναλλακτικής τζαζ μουσικής

- Η Elektra κυκλοφορεί για πρώτη φορά δίσκο compilation, δίσκο, δηλαδή, στον οποίο υπάρχουν κομμάτια από διάφορους καλλιτέχνες

1957 - Η χρυσή χρονιά των teen-idols

1958 - Ο Elvis Presley κατατάσσεται στον αμερικανικό στρατό για να υπηρετήσει τη στρατιωτική του θητεία

- Η κινηματογραφική εταιρεία εισέρχεται στη μουσική βιομηχανία

- Η RCA παρουσιάζει τον πρώτο stereo Long Playing (LP) δίσκο

- To κομμάτι του Bobby Freeman Do You Wanna Dance εγκαινιάζει στις ΗΠΑ τη χορευτική «παράνοια»

1959 - Οι Buddy Holy, Big Bopper και Ritchie Valens σκοτώνονται όταν το αεροπλάνο στο οποίο επιβαίνουν συντρίβεται έξω από το Μέισον Σίτι της πολιτείας Αϊόβα

- Διοργανώνεται για πρώτη φορά το φεστιβάλ του Νιούπορτ, από το οποίο σύντομα θα ξεπηδήσουν καλλιτέχνες όπως η Joan Baez και ο Bob Dylan

- Ο Domenico Modugno κερδίζει την πρώτη θέση στο φεστιβάλ του San Remo με το τραγούδι Nel blu dipinto di blu. Το τραγούδι, πιο

Σελ. 427
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/428.gif&w=600&h=915

γνωστό ως Volare, φέρνει κάτι από τον αέρα του ροκ εν ρολ στην Ιταλία

- Οι Drifters με το τραγούδι τους There Goes My Baby εισάγουν στην ποπ μουσική ρυθμούς λάτιν

- Πάνω από εξακόσια εκατομμύρια δίσκοι πωλούνται τη χρονιά αυτή στις ΗΠΑ

- Ιδρύεται το Tape Music Center κοντά στο Σαν Φραντζίσκο

- Από το 1955 το μερίδιο πωλήσεων που αντιστοιχεί στις τέσσερις κυριότερες δισκογραφικές εταιρείες έχει κατρακυλήσει από το 78 % στο 44 %, ενώ αυτό των ανεξάρτητων εταιρειών έχει αυξηθεί από το 22 στο 56 %

- Από το 1955 η αγορά στις ΗΠΑ έχει αυξηθεί από 213 σε 603 εκατομμύρια δολάρια και το μερίδιο που αντιστοιχεί στο ροκ εν ρολ από 15,7 σε 42,7%

1960 - Οι Alan Freed και Dick Clark εμπλέκονται σε σκάνδαλο δωροληψίας από δισκογραφικές εταιρείες (σκάνδαλο Payola)

- Ιδρύεται η δισκογραφική εταιρεία Motown (από το Motor-Town, χαρακτηρισμός του Detroit)

- Θριαμβεύει το τουίστ στα πάρτι της χρονιάς

- Πεθαίνει στα 22 του ο Eddie Cochran

- Η Philips αγοράζει τη Mercury

- Κατασκευάζεται στη Γαλλία το Scopitone, ένας συνδυασμός κινούμενης εικόνας και juke-box

1961 - Ο Dick Dale χρησιμοποιεί τον όρο «surfing» για να χαρακτηρίσει τη δική του ροκ εν ρολ πρόταση

- Τον Ιούλιο ιδρύεται το περιοδικό Mersey Beat στο Liverpool

- Οι Tokens στη μεγάλη τους επιτυχία The Lion Sleeps Tonight χρησιμοποιούν μία σειρά από καινοτομίες, όπως τον «οπερατικό» τρόπο ερμηνείας

- Οι Shirelles με την επιτυχία τους Dedicated To The One I Love επιβάλλουν μια νέα μόδα, αυτή των ρομαντικών κομματιών που ερμηνεύονται από γυναικεία συγκροτήματα

Η Μ GM αγοράζει τη Verve

- Ο Βρετανός μπλούζμαν Alexis Korner σχηματίζει τους The Blues Incorporated, μια μπάντα αντίθετη στη λογική του σταθερού σχήματος. Από τη μπάντα αυτή σύντομα θα περάσουν ανερχόμενοι μουσικοί όπως οι Mick Jagger, Keith Richards, Eric Burdon, και Brian Jones

