Συγγραφέας:Διεθνές Συμπόσιο
 
Τίτλος:Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου Ιστορικότητα της παιδικής ηλικίας και της νεότητας
 
Τίτλος σειράς:Ιστορικό Αρχείο Ελληνικής Νεολαίας
 
Αριθμός σειράς:1
 
Τόπος έκδοσης:Αθήνα
 
Εκδότης:Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς
 
Συντελεστές:Εταιρεία Μελέτης Νέου Ελληνισμού
 
Έτος έκδοσης:1986
 
Σελίδες:725
 
Αριθμός τόμων:2 τόμοι
 
Γλώσσα:Ελληνικά
 
Θέμα:Βιβλιογραφία
 
Διεθνή Συμπόσια
 
Κοινωνική ενσωμάτωση
 
Μαθητεία και εργασία
 
Νεανικά έντυπα
 
Νεανικές οργανώσεις
 
Νοοτροπίες και συμπεριφορές
 
Παιδεία-Εκπαίδευση
 
Τοπική κάλυψη:Ευρώπη
 
Χρονική κάλυψη:Μεσαίωνας-20ός αιώνας
 
Περίληψη:Το βιβλίο αυτό περιέχει τα πρακτικά του πρώτου επιστημονικού συμποσίου που διοργάνωσε η επιτροπή του ΙΑΕΝ σε συνεργασία με την Εταιρεία Μελέτης Νέου Ελληνισμού. Το συμπόσιο, με θέμα «Ιστορικότητα της παιδικής ηλικίας και της νεότητας», έγινε στο αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών από τη 1 έως τις 5 Οκτωβρίου 1984.
 
Άδεια χρήσης:Αυτό το ψηφιοποιημένο βιβλίο του ΙΑΕΝ σε όλες του τις μορφές (PDF, GIF, HTML) χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution - NonCommercial (Αναφορά προέλευσης - Μη εμπορική χρήση) Greece 3.0
 
Το Βιβλίο σε PDF:Κατέβασμα αρχείου 28.86 Mb
 
Εμφανείς σελίδες: 13-32 από: 730
-20
Τρέχουσα Σελίδα:
+20
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/13.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

10.30 Σιδηρούλα Ζιώγου - Καραστεργίου, "Φρονίμους δεσποινίδας και αρίστας μητέρας": στόχοι παρθεναγωγείου και εκπαιδευτική πολιτική στο 19ο αιώνα.

10.45 A. Δημαράς, Από τις σχολικές στις μαθητικές κοινότητες: εξέλιξη ή παρεξήγηση ενός θεσμού;

11.00 Παρεμβάσεις και συζήτηση.

14.00 Λήξη της συνεδρίας.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΟΛΟΓΙΩΝ: ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Πρόεδρος: Τριαντάφυλλος ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ

17.30 Βίκη Πάτσιου, Η "Διάπλασις των παίδων" και οι προσανατολισμοί της νεότητας: η επιθυμία και η ανάγκη (1879 - 1922).

17.45 Βασιλική Κολυβά, Η εικόνα του νέου στο μυθιστόρημα του μεσοπολέμου. (Από τις περιπτώσεις των μυθιστορημάτων των Θεοτοκά, Πολίτη, Τερζάκη, Καραγάτση, Πετσάλη.)

18.00 Δ. Λιάρος, Η μετάδοση των ιδανικών στα παιδιά.

18.15 Διάλειμμα.

18.30 Χ. Καμπουρίδης, Παιδική παραλογοτεχνία στην Ελλάδα (1947 - 1967): Τα ελληνικά περιοδικά περιπετειών για παιδιά και η σχέση τους με την ιδεολογία της εποχής.

18.45 Μάρθα Καρπόζηλου, Άννα Ματθαίου, A. Καρυάτογλου, Κ. Τσικνάκης, Αγγελική Πανοπούλου, Οντέτ Βαρών, Νεανικός τύπος (1833 - 1944).

19.00 Παρεμβάσεις και συζήτηση.

21.00 Λήξη της συνεδρίας.

Σελ. 13
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/14.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

ΠΡΩΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

ΓΕΝΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΕΣ

Πρόεδρος: Φίλιππος ΗΛΙΟΥ

9.30 A. Santoni Rugiu, Κινήματα της νεολαίας στην προφασιστική και μεταφασιστική Ευρώπη.

9.45 Α, Λιάκος, Η εμφάνιση των νεανικών οργανώσεων: η περίπτωση της Θεσσαλονίκης.

10.00 Carmen Betti, Η πλαισίωση των παιδιών και των νέων στην Ιταλία κατά τη διάρκεια του φασιστικού καθεστώτος.

10,15 Αθανασία Μπάλτα, Το περιοδικό της Ε.Ο.Ν. "Η Νεολαία": Σκοποί και απήχηση.

10.30 Γ. Μαργαρίτης, Από τη μεταγραφή της ιστορίας στην αναδημιουργία της: το παρελθόν και η διδασκαλία του στην εποχή της ΕΠΟΝ.

10.45 Διάλειμμα.

11.00 Αντωνία Κιουσοπούλου, Η ηλικία τον πολιτικού προσωπικού στην Επανάσταση του 1821 και την περίοδο τον Καποδίστρια (1821 - 1832).

