Creator/Author:Μαχαίρα, Ελένη
 
Title:The Youth of the 4th of August Dictatorship
 
Subtitle:Depictions
 
Title of Series:Historical Archive of Greek Youth
 
Nr. within series:13
 
Place of Publication:Athens
 
Publisher:General Secretariat for Youth
 
Date of Publication:1987
 
Pagination:216
 
Nr. of vol.:1 volume
 
Language:Greek
 
Subject:Mentalities and Behaviour
 
Youth organisations
 
Spatial coverage:Greece
 
Temporal coverage:1936-1941
 
Description:L'instauration de la dictature de Métaxas a été préparée par la restauration monarchique et opérée par en haut. Ce qui a joué un rôle très important pour son instauration c' était le contexte international et la situation politique économique et sociale de la Grèce, influencée par la crise mondiale et surtout par: la destruction de l' Asie Mineure, due à la défaite politique du parti de Venizélos, la crise intérieure des autres partis et la mobilisation des couches populaires. En ce qui concerne l' organisation et le fonctionnement de l' État métaxiste il y a eu des changements par rapport à la période vénizelo-républicaine. Il y a eu de nouveaux organes politiques, de nouveaux mécanismes de «consensus» et, en particulier, la définition d' une organisation de l' idéologie et de la culture au plus vaste sens du mot, celle de la Jeunesse. En plus, l' État, le «Nouvel État» a eu un projet totalitaire, défini par le contrôle absolu de l' État sur la société civile et retrouvé dans le slogan «Rien hors l' État, tout pour l' État». Ce qui est important dans le cas de la Grèce sous la dictature de Métaxas c'est que l' idéologie et la culture sont symboliquement et seulement symboliquement le lieu d' «accomplissement» du projet totalitaire, puisqu'il y a eu une absence de tout projet consciemment totalitaire. Ce travail, ayant comme support les images de la jeunesse métaxiste, essaie de découvrir et de déployer l' idéologie qui les a fabriquées pour qu' elles deviennent, par la répétition, elles mêmes une sorte de système idéologique. C' est alors à travers l' «image» de l' organisation Nationale de la Jeunesse Grecque que j' essaie de clarifier, jusqu' à un certain point, l' utilisation des notions de: patrie, religion, famille qui, à leur tour, s'appuient sur les mythes du groupe, de la race et du Chef charismatique.
 
License:This book in every digital format (PDF, GIF, HTML) is distributed under Creative Commons Attribution - NonCommercial Licence Greece 3.0
 
The book in PDF:Download PDF 31.39 Mb
 
Visible pages: 0-19 από: 226
-20
Current page:
+20
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/0.gif&w=600&h=915 13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΕΛΕΝΗ ΜΑΧΑΙΡΑ

Η ΝΕΟΛΑΙΑ

της

4ης ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

φωτογραφές

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ

—————————————— 13 ——————————————

ΑΘΗΝΑ 1987

p. 0
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/1.gif&w=600&h=915 13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΛΕΥΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

p. 1
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/2.gif&w=600&h=915 13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΛΕΥΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

p. 2
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/3.gif&w=600&h=915 13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

Η ΝΕΟΛΑΙΑ ΤΗΣ 4ΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΕΣ

p. 3
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/4.gif&w=600&h=915 13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΕΠΙΤΡΟΠΗ

ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ

ΣΠΥΡΟΣ Ι. ΑΣΔΡΑΧΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ,

ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΗΛΙΟΥ, ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΣ Ε. ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ

© ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ

Αχαρνών 417, τηλ. 25 30 872 και 25 30 873

p. 4
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/5.gif&w=600&h=915 13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΕΛΕΝΗ ΜΑΧΑΙΡΑ

Η ΝΕΟΛΑΙΑ

ΤΗΣ 4ΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΕΣ

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ

—————————————— 13 ——————————————

ΑΘΗΝΑ 1987

p. 5
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/6.gif&w=600&h=915 13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΛΕΥΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

p. 6
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/7.gif&w=600&h=91513. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Το υλικό που μελετήθηκε κατά τη σύνταξη αυτής της εργασίας ήταν οι απεικονίσεις της μεταξικής νεολαίας, ή αλλιώς η μεταξική αισθητική μέσα απ' αυτές. Όμως η αισθητική ενός καθεστώτος είναι η καταγραφή της λογικής του. Δεν θα μπορούσα, λοιπόν, να μιλήσω γι' αυτήν χωρίς ν' αναφερθώ στους βασικούς ιδεολογικούς άξονες σύμφωνα με τους οποίους "σχεδιάστηκαν" και παράχθηκαν τα μέσα προπαγάνδας του μεταξικού καθεστώτος.