- Ο Bob Dylan εγκαθίσταται στο Γκρίνουιτς Βίλατζ της Νέας Υόρκης

1962 - Οι Beatles υπογράφουν το πρώτο τους συμβόλαιο με την EMI Parlophone. Ο George Martin προσλαμβάνεται ως παραγωγός του συγκροτήματος

- Πρώτες εμφανίσεις για τους Rolling Stones στο Marquee

Σελ. 428
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/429.gif&w=600&h=915

- Πρώτη εμφάνιση των Beatles στο Carven του Λίβερπουλ

- Με την επιτυχία τους Surfin Safari οι Beach Boys σκορπούν, κυρίως στις ΗΠΑ, τη φρενίτιδα του surf

- Ένας κιθαρίστας από το Σιάτλ, ο Jimi Hendrix, ξεκινάει να εργάζεται ως session μουσικός

- Ο επίσκοπος της Νέας Υόρκης απαγορεύει στους καθολικούς φοιτητές να χορεύουν τουίστ

- Θριαμβεύουν τα girl-groups

- Το μερίδιο της αμερικάνικης αγοράς που ελέγχεται από τις τέσσερις κυριότερες εταιρείες πέφτει στο 26 %

- Η MCA αγοράζει την αμερικανική δισκογραφική εταιρεία Decca

1963 - Ξεκινάει τη λειτουργία του στο Λος Άντζελες το θρυλικό κλαμπ Whiskey A GoGo από όπου ξεκίνησαν την πορεία τους συγκροτήματα, όπως οι Doors

- Σε λιγότερο από δέκα ώρες οι Beatles ηχογραφούν το πρώτο τους LP με τον τίτλο Please, please me

- Ξεκινάει η φρενίτιδα της Μπητλομανίας στη Βρετανία

- Ο Eric Clapton εντάσσεται στους Yardbirds

- Η Warner αγοράζει τη Reprise

- Ο Alan Freed πεθαίνει στα 42 του από ασθένεια των νεφρών

- Γίνεται γνωστό ότι το FBI παρακολουθεί τραγουδιστές της φολκ, όπως ο Bob Dylan

1964 - Οι Beatles εμφανίζονται στο σόου του Ed Sullivan για πρώτη φορά μπροστά στο αμερικανικό κοινό. Περίπου εβδομήντα τρία εκατομμύρια Αμερικανοί τους παρακολουθούν και τους αποθεώνουν

- Οι Yardbirds πειραματίζονται με την ηλεκτρική κιθάρα παράγοντας καινούργιους ήχους

- Γυρίζεται το πρώτο video clip στη μουσική ιστορία για το τραγούδι If I Had a Hammer

- Στο The Soul of a City Boy η folk μουσική ανακατώνεται με επιρροές μουσικής τζαζ

- To riff των Kinks στο τραγούδι You Really Got Me ουσιαστικά εγκαινιάζει το σκληρό (hard) ροκ

- Οι Rolling Stones παρουσιάζουν το πρώτο τους LP υποσκελίζοντας τους Beatles από τα τσαρτς

1965 - Ξεκινούν στις Μπαχάμες τα γυρίσματα του Help των Beatles

- Οι Rolling Stones ηχογραφούν το Satisfaction στο στούντιο της Chess στο Σικάγο

- Ο Bob Dylan παίζει για πρώτη φορά ηλεκτρική μουσική στο Φεστιβάλ του Νιούπορτ

Σελ. 429
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/430.gif&w=600&h=915

- Οι Beatles παρασημοφορούνται από τη βασίλισσα στο ανάκτορο του Μπάκιγχαμ

- Η διασκευή των Byrds στο Mr Tambourine Man εγκαινιάζει ένα νέο είδος στη ροκ μουσική, το λεγόμενο φολκ-ροκ

- Ηχογραφείται το My Generation των Who, ο απόλυτος ροκ ύμνος της χρονιάς

- To Till The End of The Day των Kinks εισάγει την ινδική μουσική στο ροκ εν ρολ

- Η μπάντα των Charlatans εμφανίζεται για έξι ημέρες στο Σαν Φραντζίσκο μπροστά σε ένα κοινό από χίπις

- Οι Supremes έχουν τέσσερις πρωτιές στα τσαρτς

- Ο Joe Mc Donald παρουσιάζει μια εκδοχή της country με στίχο ριζοσπαστικό, για να υποστηρίξει τις κινητοποιήσεις στο Μπέρκλεϊ. Πρόκειται για την πρώτη ψυχεδελική μουσική