11.15 Ρένα Σταυρίδη - Πατρικίου, Η "Φοιτητική Συντροφιά" (1910) και το πρόβλημα της προσεγγισης των πρωτοποριακών κινημάτων.

11.30 Γ. Αλισανδράτος, Ο "Ακαδημαϊκός Όμιλος" της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (1925 - 1936).

11.45 Παρεμβάσεις και συζήτηση.

13.30 ΚΑΤΑΛΗΚΤΗΡΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

Jacques Le Goff, José Gentil Da Silva, Σπύρος Ασδραχάς.

14.00 Λήξη των εργασιών του Συμποσίου.

* *

21.00 Δείπνο για τους ομιλητές.

Οι συνεδρίες έγιναν στο Αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών.

Σελ. 14
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/15.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΩΝ ΣΥΝΕΔΡΩΝ

Ελένη - Νίκη Αγγελομάτη - Τσουγκαράκη, Κέντρο Έρευνας Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών, Αναγνωστοπούλου 14, Αθήνα 106 73.

Γεώργιος Αλισανδράτος, Φιλόλογος, Κηφισίας 36, Αθήνα 115 26.

Παρασκευή Ανδρεάκου, Φιλόλογος, Δωδεκανήσου 17 - 19, Πειραιάς 185 40.

Ελένη Αντωνιάδη, ιστορικός. École des Hautes Études en Sciences Sociales, 2, rue des Rosiers, Παρίσι 75004,

Ηλίας Αντωνόπουλος, ιστορικός της τέχνης, Πολυμνίας 10, Αθήνα 113 61.

Δημήτρης Ανωγιάτης - Pelé, ιστορικός. Ηπείρου 4, Αθήνα 157 71.

Παναγιώτα Αποστόλου, εκπαιδευτικός. Θήρας 14, Αθήνα 112 57.

Σπύρος Ασδραχάς, ιστορικός. Université de Paris I, 7, rue Allée des Saules, l'Hay - Les - Roses 94240,

Όλγα Αυγουστάτου, φιλόλογος, Κανάρη 10, Αθήνα 106 71.

Dominique Albertini, ιστορικός, 20, rue Paul Déroulède, Νίκαια 06000.

Έμη Βαϊκούση, ιστορικός, Καλλιδρομίου 8, Αθήνα 114 72.

Οντέτ Βαρών, ιστορικός, Καλλιδρομίου 92, Αθήνα 114 72,

Αλίκη Βαξεβάνογλου, ιστορικός, Χερσώνος 6, Αθήνα 106 72.

Μαρία Βελλιώτη - Γεωργοπούλου, εθνολόγος. Δίδυμα Ερμιονίδας, Νομός Αργολίδας,

Carmen Betti, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας, via Taccinardi 12, Φλωρεντία 50127.

Άννα Γαλανάκη, Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού, Πανεπιστημίου 25, Αθήνα 105 64,

Ανδρέας Γερολυμάτος, Dept. of Classics McGiH University, 1420 Pine Ave, West Apt, 2, Montreal, Quebec, Καναδάς H3G 148.

Δημήτρης Γεωργόπουλος, φιλόλογος. Δίδυμα Ερμιονίδας, Νομός Αργολίδας.

Στέλλα Γεωργούδη, Ε.Ρ.H.Ε. (Ve section), 79 - 81, av. Pierre Brossolette, Montrouge 92120.

Γιάννης Γιαννουλόπουλος, Πάντειος Α.Σ.Π.Ε., Αθανασίας 17, Αθήνα 116 35.

Νίκος Γκαϊδατζής, ιστορικός, Φορμίωνος 192, Αθήνα 162 31.

Άννα Γουήλ - Μπαδιεριτάκη, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Δημητρέσσα 7 - 9, Αθήνα 11528,

Σελ. 15
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/16.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

Amalia Colonia - Gabrielli, Πανεπιστήμιο του Μιλάνου, Corso Torino 2, Novara 28100,

Marcel Couturier, διευθυντής σπουδών στην E.H.E.S.S., 40, av. d'Aligre,

Chartres 28000.

Paulette Couturier, καθηγήτρια, 40, av. d'Aligre, Chartres 2800O.

Ελίζα - Άννα Δελβερούδη, ιστορικός, Σαλαμίνας 12, Αγ. Παρασκευή, Αθήνα 153 43.

Ζαχαρίας Δεμαθάς, οικονομολόγος, ΄Ερσης 3, Αθήνα 114 73,

Γιώργος Δερτιλής, καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών, Ρόδου 35, Κηφισιά, Αθήνα 14561.

Αλέξης Δημαράς, ιστορικός της εκπαίδευσης. Δάφνης 12, Εκάλη, Αθήνα 145 65,

Θεώνη Δημητροπούλου, φοιτήτρια, Μύσωνος 29, Αθήνα 11743.

Μαργαρίτα Δρίτσα, κοινωνιολόγος. Δερβενιών 43, Αθήνα 10681,

Λουκία Δρούλια, διευθύντρια K.N.E./E.I.E., Β. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα 11635.

Βασίλης Δωροβίνης, πολιτικός επιστήμων. Ξενίας 28, Αθήνα 115 27,

José Gentil Da Silva, καθηγητής Πανεπιστημίου της Νίκαιας, 16, av. Alfred Leroux, Νίκαια 06300.