Για το λόγο αυτό, διατυπώνω κατ' αρχήν μερικές πρώτες σκέψεις για τις απεικονίσεις της Ε.Ο.Ν, έπειτα γενικότερες σκέψεις γύρω απ' αυτές, για να τις ταξινομήσω ύστερα κατά τέτοιο τρόπο δίπλα στα κείμενα ώστε από μόνες τους, μέσα από μια σύνθεση μικρών σεναρίων, να αποτελούν ένα συγγενικό λόγο, να συνθέτουν μια επιχειρηματολογία που δεν έχει ανάγκη τη διαμεσολάβηση μιας επεξήγησης "τεχνικής" φύσεως. Το αισθητικό υλικό που αντιμετώπισα, και το οποίο ως προς τη Νεολαία περιοριζόταν στη φωτογραφία, έχει μεν στρατευμένο χαρακτήρα αλλά ελάχιστη φαντασία, ώστε να διαφοροποιείται σαφώς από το αισθητικό υλικό της ναζιστικής Γερμανίας και της φασιστικής Ιταλίας, το οποίο τις περισσότερες φορές είναι έργο τέχνης κι όχι αποκρυστάλλωμα στιγμών ή πλάνο μιας μεγάλου μήκους ταινίας ντοκυμαντέρ...

Βλέποντας τις φωτογραφίες της Ε.Ο.Ν είχα την αίσθηση ότι υπήρχαν για μένα σήμερα, υπήρχαν και ξέφευγαν από το: μ' αρέσει / δε μ' αρέσει. Ξέφευγαν από μια απλή ανάγκη να τις χαρακτηρίσω φωτογραφίες του μεταξικού καθεστώτος και να τις εντάξω απλώς στην πολιτική του "διαφήμιση". Έχουν ακινητοποιήσει

p. 7
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/8.gif&w=600&h=91513. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ένα μέρος της Ιστορίας, κινητοποιώντας εμένα προς αυτήν. Είναι σημαντικό ότι μια φωτογραφία που τότε "συγκίνησε", σήμερα μπορεί να λειτουργήσει ανατρεπτικά μόνο και μόνο γιατί το σημερινό μάτι, λόγω της χρονικής απόστασης, μπορεί να σταθεί στοχαστικό επάνω της, χωρίς να υποβάλλεται στα νοήματά της.

Το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετώπισε αυτή η εργασία ήταν η έλλειψη του ξένου υλικού (από την Ιταλία και τη Γερμανία) και οι καταστροφές που έχουν προκληθεί στο ελληνικό υλικό.

p. 8
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/9.gif&w=600&h=915 13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΕΙΚΟΝΑ 1

p. 9
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/10.gif&w=600&h=915 13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΕΙΚΟΝΑ 2

p. 10
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/11.gif&w=600&h=91513. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΠΡΩΤΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ

Το πρώτο πράγμα που εξετάζεται σε μια εικόνα είναι το τι υπάρχει μέσα σ' αυτήν. Τα στοιχεία που τη συνθέτουν και οι σχέσεις που την οργανώνουν. Αφού πρόκειται για παραστατικές εικόνες επιφορτισμένες με την προπαγάνδα του καθεστώτος είναι σίγουρο ότι αποτελούνται από στοιχεία που δεν θ' αναστάτωναν ποτέ το αναγνώσιμο και το ορατό του θέματός τους. Αυτό σημαίνει ότι βρισκόμαστε μπροστά στην αρχή της επιλογής. Επιλέγουν και καδράρουν. Τα φωτογραφικά κάδρα είναι παραλληλόγραμμα. Η κινητικότητα του ματιού, που είναι φύσει απεριόριστη, περιορίζεται στα περιθώρια του "φυσικού" κάδρου.