- Απαγορεύεται με την κυκλοφορία του η μετάδοση του Satisfaction των Rolling Stones από ραδιοφωνικούς σταθμούς σε ΗΠΑ και Βρετανία

- Οι Warlocks, μετέπειτα Grateful Dead, καλούνται να εμφανιστούν στα «acid tests» (LSD party), όπου και παρουσιάζουν μια μουσική με επιρροές από κάντρι, μπλουζ και τζαζ

- Οι Diggers παρουσιάζουν μια επαναστατική μορφή θεάτρου, το living theater

- Ο Bob Dylan κυκλοφορεί το Like a Rolling Stone

- Ο James Brown λανσάρει ένα είδος soul μουσικής, τον προκάτοχο της funk

- Οργανώνεται τον Οκτώβριο το πρώτο φεστιβάλ των χίπις στο Σαν Φραντζίσκο

- Ο Bill Graham ανοίγει το Fillmore, μία στέγη για καινούργιες μπάντες του Σαν Φραντζίσκο

1966 - Σχηματίζονται οι Cream από τους Clapton, Baker και Bruce

- Ο Bob Dylan τραυματίζεται σοβαρά με τη μοτοσικλέτα του και εξαφανίζεται από το προσκήνιο για τους επόμενους δεκαοκτώ μήνες

- Σχηματίζονται οι Jimi Hendrix Experience

- Αναγέννηση του μπλουζ στις ΗΠΑ και τη Βρετανία

- Οι Jefferson Airplane και οι Grateful Dead μετακινούνται στο Σαν Φραντζίσκο, το επίκεντρο (πλέον) της ψυχεδελικής μουσικής

- To Blonde on Blonde του Dylan είναι το πρώτο διπλό LP στη μουσική ιστορία, καθώς και το πρώτο concept άλμπουμ

- Κυκλοφορεί το πρώτο άλμπουμ αμιγώς ψυχεδελικής μουσικής, το Takes Off των Jefferson Airplane

- Τον Ιούλιο κυκλοφορεί το Freak Out του Frank Zappa, το πρώτο διπλό LP ροκ εν ρολ μουσικής

Σελ. 430
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/431.gif&w=600&h=915

- Ο Brian Jones των Rolling Stones χρησιμοποιεί όργανα όπως σαντούρι, όμποε και σιτάρ στα σινγκλ που κυκλοφορεί η μπάντα

- Ο Λονδρέζος disc jockey John Peel ξεκινάει να μεταδίδει ψυχεδελική μουσική από το ραδιοφωνικό του πρόγραμμα Perfumed Gardens

1967 - Διεξάγεται το φεστιβάλ Monterey Pop με τη συμμετοχή καλλιτεχνών όπως ο Jimi Hendrix και η Janis Joplin

- Ο Paul McCartney των Beatles παραδέχεται κατά τη διάρκεια συνέντευξης ότι έχει «πειραματιστεί» με LSD

- Ζωντανή μετάδοση μέσω δορυφόρου του All you need is love των Beatles σε ένα κοινό που ξεπερνούσε τα 400.000.000 τηλεθεατών προερχόμενων από είκοσι έξι χώρες και των πέντε ηπείρων

- Ο Brian Epstein, ο μάνατζερ των Beatles, βρίσκεται νεκρός στο σπίτι του στο Λονδίνο

- Πρεμιέρα για το Magical Mystery Tour των Beatles στο δεύτερο πρόγραμμα του BBC

- Ο Ralph Gleason ιδρύει το περιοδικό Rolling Stone

- Ο Frank Zappa κυκλοφορεί το Absolutely Free, την πρώτη ροκ όπερα

- «Χρονιά» του Jimi Hendrix, καθώς μέσα έξι μήνες βλέπει τρία τραγούδια του να γίνονται μεγάλες επιτυχίες

- Κυκλοφορεί το Surrealistic Pillow των Jefferson Airplane, σημείο σταθμός στην ιστορία του ψυχεδελικού ροκ

- Εμφανίζονται στο προσκήνιο οι Pink Floyd με το Interstellar Overdrive

- Οι Doors παρουσιάζουν ένα πρωτόγνωρο μείγμα από μουσικές ροκ εν ρολ, μπλουζ, ψυχεδέλεια, ινδικό ράγκα και ποίηση