Hélène Dean, αρχιτέκτων, piazza Piola 12, Μιλάνο 20131.

Michele Dean, καθηγητής Πανεπιστημίου του Urbino, piazza Piola 12, Μιλάνο 20131.

Ελένη Ελεγμίτου, φιλόλογος, Αλ. Σταύρου 22, Θεσσαλονίκη 544 53.

Πέτρος Ευθυμίου, ειδικός σύμβουλος στο Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού, Ζωοδ. Πηγής 114, Αθήνα 114 73.

Ιωάννα Ζαμπάφτη, εκπαιδευτικός, Άστρος Κυνουρίας.

Αλέξανδρος Ζάννας, κοινωνιολόγος, Πινότση 17β, Αθήνα 117 41.

Ανδρομάχη Ζαρουμανδάλου, Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού, Πανεπιστημίου 25, Αθήνα 105 64,

Σιδηρούλα Ζιώγου - Καραστεργίου, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. A. Ιασωνίδου. Θεσσαλονίκη 551 32.

Ugo Fabietti, Πανεπιστήμιο Τορίνου (I), via Buschi 27, Μιλάνο 20131

Μαρία Ηλιού, καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Αλφειού 9, Αθήνα 115 22.

Φίλιππος Ηλιού, ιστορικός, Αλφειού 9, Αθήνα 115 22,

Σελ. 16
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/17.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

Γιώργος Θανάτσης, λαογράφος, Μ. Πικραμένου 16, Κάλυμνος 85200.

Βασιλική Θεοδώρου, κοινωνιολόγος, Οδεμησίου 15, Αθήνα 171 22.

Σοφία Ιωαννίδη - Ματθαίου, ιστορικός, Ιουστινιανού 14, Αθήνα 114 73.

Στέφανος Κακλαμάνης, φιλόλογος, Αχαρνών 107, Αθήνα 104 34.

Ελένη Καλαφάτη, αρχιτέκτων, Σοφίας Σλήμαν 26, Αθήνα 11526.

Παναγιώτα Καλόγρη, ιστορικός, Κίου 17, Αθήνα 11364.

Χάρης Καμπουρίδης, Κρατερού 22, Αθήνα 157 71.

Σοφία Καπετανάκη, κοινωνική ανθρωπολόγος. Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, Λομβάρδου 22, Αθήνα 11473.

Εύη Καρούζου, φιλόλογος, Ίμβρου 14, Δάφνη, Αθήνα 172 37.

Μάρθα Καρποζήλου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Στρ. Πετροτσοπούλου 2, Ιωάννινα 453 33.

Ελευθέριος Καρυάτογλου, ιστορικός, Χ. Τρικούπη 34, Πειραιάς 185 36.

Κώστας Κατηφόρης, νομικός, Παπαδιαμαντοπούλου 160, Αθήνα 157 73.

Όλγα Κατσιαρδή - Hering, ιστορικός, Γρυπάρη 122, Αθήνα 176 73.

Ηρώ Κατσιώτη, φιλόλογος, Κ. Κρυστάλλη 43, Αθήνα 16231.

Γρηγόρης Κατσογιάννης, φοιτητής, Δάφνης 38, Αθήνα 157 72.

Άννα Κελεσίδου - Γαλανού, διευθύντρια Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Φιλοσοφίας της Ακαδημίας Αθηνών, Πίνδου 42, Αθήνα 112 55,

Αντωνία Κιουσοπούλου, ιστορικός, Παναγή Μπενάκη 13, Αθήνα 11471.

Αλέξανδρος Κιτροέφ, ιστορικός. Καμελιών 41, Π. Ψυχικό, Αθήνα 15452.

Φώτης Κλώπας, εκπαιδευτικός, Γεννηματά 8, Αθήνα 11524.

Γιάννης Κόκκωνας, φιλόλογος, Θριασίων 5, Αθήνα 118 51.

Ξενοφών Κοκόλης, καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Κονίτσης 181, Θεσσαλονίκη 543 52,

Ιωάννα Κόλια, Κέντρο Έρευνας Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών, Αναγνωστοπούλου 14, Αθήνα 106 73,

Βασιλική Κολυβά, ιστορικός, Δαβάκη - Πίνδου 43, Αθήνα 157 73.

Μαριάννα Κολυβά - Καραλέκα, ιστορικός, Ματρώζου 12, Αθήνα 117 41.

Νίκη Κοντοπούλου, νομικός - βιβλιοθηκάριος. Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, Πανεπιστημίου και Ιπποκράτους, Αθήνα 106 79.

Χριστίνα Κουλούρη, ιστορικός, Κλειούς 55, Χολαργός, Αθήνα 155 61.

Ματούλα Κουρουπού, Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, Κυδαθηναίων 11, Αθήνα 105 58,

Ελευθερία Κοψιδά - Μεσσήνη, φιλόλογος, Δεινοκράτους 21, Αθήνα 106 75.

A 2

Σελ. 17
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/18.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

Βασίλης Κρεμμυδάς, καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης, Φιλοσοφική Σχολή, Ρέθυμνο 74100.

Μαρία Κυριαζοπούλου - Μιράσγεζη, συγγραφέας - εκπαιδευτικός. Πολυτεχνείου 10, Αθήνα 10433.

Κώστας Κύρρης, ιστορικός, διευθυντής Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών, T.K. 1952 Λευκωσία.