Είναι ενδιαφέρον να δούμε τι ή ποιος καταλαμβάνει το κέντρο της εικονογραφίας, τι ή ποιος το ή τον περιστοιχίζει και τι ή ποιος βρίσκεται στην περιφέρεια. Είναι σίγουρο ότι δεν πρόκειται για παραστάσεις "τυχαίες", όπως είναι σίγουρο ότι υπάρχουν εικόνες φτιαγμένες για να εννοήσουν κάτι άλλο απ' αυτό που βλέπουμε πάνω στη φωτογραφία (βλ. αυτές που κάνουν τη σύνδεση με την αρχαιότητα, για τη δημιουργία του τρίτου ελληνικού πολιτισμού, άνδρες με αρχαίες πανοπλίες, αυλητρίδες, κανηφόροι, παρθένες, αμαζόνες). Ορισμένες φορές, κι αυτό αφορά τα φωτογραφικά κολλάζ, την εικόνα διασχίζει ένα μικρό κείμενο. Άλλες πάλι φορές,

p. 11
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/12.gif&w=600&h=91513. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

και για λόγους μάλλον συμβολικούς, η εικόνα "κυματίζει" μέσα σε μια σελίδα. Πρέπει να σταθούμε και στους λόγους ύπαρξης των θεατρικών κινήσεων ή της θεατρικότητας ορισμένων κινήσεων, που λαμβάνουν χώρα μέσα σε "γυμνά" τοπία "απροσδιόριστα", όπου το μόνο προσδιορίσιμο στοιχείο είναι το ή τα σύννεφα, που με τη σειρά τους παραπέμπουν στο ονειροπόλημα.

Θάθελα να υπογραμμίσω ότι τα απεικονιζόμενα θέματα γίνονται εύκολα αποδεκτά από το μέσο θεατή, ίσως γιατί υπάρχει αυτή η διφορούμενη σχέση με την πραγματικότητα. Η εικόνα έχει σχέση με το πραγματικό αλλά δεν είναι και το πραγματικό. Το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος της προπαγάνδας της 4ης Αυγούστου το κατέχουν οι φωτογραφίες, ίσως να μην είναι τυχαίο. Η φωτογραφία φιξάρει τις στιγμές. Αιχμαλωτίζει το χρόνο μέσα στον ίδιο το χρόνο και τον μετατρέπει σε αιωνιότητα. Γι' αυτό η εικόνα μάς παραπέμπει και στον ιστορικό χώρο το δικό της ή αυτού που αντιπροσωπεύει. Η σχέση αυτή βεβαίως δεν είναι τόσο εμφανής. Μπορεί να γίνει μετά από κάποια μελέτη. Μπορεί να μας φαίνονται στατικές, αλλά την ίδια στιγμή ανασυνθέτουν την ιστορική κίνηση και συμπληρώνουν την ιστορική μας εμπειρία.

Η οργάνωση του χώρου είναι το αφηγηματικό στοιχείο της φωτογραφίας. Έχουμε μικρές αφηγήσεις μέσα στις εικόνες, όπου σαφώς υπάρχει συνάφεια ανάμεσα στο λόγο και στο χώρο, όπως και στο χώρο και χρόνο που σημαίνονται χωρίς να είναι παρόντες.

Υπάρχει λοιπόν και πληροφόρηση και σχόλιο. Ακινητοποιημένα τα πρόσωπα, σε πλήρη ιστορική κίνηση, μοιάζουν να ποζάρουν για το κοινό-θεατή. Η κοινωνική χρήση της εικόνας είναι προϊόν μαζικής κουλτούρας. Η ιδεολογία του καθεστώτος οδηγεί στη μεταβολή της φωτογραφικής πρακτικής ως προς τους δικούς της κανόνες, η ομοιομορφία των οποίων μπορεί να ληφθεί ως σύστημα τυποποιημένων εκτελέσεων.