- Σαράντα μπάντες του ψυχεδελικού ροκ εμφανίζονται στο Λονδίνο

- Η Warner Brothers αγοράζει την Atlantic

- Στο Λονδίνο ιδρύεται η δισκογραφική εταιρεία Chrysalis

- Στις ΗΠΑ ανθεί ο εναλλακτικός μουσικός και πολιτικός Τύπος

Σελ. 431
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/432.gif&w=600&h=915 01 - 0002.htm

ΛΕΥΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Σελ. 432
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/433.gif&w=600&h=915

ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ

Σελ. 433
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/434.gif&w=600&h=915

Το ευρετήριο περιλαμβάνει πρόσωπα, φυσικά και νομικά, τοπωνύμια, γεωγραφικούς προσδιορισμούς, ιστορικές περιόδους και γεγονότα, κοινωνικά κινήματα, μουσικά είδη, χορούς, ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές, καλλιτέχνες και συγκροτήματα, με την προϋπόθεση ότι όλα αυτά αποτελούν συστατικό μέρος της κυρίως αφήγησης. Δεν περιλαμβάνονται στο ευρετήριο έννοιες με όχι απολύτως συγκεκριμένη σημασία (π.χ. «νέγρικη μουσική»), τίτλοι τραγουδιών, δίσκων, βιβλίων και κινηματογραφικών ταινιών, καθώς και οι λέξεις «ροκ εν ρολ», «ροκ μουσική» και «Ελλάδα», που συναντώνται στο κείμενο με προφανή συχνότητα. Μη ελληνικά ονόματα καταχωρούνται με τη λατινική τους γραφή (π.χ. «Beatles»), ενώ η ελληνική τους εκδοχή παρουσιάζεται στο ευρετήριο μονάχα όταν συναντάται στο κείμενο (π.χ. «Μπητλς»). Στην περίπτωση που ένα μη ελληνικό όνομα ή όρος εμφανίζεται στο κείμενο με την ελληνική του εκδοχή, η αγγλική του γραφή τίθεται εντός παρένθεσης. Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχουν ομαδοποιηθεί ελληνικές εφημερίδες και περιοδικά, υπουργεία, ραδιοφωνικές εκπομπές, θέατρα και κινηματογράφοι, καθώς και όροι με έκδηλη μεταξύ τους σχέση (π.χ. Θεοδωράκης Μίκης' «σχολή Θεοδωράκη»).

Σελ. 434
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/435.gif&w=600&h=915

Α' Παγκόσμιος Πόλεμος / Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος 163, 223 Άβαλον Φράνκι, βλ. Avalon Frankie Αβδελά Έφη 10, 107 Αβέρωφ Ευάγγελος 291 Αγγλία / Βρετανία / Ηνωμένο Βασίλειο / Γηραιά Αλβιών 11, 27, 41, 54, 85,

94, 105, 118, 123, 124, 130, 131, 136, 153, 174, 175, 176, 177, 179, 181, 186, 215, 216, 227, 263, 277, 288, 331, 332, 337, 344, 348, 352, 353, 354, 362, 365, 366, 413, 421, 429, 430

Αγρίνιο 95

Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος 272 Αθήνα 15, 51, 54, 55, 59, 65, 73, 79,

95, 107, 128, 135, 136, 142, 144, 148, 150, 183, 187, 229, 230, 239, 268, 279, 280, 282, 286, 287, 293, 294, 301, 304, 318, 319, 320, 322, 324, 342, 361, 362, 365, 366, 367, 369, 402, 419

Αίγλη 51, 57, 80, 154, 248, 287 Αίγυπτος 246

Αϊζενχάουερ Ντουάιτ (Eisenhower

Dwight) 256 Αϊόβα (Iowa) 47, 427 Ακαδημία Αθηνών 145 Ακαδημία των Τεχνών (Ανατολικής

Γερμανίας) 345 Αλαμπάμα (Alabama) 40, 84, 255,

256, 336, 411, 420 Αλεξέεφ Α. 250 Αλιβιζάτος Νίκος 270 «Αλίκη» (ψευδώνυμο αρθρογράφου εφ.