Δημήτρης Κυρτάτας, κοινωνιολόγος, Αργυρουπόλεως 29, Αθήνα 114 71.

Κώστας Κωστής, ιστορικός, 3ης Σεπτεμβρίου 132, Αθήνα 112 51.

Δημήτρης Λάγος, φιλόλογος, Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού.. Πανεπιστημίου 25, Αθήνα 105 64.

Χρήστος Λάζος, συγγραφέας - ιστορικός, Νικηταρά 6, Αθήνα 106 78.

Φωτεινή Λαλαούνη, νηπιαγωγός, Μενεμένης 14, Ταύρος, Αθήνα.

Κώστας Λάππας, Κέντρο Έρευνας Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών, Αναγνωστοπούλου 14, Αθήνα 106 73.

Αντώνης Λιάκος, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ν. Ανδριώτη 34, Θεσσαλονίκη 543 51.

Διονύσιος Λιάρος, γιατρός, Μαυρομματαίων 25, Αθήνα 104 34.

Ευτυχία Λιάτα, ιστορικός, Ανακρέοντος 24 - 28, Αθήνα 16231.

Σπύρος Λουκάτος, ιστορικός, Ιω. Δροσοπούλου 204, Αθήνα 112 55.

Κώστας Λούλος, ιστορικός. Αν. Κατάρα 3, Μενίδι, Αθήνα 136 71.

Παναγιώτης Λούσκος, οδοντίατρος, Μυλοποτάμου 2, Αθήνα 11526.

Jacques Le Goff, διευθυντής σπουδών στην École des Hautes Études en Sciences Sociales, 11, rue Monticelli, Παρίσι 75014.

Καλλιρόη Μαλλιώρα, οικονομολόγος, Παρθενώνος 27, Αθήνα 117 42.

Στέφανος Μανίκας, οδοντίατρος, Χέυδεν 34, Αθήνα 104 34,

Γιώργος Μαργαρίτης, ιστορικός, Αργέντη 6, Αθήνα 117 43,

Κατερίνα Μαρινάκη - Βασιλειάδη, ψυχολόγος, ιστορικός, Β. Κωνσταντίνου 77, Θεσσαλονίκη 546 21.

Ιωάννης Μαρμαρινός, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Νάξου 5α, Αθήνα 112 56.

Άννα Ματθαίου, ιστορικός, Κόνωνος 13, Αθήνα 11634.

Ιωάννα Μεγγρέλη, φοιτήτρια, Δαναΐδων 18, Χαλάνδρι, Αθήνα 152 33.

Νίκος Μέλιος, φοιτητής. Κυπρίων Ηρώων 19α, Αθήνα 16341.

Γιάννης Μεταξάς, Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού, Πανεπιστημίου 25, Αθήνα 105 64,

Ανδρέας Μιχαηλίδης - Νουάρος, καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Κ. Μελενίκου 15, Θεσσαλονίκη 546 35,

Σελ. 18
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/19.gif&w=600&h=915 1. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

Κώστας Μιχαηλίδης, επιθεωρητής Μέσης 'Εκπαιδεύσεως, Αχελώου 19, Λευκωσία (149).

Νίκος Μουλακάκης, φιλόλογος - συγγραφέας, Βαλτινών 24, Αθήνα 114 73.

Κωνσταντίνα Μπάδα - Τσομώκου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Δωδώνης 24, Ιωάννινα 45221.

Αλεξάνδρα Μπακαλάκη, κοινωνιολόγος, Αλ. Σταύρου 22, Θεσσαλονίκη 544 53.

Αθανασία Μπαλτά, πολιτικές επιστήμες, Μαυροκορδάτου 9, Αθήνα 152 33.

Βαγγελία Μπαλτά, Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, Κυδαθηναίων 11, Αθήνα 105 58.

Χάρης Μπαμπούνης, φιλόλογος, Αγαθουπόλεως 56, Αθήνα 112 52.

Ευαγγελία Μπαφούνη, ιστορικός, Κομοτηνής 127, Πειραιάς 185 41.

Βασιλική Μπόμπου - Σταμάτη, φιλόλογος, Αποκαύκων 21, Αθήνα 11471.

Σωτηρία Μπότσιου, Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού, Πανεπιστημίου 25, Αθήνα 105 64.

Ευγενία Μπουρνόβα, ιστορικός, 13, Cité Voltaire, Παρίσι 75011.

Σοφία Μωραΐτη, Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού, Πανεπιστημίου 25, Αθήνα 105 64.

Gérard Mauger, Centre National de la Recherche Scientifique, 27, rue Clavel, Παρίσι 75019.

Βικτωρία Νικήτα, Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας, Μυκηνών 15, Θεσσαλονίκη 546 42.

Χαράλαμπος Νούτσος, καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Καποδιστρίου 40, Ιωάννινα 453 32,

Βασίλης Παναγιωτόπουλος, K.N.E./E.Ι.E., Β. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα 11635.

Αγγελική Πανοπούλου, ιστορικός. Εθνικής Στέγης 3, Αθήνα 171 24.

Γιάννης Πανούσης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Θράκης, Λυκαβηττού 7, Αθήνα 106 72

Πωλίνα Πάντζου, ψυχολόγος, Ιπποκράτους 110, Αθήνα 11472.