Η σχέση εικόνας και μηνύματος πρέπει ν' αναγνωσθεί απ' όλες τις απόψεις, συμπεριλαμβανομένης κι αυτής που υποστηρίζει ότι ένα μήνυμα δεν είναι αναγκαστικά σημαντικό. Από τη

12

p. 12
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/13.gif&w=600&h=91513. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

στιγμή που μια εικόνα απευθύνεται προς ένα κοινό, είναι μήνυμα. Η ουσία της εικόνας-μηνύματος είναι η πληροφορία προς τον δέκτη. Η κωδικοποίησή της είναι η σχηματοποίηση της ουσίας του μηνύματος. Εκείνο που μας ενδιαφέρει είναι η αποκωδικοποίησή του.

Ο μεταξικός ρεαλισμός είναι ένα προνομιούχο εργαστήριο το οποίο διεκδικεί την πατρότητα της έκφρασης. Μπορεί οι εικαστικές τέχνες να μη θίχτηκαν με κάποια απαγόρευση, ο λόγος, όμως, καθώς και η εικόνα συμπεριλήφθηκαν στις απαγορεύσεις. Η εικόνα όφειλε να είναι παραδειγματική και ν' ακολουθεί το πρόγραμμα που της χάραξαν, εκπαιδεύοντας με τη σειρά της κι οπλίζοντας ιδεολογικά το λαό. Εμπνεόμενη συχνά από την αρχαία εικονογραφία δείχνει τις νέες αρετές των Ελλήνων και το δρόμο προς τα "εμπρός", προτάσσοντας τα πορτρέτα του Μεταξά και της βασιλικής οικογενείας ως εμβληματικά αυτής της περιόδου.

Η προπαγάνδα του καθεστώτος, λειτουργεί έτσι, ώστε να γίνονται αντιληπτές οι διαμορφώσεις (οι εξωτερικές μορφές), ν' αναγνωρίζονται τα νέα ίχνη, να ταυτίζονται οι χώροι. Υπεύθυνοι απαγορεύουν τη σύγκρουση διαφορετικών μηνυμάτων, τοποθετώντας άλλους υπεύθυνους σε θέσεις-κλειδιά που ελέγχουν την πληροφόρηση. Η κοινή γνώμη βρίσκεται μέσα σ' ένα περιτύλιγμα κατευθυνόμενων θεαματικών μηνυμάτων, το οποίο με τη σειρά του αντανακλά το επίπεδο καλλιέργειας της εξουσίας. Η προπαγάνδα μεταδίδει και παράλληλα "απλώνει". Ενώ το ρήμα "προπαγανδίζω" σημαίνει τη μεταφορά της πληροφορίας, το ουσιαστικό είναι φορτισμένο μ' ένα μεθοδολογικό προορισμό και σημαίνει την οργανωμένη προσπάθεια για τη διάδοση των ιδεών. Στόχος της η μεταλλαγή ενός δέκτη σε οπαδό. Στο μονιστικό αυτό σύστημα ο επαγγελματισμός είναι αναγκαίος.

p. 13
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/14.gif&w=600&h=915 13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

ΣΚΕΨΕΙΣ

ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΕΙΣ

ΤΗΣ Ε.Ο.Ν

p. 14
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/15.gif&w=600&h=91513. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

― Δεν έχουν να κάνουν με τον τρόπο που "βλέπει" ένας οποιοσδήποτε φωτογράφος, αλλά με τον τρόπο που "βλέπει" ένα καθεστώς. Ο τρόπος που "βλέπει" το καθεστώς Μεταξά, γενικά και ειδικά, αντανακλάται στην επιλογή της φωτογραφικής θεματολογίας. Πρόκειται για μια επιλογή σημάτων, η οποία εμπεριέχει έναν τρόπο του να "βλέπεις".

― Είναι η συνεχής καταγραφή της λογικής του καθεστώτος σχετικά μ' αυτόν τον μηχανισμό της Ε.Ο.Ν, που θεσμοθετεί την ίδια του την ιδεολογία.