Αυγής) 311, 312 Άλιμος 291

Άλντερμεϊστον (Aldermaston) 332, 413, 421

Άλταμοντ (Altamont) 229 Αμαλιάδα 95 Αμβούργο 125, 179

Άμφισσα 160" Γυμνάσιο 160 Αναγέννηση 88

Ανάκτορα / Παλάτι 238, 239, 273 Αναστασιάδης Μανόλης 103, 280 Ανασυγκρότηση 225 Άνιμαλς, βλ. Animals Άνκα Πωλ, βλ. Anka Paul Άνταμς Μπόις, βλ. Adams Boys Αντενάουερ Κόνραντ (Adenauer Konrad) 266, 296 Αντιπολεμικό κίνημα (Antiwar movement) 11

Αντι-ροκ κίνημα (anti-rock movement)

356 Αντίσταση 223 Άντριους 118 Αντρόποφ Γιούρι 250 Αντωνόπουλος Ν. 342 Ανώτατο Δικαστήριο ΗΠΑ (United States Supreme Court) 83, 254, 255, 256, 333 Απαλάχια Όρη (Appalachian Mountains) 330 Ανδρέας, απόστολος 95 Απριλιανών καθεστώς / Απριλιανών χούντα / Απριλιανών πραξικόπημα / Συνταγματαρχών χούντα / Συνταγματαρχών δικτατορία / Συνταγματαρχών πραξικόπημα / Καθεστώς της 21ης Απριλίου 15, 86, 240, 270, 307, 319, 321, 350, 359, 361, 367, 369, 370, 371 Αρβανίτης Κώστας 111 Αργολίδος μητρόπολη 234 Άρειος Πάγος 149, 150, 153, 154 Αρκάνσας (Arkansas) 256 Αρλέττα 343

Άρμστρονγκ Λούις (Armstrong Louis) 259

Αρχιεπίσκοποι Αθηνών: Θεόκλητος

162, 163, 202· Δωρόθεος, 162 ΑΣΚΙ / Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας 286, 298, 323

Σελ. 435
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/70/gif/436.gif&w=600&h=915

Αστυνομία / αστυνομικές αρχές / αστυνομικοί / αστυφύλακες / αστυνομικά όργανα / όργανα της τάξης / χωροφυλακή / χωροφύλακες 134, 136, 141, 142, 148, 149, 299, 302, 333, 361, 366, 416, 421 Αστυνομία Αθηνών / Ασφάλεια Αθηνών / Γενική Ασφάλεια Αθηνών 156, 157, 366 Ατλάντα (Atlanta) 255 Ατλάντικ Σίτυ (Atlantic City) 180 «Αυγερινός» (ψευδώνυμο αρθρογράφου

εφ. Αυγής) 280 Αυστραλία 40, 139, 182, 219 Αυστρία 251 Αφρική 85, 86

ABC 334

AC/DC 31

Ace Johnny 23

Adams Boys 13, 59, 188

Adams Nick 72

Akins Claude 72

Almanac Singers 331

Alpha (τηλεοπτικός σταθμός) 141, 144

American Society of Composers, Authors

and Publishers / A SC A Ρ 44 Amons G. 195 Anders Merry 71 Anderson Terry 180, 220,334 Angelou Maya 71

Animals 35, 41, 109, 188, 355, 363 Anka Paul 46, 72, 185, 189, 190, 191,

192, 193, 195, 363 Anthony Ray 71, 72 Arthur Smith and the Crackerjacks 22 Ashley John 72 Astaire F. 195

Atlantic Records 61, 425, 431 Aubrey Anne 72 Augusto M. 190

Avalon Frankie 46, 71, 395, 418 Aznavour C. 191, 192

Β' Παγκόσμιος Πόλεμος / Δεύτερος Πα

γκόσμιος Πόλεμος / Μεγάλος Πόλεμος 12, 20, 21, 66, 116, 130, 143, 163, 174, 181, 218, 223, 245, 249, 251, 257, 277, 278, 295, 296, 346 Β' Συνέδριο Σοβιετικών Μουσικοσυνθετών 260 Βαϊμάρης Δημοκρατία 296 Βαϊσμίλερ Τζώνυ (Weissmuller Johnny) 140

Βάλενς Ρίτσι, βλ. Valens Ritchie Βαλέντε Κατερίνα (Valente Katerina) 74

Βαλς (waltz) 88, 267 Βαλτιμόρη (Baltimore) 98, 180 Βαν Τζέην (Αμερικανός ναύτης) 57 Βανκούβερ (Vancouver) 179 Βαπτιστών εκκλησία 258 Βαρσοβία 252, 364, 365' Συνεδριακό

Κέντρο 364 Βασιλειάδου Γεωργία 14 Βασιλόπουλος Χρίστος 141, 144 Βατικανό 198 Βαυαρία 157 Βέλγιο 118