Γιώργος Παπαγεωργίου, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ολυμπιάδος 25, Ιωάννινα 453 33.

Στέλιος Παπαδόπουλος, διευθυντής Λαογραφικού και Εθνολογικού Μουσείου Μακεδονίας, Κνωσού 2, Μαρούσι, Αθήνα 151 22.

Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πρωτέως 1, Αθήνα 113 64.

Μαρία Παπαπαύλου, γραμματέας. Χρυσανθέμων 33, Αθήνα 157 72.

Σελ. 19
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/20.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

Τάκης Παπάς, νομικός; Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού, Πανεπιστημίου 25, Αθήνα 105 64.

Προκόπης Παπαστράτης, ιστορικός, Δάφνιδος 23, Αθήνα 11364.

Αντώνης Πάρδος, ιστορικός, Τειχιό Καστοριάς.

Βίκη Πάτσιου, ιστορικός, Αριάδνης 19, Φιλοθέη, Αθήνα 152 37.

Παύλος Πετρίδης, καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Θεμ. Σοφούλη 14, Θεσσαλονίκη 546 46.

Ιωάννα Πετροπούλου, Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, Κυδαθηναίων 11, Αθήνα 105 58.

Μυρσίνη Πλειώνη, ιστορικός, Μητσάκη 43α, Αθήνα 111 41.

Αλέξης Πολίτης, ιστορικός, Πόντου 8, Αθήνα 115 22.

Ανδρομάχη Πρέπη, φοιτήτρια, Άνδρου 5, Αθήνα 12462.

Reyna Pastor, καθηγήτρια Πανεπιστημίου της Μαδρίτης, San Pol de Mar 10, Μαδρίτη 8.

Evelyne Patlagean, καθηγήτρια στο Université Paris Χ, 219, bd. Raspail, Παρίσι 75014.

Μιχάλης Ρηγίνος, ιστορικός, Νηρηίδων 80, Π. Φάληρο, Αθήνα 175 61.

Βαρβάρα Σακελλαρίου, αρχιτέκτων, Επτανήσου 72, Αθήνα 112 56.

Ελένη Σαμίου, νηπιαγωγός, Ομήρου 65, Αθήνα 171 21,

Βασίλης Σαμπανόπουλος, βιβλιοθηκάριος, Σόλωνος 81, Θεσσαλονίκη 542 48.

Antonio Santoni - Rugiu, καθηγητής Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας, via Dogali 10, Φλωρεντία 50100,

Νίκος Σβορώνος, πρόεδρος του E.Ι.E., Β. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα 11635.

Νίκος Σιδέρης, γιατρός - ιστορικός, 2, rue des Favorites, Παρίσι 75015.

Μαρία Σκιαδαρέση - Νέτση, εκπαιδευτικός, Αργυροκάστρου 8, Αθήνα 113 62.

 Τριαντάφυλλος Σκλαβενίτης, Κ.Ν.Ε./Ε.Ι.Ε., Β. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα

11635,

Ιωσήφ Σολομών, κοινωνιολόγος της εκπαίδευσης, Καλλικράτους 1α, Αθήνα

106 80,

Δημήτριος Σοφιανός, διευθυντής του Κέντρου "Ερευνας Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών, Αναγνωστοπούλου 14, Αθήνα

106 73.

Κώστας Σοφιανός, Δικηγόρος, Γενναδίου 7, Αθήνα 11524.

Πηνελόπη Στάθη, Κέντρο "Ερευνας Μεσαιωνικού και Νέου Ελληνισμού της Ακαδημίας 'Αθηνών, Αναγνωστοπούλου 14, Αθήνα 106 73.

Μηνάς Σταυρακάκης, διευθυντής του Εθνικού 'Ιδρύματος Νεότητας, Συγγρού

126, Αθήνα 11741.

Σελ. 20
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/21.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

Ρένα Σταυρίδη - Πατρικίου, ιστορικός, Σπ. Μερκούρη 80, Αθήνα 11634.

Αριστοτέλης Σταυρόπουλος, γιατρός - ιστορικός, Δημοκρίτου 10, Αθήνα 106 73.

Άννα Ταμπάκη, Κ.Ν.Ε./Ε.Ι.Ε., Β. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα 11635.

Τζένη Τασοπούλου, φιλόλογος, Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού, Πανεπιστημίου 25, Αθήνα 105 64.

Ματούλα Τομαρά - Σιδέρη, ιστορικός, 2, rue des Favorites, Παρίσι 75015.

Αλίντα Τσεβά, φιλόλογος, Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού, Πανεπιστημίου 25, Αθήνα 105 64.

Δημήτρης Τσερές, φιλόλογος, Αγ. Αντωνίου 4, Λευκάδα.

Κώστας Τσικνάκης, ιστορικός, Σειρήνων 20β, Π. Φάληρο, Αθήνα 175 61.

Νίκος Τσιλιχρήστος, κοινωνιολόγος. Κυδωνιών 10, Αθήνα 171 21,

Στέριος Φασουλάκης, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ρήγα Φεραίου 47, Αθήνα 161 22.

Νίκος Φορόπουλος, φιλόλογος - συγγραφέας, Γ. Μαριδάκη 7, Αθήνα 111 43.

Ελένη Φουρναράκη, ιστορικός, Τροίας 3, Αθήνα 171 21.