― Έχουν ακρίβεια, που δεν σημαίνει αναγκαστικά αντικειμενική μαρτυρία (πολλές απ' αυτές είναι στημένες), αλλά σαφώς άμεση ή έμμεση μαρτυρία, στρατευμένο χαρακτήρα κι ελάχιστη φαντασία μια και δεν παρουσιάζονται σαν έργα τέχνης, αλλά σαν αποκρυστάλλωμα στιγμών, σαν πλάνα μιας μεγάλου μήκους ταινίας ντοκυμαντέρ.

― Οι φωτογραφίες κολλάζ που χαρακτηρίζονται από την πληθωρικότητά τους (ως φωτογραφίες-αντικείμενα), από την ίδια την τεχνική τους (απομόνωση λεπτομέρειας ή λεπτομερειών από διάφορες φωτογραφίες κι ανασύνθεση σε μία) μετασχηματίζουν ορισμένα σημεία και

p. 15
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/16.gif&w=600&h=91513. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

δημιουργούν μια συμβολικού χαρακτήρα σύνθεση.

― Με τη δική τους γλώσσα οι εικόνες παρείχαν μία επί πλέον δύναμη και δυναμική στη γλώσσα των γραπτών πολιτικών κειμένων και των εκφωνημένων από την ηγεσία λόγων.

― Δέχεται κανείς ή απορρίπτει μια εικόνα εάν το κοινωνικό της μήνυμα, το ψυχολογικό, το εικαστικό, το πολιτικό συσχετίζεται μ' αυτόν που τη βλέπει ή εάν αυτός που τη "φωτογραφίζει" (εννοώ αυτός που τη συλλαμβάνει) θέλει να συσχετιστούμε μαζί της.

― Το θετικό αλλά και το αρνητικό συνάμα, σήμερα για μας που βλέπουμε, είναι ότι αντιμετωπίζουμε και το αντικειμενικό πρόβλημα της αποστασιοποίησης λόγω της χρονικής απόστασης. Θετικό γιατί η απόσταση αυτή βοηθάει την κρίση πάνω στην εικόνα, αρνητικό γιατί υποχρεωτικά θα μιλήσω γι' αυτήν του 1936 ή 1939 μ' ένα βλέμμα-λόγο που γεννιέται το 1986.

― Παραλλάσσοντας ορισμένες γραμμές από ένα άρθρο του Driga Vertov (Σοβιετικός σκηνοθέτης του κινηματογράφου), θα έλεγα ότι η φωτογραφία μάς κάνει να πλησιάζουμε ή ν' απομακρυνόμαστε από τη μία μονάδα ή από τη σχέση δύο

p. 16
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/17.gif&w=600&h=91513. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

μονάδων ή από το σύνολο (ανθρώπινο ή χωρικό). Στη συγκεκριμένη περίπτωση, φωτογραφικές μηχανές κατέγραψαν κινήσεις από τους πιο απλούς έως τους πιο σύνθετους συνδυασμούς. Χωρίς να είναι απαλλαγμένες από τα όρια του χρόνου και του χώρου συνέταξαν όλα τα σημεία όπου και όπως τα ήθελαν, καθιστώντας βέβαιο ότι αυτό που απεικονίζεται έχει υπάρξει, χωρίς να υπάρχει η ανάγκη της διαμεσολάβησης του ιστορικού για να εξακριβωθεί το γεγονός.

― Το γεγονός ότι οι φωτογραφίες αυτές τυπώνονταν σε περιοδικά κι εφημερίδες, ή ότι άλλες παρόμοιες προβάλλονταν στα κινηματογραφικά επίκαιρα της εποχής, σημαίνει ότι εισχωρούσαν σε πολλούς χώρους κι απευθύνονταν σε πολλούς. Αυτό σημαίνει ότι η εικόνα της φωτογραφίας ταξίδευε με καταπληκτική συχνότητα προς τους θεατές της, κι αποτελούσε καθημερινό σχεδόν ερέθισμα του βλέμματός τους.

― Η κοινωνική παρουσία της γυναίκας είναι διαφορετική απ' αυτήν του άντρα, εκτός εάν οι παρουσίες αυτές (γυναικείες ή αντρικές) εντάσσονται σε σύνολα (γυμναστικές ασκήσεις, αθλητισμός, σχηματισμοί παρελάσεων) και δεν διαφοροποιούν πουθενά τις εκάστοτε κοινωνικές

p. 17
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/18.gif&w=600&h=91513. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

συμβάσεις, τουναντίον τις ενδυναμώνουν.