Βενετίας κινηματογραφικό φεστιβάλ 54,

157, 268 Βενιζέλος Ελευθέριος 271 Βενιζέλος Σοφοκλής 270, 271 Βέρμαχτ (Wehrmacht) 143 Βερναρδάκης Χ. 276 Βερολίνο Ανατολικό 253, 268, 345 Βερολίνο Δυτικό 125 Βιάν Μπόρις (Vian Boris) 348 Βιέννη 139, 251 Βιετνάμ πόλεμος 13, 352, 368 Βλάχου Ελένη 318, 323, 324, 326 Βόλος 149' «Νίκη Βόλου» 149' Πλημμελειοδικείο 149 Βόννη 139

Βόρεια Καρολίνα (North Carolina) 332

Βοστόνη (Boston) 180 Βουγιούκας Κωνσταντίνος 158 Βουδαπέστη 220, 252 Βουκουρέστι 252

Σελ. 436
Φόρμα αναζήτησης
Αναζήτηση λέξεων και φράσεων εντός του βιβλίου: Ήχοι και απόηχοι. Κοινωνική ιστορία του ροκ εν ρολ φαινομένου στην Ελλάδα, 1956-1967
Αποτελέσματα αναζήτησης
    Ψηφιοποιημένα βιβλία
    Σελίδα: 417
    

    ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ

    1. Αισθησιασμός δίχως όρια: οι νέγρικες καταβολές του ροκ εν ρολ υπήρξαν μια ανεπανάληπτη πρόκληση για την ηθική της λευκής, ρατσιστικής και μακαρθικής Αμερικής τη δεκαετία του '50. Δημοσίευση: Ε. Partridge, John Lennon. Θέλω μόνο την αλήθεια. Μια φωτογραφική βιογραφία, μετάφρ. Βασιλική Χούνου, Αθήνα 2005,

    σ. 24. 386

    2. Ο θρυλικός Άλαν Φρηντ, ο «πατέρας του ροκ εν ρολ» (Κλήβελαντ, 1952). Δημοσίευση: Μ. Pay tress, Ήμουν και εγώ εκεί, μετάφρ. Δημήτριος Μιχαήλ, Αθήνα 2006, σ. 18. 387

    3. Ενθουσιασμένοι θεατές σε πάρτι του Άλαν Φρηντ (Κλήβελαντ, 1952). Λευκοί και αφροαμερικανοί συγκροτούν ήδη ένα μικτό ακροατήριο. Δημοσίευση: L'Europeo. Periodico bimestrale 6 (2006),

    σ. 24-25. 387

    4. «Ταινία που κλείνει μέσα της ολόκληρο ηφαίστειο». Διαφημιστική καταχώριση της ταινίας Η Ζούγκλα του Μαυροπίνακος στον ελληνικό Τύπο. Πηγή: Αυγή, 19.02.1956. 388

    5. Ο Τσακ Μπέρι με το χαρακτηριστικό «βάδισμα της πάπιας». Πηγή: http://www.chuckberry.com/about/photos.htm. 389

    6. Ο θρυλικός Λιτλ Ρίτσαρντ: «the King (and the Queen) of rock and roll». Πηγή: http://www.kolumbus.fi/timrei/lre.htm. 389

    7. Μπιλ Χάλεϋ: το τραγούδι του Rock Around the Clock μπορεί να θεωρηθεί η ληξιαρχική πράξη γέννησης του ροκ εν ρολ. Πηγή: www.billhaley.com. 390

    8. Ο Τζέρι Λι Λιούις σε εξώφυλλο δίσκου του από τη θρυλική Sun Records (1958). Ο επονομαζόμενος και «killer», υπήρξε μια μυθική και απόλυτα αντισυμβατική μορφή της πρώτης περιόδου του ροκ εν ρολ. Michael Ocks Archives Ltd. Δημοσίευση: M. Ocks, Classic Rock Covers, Κολωνία 2001, σ. 61. 390

    9. Έλβις Πρίσλεϋ: ο λευκός «βασιλιάς» του ροκ εν ρολ, η εμβληματικότερη μορφή του τη δεκαετία του '50. Δημοσίευση: Uncut Legends. The Definitive Guide to Rock's Ultimate Icons: Elvis

    1/5 (2005), σ. 51. 391

    10. Βασικός δίαυλος για τη διάδοση του ροκ εν ρολ σε παγκόσμια κλίμακα υπήρξαν οι ταινίες ροκ εν ρολ (rock and roll movies). Διαφήμιση της ταινίας ROCK. ROCK, ROCK! (1956). Πηγή: http://www. thevideobeat.com/store/rock-roll-movies/rock-rock-rock-1956.html. 392