Εμμανουήλ Φραγκίσκος, K.N.E./E.I.E., Β. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα 11635.

Μάρκος Φρέρης, δικηγόρος - αντιπρόεδρος Πνευματικού Κέντρου Δήμου Ερμούπολης, Χαρίτων 3, Σύρος.

Μαρία - Χριστίνα Χατζηιωάννου, K.N.E./E.I.E., Β. Κωνσταντίνου 48, Αθήνα 11635.

Νίκος Χατζηνικολάου, καθηγητής Πανεπιστημίου του Los Angeles Β.P. No 118,92124 Montrouge - Cedex France.

Παναγιώτης Χριστόπουλος, Βιβλιοθήκη της Βουλής, Πλαταιών 15, Βριλήσσια, Αθήνα 152 35.

Σελ. 21
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/22.gif&w=600&h=915 1. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

ΛΕΥΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

Σελ. 22
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/23.gif&w=600&h=915 1. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

Εναρκτήρια συνεδρία

Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 1984

Πρωινή συνεδρία

Πρόεδρος: ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΗΛΙΟΥ

Σελ. 23
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/24.gif&w=600&h=915 1. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...
Σελ. 24
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/25.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΗΛΙΟΥ: Η Επιτροπή Ιστορίας που έχει συγκροτήσει το Υφυπουργείο Νέας Γενιάς και Αθλητισμού, για να υποκινήσει και να συντονίσει ιστορικές έρευνες που έχουν ως αντικείμενο την ιστορία της ελληνικής νεολαίας και η οργανωτική επιτροπή του Συμποσίου μας σας καλωσορίζουν στο "Διεθνές Συμπόσιο για την Ιστορικότητα της παιδικής ηλικίας και της νεότητας" και σας ευχαριστούν για τη συμμετοχή σας σ' αυτό.

Για την Επιτροπή μας, το Διεθνές αυτό Συμπόσιο που αρχίζει σήμερα, αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό στάδιο και ένα πείραμα. Θελήσαμε, τώρα που πλησιάζει το τέρμα του πρώτου κύκλου των συγκεκριμένων ερευνών, που έχουν αναλάβει πολλοί, νέοι κυρίως, μελετητές, και ετοιμάζονται να τις παραδώσουν στη δημοσιότητα, να υπάρξει η δυνατότητα να συζητήσουν με τους συναδέλφους τους τα πορίσματα των ερευνών αυτών, τις μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν και να υπάρξει ένας διάλογος που θα είναι ωφέλιμος για όλους.

Θελήσαμε, επίσης, να διευρύνουμε τη συζήτηση και την προβληματική και προς τους ερευνητές που δεν μετέχουν άμεσα στα ερευνητικά προγράμματα που θα σας παρουσιαστούν στη συνέχεια, αλλά οι οποίοι, σε άλλους επιστημονικούς χώρους -Πανεπιστήμια, Επιστημονικά Ιδρύματα- ή μοναχικά, δουλεύουν σε θέματα παράλληλα με αυτά που μας απασχολούν, για να έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν, και αυτοί, τα πορίσματα των ερευνών τους, να συζητήσουν με τους συναδέλφους τους.

Θελήσαμε, τέλος, όλοι αυτοί οι προβληματισμοί που αρχίζουν ή που διευρύνονται, να διασταυρωθούν με τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις ξένων συναδέλφων, που δουλεύουν σε άλλες χώρες επάνω σε θέματα αντίστοιχα με αυτά που μας απασχολούν και που θα απασχολήσουν το Συνέδριό μας, γιατί πιστεύουμε, και γι' αυτό τους ζητήσαμε να λάβουν μέρος σε μεγάλο αριθμό στις εργασίες μας, ότι από τη συζήτηση και εμείς και αυτοί θα βγούμε ωφελημένοι.

Αυτό το ανοικτό πνεύμα που θέλουμε να διέπει τις έρευνες, τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις μας -ανοικτό πάντα στο διάλογο, ανοικτό πάντα στην αδογμάτιστη επιστημονική έρευνα, ανοικτό πάντα σε μια έρευνα που είναι ικανή και επιζητεί να θέτει υπό αμφισβήτηση τις κάθε φορά κατακτήσεις και τις βεβαιότητές της- είναι το πνεύμα με το οποίο ξεκινήσαμε τις έρευνες γύρω από την ιστορία της ελληνικής νεότητας, είναι το πνεύμα που ελπίζουμε και ευχόμαστε να κυριαρχήσει και στο Συμπόσιό μας.

Σε λίγο ο κύριος Σπύρος Ασδραχάς θα αναπτύξει, γενικότερα και πολύ

Σελ. 25
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/26.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

πιο εξειδικευμένα, τους προβληματισμούς που μας οδήγησαν στις επιχειρούμενες έρευνες και στην οργάνωση αυτού του Συμποσίου.

Προηγουμένως θα λάβουν το λόγο ο Υφυπουργός Νέας Γενιάς και Αθλητισμού κύριος Κώστας Λαλιώτης που είχε την πρωτοβουλία και στέγασε στο Υφυπουργείο του ένα γενναίο ερευνητικό πρόγραμμα και ο συνάδελφος Κώστας Λάππας, πρόεδρος της Εταιρείας Μελέτης του Νέου Ελληνισμού, που δέχτηκε να στεγάσει το "Διεθνές Συμπόσιο για την ιστορικότητα της παιδικής ηλικίας και της νεότητας".