― Εάν μία διαφημιστική φωτογραφία οφείλει συνεχώς ν' ανανεώνεται και ν' αναφέρεται στο μέλλον, οι φωτογραφίες αυτές που θα τις ονόμαζα διαφημιστικές με την έννοια ότι επαινούν δημοσίως εξαίροντας τις ιδιότητες του προϊόντος, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η Ε.Ο.Ν, μιλούν βασικά για το παρόν και δεν ανανεώνονται. Ίσως γιατί υπήρχε μία και μόνη πολιτική επιχείρηση, κι αυτή στην εξουσία, η οποία δεν είχε ν' ανταγωνιστεί με άλλες, είχε μόνον να "ωφελήσει" (να πείσει) το κοινό. Κάνει λοιπόν την ίδια γενική πρόταση, η οποία δεν πρέπει ν' ανανεωθεί για να μπορέσει να "περάσει".

― Είναι αποτελεσματική στο βαθμό που τρέφεται από το πραγματικό (το εξωτερικά πραγματικό), αλλά κι όταν δεν τρέφεται απ' αυτό είναι πάλι αποτελεσματική γιατί ερεθίζει το συγκινησιακό, αφού "δουλεύει" πάνω σε μια φυσική διάθεση για το "καλό". Γι' αυτό και δεν υπάρχει ούτε ένα σήμα ή σημείο που να σηματοδοτεί το "κακό", το "άγριο", το "βίαιο", το "επιθετικό". Όλα είναι τακτοποιημένα, πειθαρχημένα, ήμερα.

― Βρίσκει πειστικά υποκατάστατα

p. 18
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/23/gif/19.gif&w=600&h=91513. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

για το "καλός", "ηρωικός", "στρατιώτης", "ελληνόπουλο", προσφέροντας μια εικόνα στο θεατή (που μπορεί να είναι και η δική του) που είναι γοητευτική, δηλαδή δελεαστική. Εδώ η εικόνα είναι το θέλγητρο. Ο άλλος βλέπει πώς θα μπορούσε να είναι (μέσα σε μια στολή, κάτω από το βλέμμα ή το χάδι του αρχηγού, μέσα σε μια παρέλαση, σε μια κατασκήνωση, ανάμεσα σ' άλλους, με τους οποίους παίζει, τρώει, γυμνάζεται κι εκπαιδεύεται) ή τι τον κεντρίζει. Αυτό δηλαδή που ο R. Barthes ονομάζει "Punctum" και που "δεν έχει προτιμήσεις ηθικές ή αισθητικές και μπορεί να είναι κακοαναθρεμμένο". Ένα παιδί μάλιστα αντιστρέφει εύκολα τον τρόπο που βλέπουμε τα πράγματα, ο οποίος επηρεάζεται από το τι γνωρίζουμε και το τι πιστεύουμε. Στην περίπτωσή του δεν λειτουργεί το "Studium" για να μπορέσει αυτός που βλέπει ν' αναγνωρίσει την πρόθεση της φωτογραφίας, να ενδιαφερθεί με την παιδεία του για το τι συνιστά αυτόν στη φωτογραφία που θα μπορούσε να είναι αξιοζήλευτος.

― Μερικά σημεία των απεικονίσεων και των σκοπών τους : Η στάση ή η κίνηση των εικονιζομένων προσώπων ή συνόλων / Η μυθολογική διάσταση της μορφής / Η

p. 19
Search form
Search the book: The Youth of the 4th of August Dictatorship
Search results
    Digitized books
    Page: 0
    13. Μαχαίρα, Νεολαία 4ης Αυγούστου

    ΕΛΕΝΗ ΜΑΧΑΙΡΑ

    Η ΝΕΟΛΑΙΑ

    της

    4ης ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ

    φωτογραφές

    ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΝΕΟΛΑΙΑΣ

    ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΝΕΑΣ ΓΕΝΙΑΣ

    —————————————— 13 ——————————————

    ΑΘΗΝΑ 1987