Πριν όμως φθάσουμε σε αυτά χρειάζεται να ευχαριστήσω όλους εκείνους που με διάφορους τρόπους βοήθησαν να οργανωθεί και, ελπίζουμε, να επιτύχει το Συμπόσιό μας· να ευχαριστήσω, κυρίως, όλους τους νέους ερευνητές που με τη δουλειά τους κατέστησαν δυνατό και το Συμπόσιό μας και τις έρευνες που συντελούνται παράλληλα· να ευχαριστήσω, βέβαια, και εσάς όλους που θελήσατε, με την παρουσία σας και με την αναμενόμενη ενεργό συμμετοχή σας στις συζητήσεις και στον προβληματισμό του Συμποσίου, να είσαστε εδώ σήμερα.

Παρακαλώ τον Υφυπουργό Νέας Γενιάς και Αθλητισμού κύριο Κώστα Λαλιώτη να λάβει το λόγο.

ΚΩΣΤΑΣ ΛΑΛΙΩΤΗΣ: Αγαπητοί φίλοι, η σημερινή συνάντηση έχει κάποια πρωτοτυπία και ιδιαιτερότητα γιατί σηματοδοτεί την αφετηρία μιας αναγκαίας προσπάθειας για τη μελέτη και την έρευνα του ιστορικού χάρτη της νεολαίας ως μεταβαλλόμενης κοινωνικής κατηγορίας.

Η πρωτοβουλία αυτή θα συμβάλει ουσιαστικά στην ιστορική γνώση της Ελληνικής νεολαίας για τον ίδιο τον "εαυτό της", όπως αυτός προσδιορίζεται, διαμορφώνεται και αναπαράγεται στο χρονικό ορίζοντα του 19ου και 20ού αιώνα.

Όλους μας, ερευνητές, εισηγητές, ακροατές και εκπροσώπους της πολιτείας, μας συνδέει μια κοινή αγωνία και φιλοδοξία να καταδειχτούν οι ιστορικές συντεταγμένες που αφορούν τη συνέχεια, την ανανέωση και τη φυσιογνωμία της Νέας Γενιάς μέσα στο συγκεκριμένο χώρο και χρόνο.

Η συμπυκνωμένη αλλά ακριβής περιγραφή των καθοριστικών ορίων και των όρων διαδοχής καθώς και της αποτύπωσης του "εκάστοτε προσώπου" και των πρωτοποριών της νεολαίας, οπωσδήποτε εμπλουτίζει τη γνώση και τη συνείδησή μας.

Ταυτόχρονα όμως, αυτή η περιγραφή χρησιμεύει και ως σταθερή αναφορά τόσο για την ανίχνευση όσο και για την παράλληλη σύγκριση μιας σύγχρονης απάντησης στα προβλήματα, τα αδιέξοδα και τις ανάγκες των νέων της εποχής μας.

Και τούτο γιατί η ζωή συνεχίζεται, οι κοινωνίες εξελίσσονται, τα πολιτικά συστήματα αλλάζουν, οι παγκόσμιοι συσχετισμοί αναδιατάσσονται, οι

Σελ. 26
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/27.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

οικονομικές δομές αντιπαλεύουν, οι πολιτισμοί διαφοροποιούνται, οι επιστήμες προχωρούν και οι μορφωτικοί και εκπαιδευτικοί μηχανισμοί εκσυγχρονίζονται. Μέσα σ' αυτή τη δίνη των γεγονότων, των μετασχηματισμών και των καινούργιων δεδομένων το άτομο, ο άνθρωπος και ειδικότερα ο νέος δεν παύει να υπάρχει και να διαπλάθεται, να αναζητά και να αγωνίζεται. Ο νέος δεν παύει να απαιτεί και να κατακτά, να επιθυμεί και να συμβιβάζεται, να χειραφετείται και να δημιουργεί.

Σήμερα, μπροστά στην πρόκληση του 2000, οι νέοι, που βιώνουν δραματικά στο λυκόφως του απερχόμενου και το λυκαυγές του επερχόμενου αιώνα, νιώθουν πιο αισιόδοξοι ίσως και πιο σίγουροι όταν το ιστορικό νήμα είναι ορατό και ευδιάκριτο.

Ιδιαίτερα όταν αποτελεί κοινή διαπίστωση και ομολογία, ότι το μεταίχμιο αυτών των δύο αιώνων κρύβει τον εφιαλτικό τρόμο του πυρηνικού ολέθρου μα ίσως και την ελπίδα της ειρήνης, τις φοβερές αρνητικές συνέπειες μα ίσως και τη λύτρωση από τη διαφαινόμενη επανάσταση της πληροφορικής, το τέλος ενός πολιτισμού και των κωδίκων του μα ίσως και την απαρχή ενός άλλου.

Ο νέος αποτελεί προνομιακό, ευαίσθητο αλλά συνάμα και σχετικά ανέτοιμο αποδέκτη των αντιφάσεων, των αντινομιών, της δυναμικής και των κοσμογονικών αλλαγών του καιρού μας στο διεθνή χώρο, στην κοινωνία, στην πολιτική, στην οικονομία, στον πολιτισμό, στους θεσμούς, στην ηθική και στην εκπαίδευση. Για τούτο οφείλει να διαθέτει μνήμη, γνώση και προοπτική.

Αναμφισβήτητα η ιστορία περιέχει για τον νέο πολύτιμα εφόδια όχι μόνο για να γνωρίσει το παρελθόν αλλά κύρια για να ορίσει το παρόν και να σχεδιάσει το μέλλον.

Από την πρώτη μέρα της ίδρυσης τον Υφυπουργείου Νέας Γενιάς, είχαμε διαπιστώσει την παντελή έλλειψη επιστημονικών μελετών, ιστορικών στοιχείων και κοινωνικών ερευνών, που θα βοηθούσαν στη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης και υπεύθυνα τεκμηριωμένης πολιτικής για την ελληνική νεολαία.

Πολλές δεκαετίες η άσκηση πολιτικής για τη νεολαία είχε περιστασιακό και εμπειρικό χαρακτήρα. Όσες προσπάθειες είχαν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση ήταν συνήθως αποσπασματικές και χωρίς κάποια πρόβλεψη και προοπτική από την πολιτεία.

Η νέα γενιά στη χώρα μας ήταν απούσα από την κοινωνιολογική και ιστορική έρευνα ως ειδική και αυθεντική κοινωνική κατηγορία. Για τούτο ένας από τους πρωταρχικούς στόχους του Υφυπουργείου ήταν η ώθηση και η ενίσχυση ερευνών, που προάγουν την ιστορική γνώση για τη νέα γενιά.

Το 1982 ανακοινώσαμε την πρόθεσή μας να προχωρήσουμε στη συγκρότηση ενός Ιστορικού Αρχείου Ελληνικής Νεολαίας. Ένα χρόνο μετά, το 1983, ανακοινώσαμε την ολοκλήρωση του σχεδιασμού μας, τη δημιουργία μιας υπεύθυνης

Σελ. 27
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/28.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

επιστημονικής επιτροπής και ενός προγράμματος ερευνών και εκδηλώσεων.

Οι επιλογές αυτές αποσκοπούσαν στην εμβάθυνση της γνώσης μας για τη διαδοχή των νέων γενιών και στην κατανόηση της αλυσίδας των γεγονότων που προσδιορίζουν ιστορικά και τη σημερινή νεολαία του τόπου μας.

Η έννοια των Νέων Γενιών είναι ο κοινός παρονομαστής των ερευνών. Επιζητείται η "Ιστορικοποίηση" της έννοιας της νέας γενιάς. Αυτό σημαίνει περιγραφή και εντοπισμό των μηχανισμών και των θεσμών μέσα από τους οποίους ορίζεται η σχέση των νέων γενιών με τα δημογραφικά, πολιτισμικά, κοινωνικά και ψυχολογικά συστήματα μέσα στο χρόνο. Μέσα στις δραστηριότητες του Ιστορικού Αρχείου είναι και η οργάνωση σεμιναρίων, εκθέσεων, συνεδρίων και ειδικών εκδηλώσεων.

Είναι προφανές ότι το Ιστορικό Αρχείο μπορεί να συμβάλει όχι μόνο στην ενίσχυση των ιστορικών σπουδών στη χώρα μας αλλά και στο άνοιγμα νέων οριζόντων για την προσέγγιση των προβλημάτων της νεολαίας. Είμαστε βέβαιοι ότι καλλιεργούμε το γόνιμο έδαφος για ένα διάλογο και μια συσχέτιση ανάμεσα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.

Αγαπητοί φίλοι, τελειώνοντας, νιώθω την ανάγκη να εκφράσω με ειλικρίνεια την υποχρέωσή μου στην Επιτροπή Ιστορίας του Υφυπουργείου, τους κ. Σπ. Ασδραχά, Γ. Γιαννουλόπουλο, Φ. Ηλιού και Τρ. Σκλαβενίτη για τον μόχθο και την αφοσίωσή τους σε μια κοινή υπόθεση, τη χαρά μου για τη συμμετοχή των εισηγητών και την παρουσία των συνέδρων Ελλήνων και ξένων, και την πίστη μου ότι οι εργασίες του Συνεδρίου θα είναι αποδοτικές και θα μας φέρουν πιο κοντά στο σκοπό μας. Ευχαριστώ.

ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΗΛΙΟΥ: Ο Κώστας Λαλιώτης θέλησε να μην περιορισθεί σε μια τυπική κήρυξη της έναρξης των εργασιών του Συμποσίου αλλά να μας εισαγάγει κιόλας στη συζήτηση των θεμάτων μας. Θα μου επιτρέψει, ευχαριστώντας τον, να του πω εκ μέρους των μελών της Επιτροπής Ιστορίας ότι αν αυτός έχει μια χαρά, έχουμε κι εμείς δύο: και γιατί μας δόθηκε η δυνατότητα να οργανώσουμε ένα νέο ερευνητικό πρόγραμμα που φιλοδοξεί να καλύψει περιοχές της Ιστορίας, οι οποίες δεν έχουν ακόμη απασχολήσει συστηματικά τους μελετητές, και, κυρίως, γιατί διαμορφώθηκε ένα πλαίσιο που μας επέτρεψε να δουλέψουμε στο πρόγραμμα που μας εμπιστεύθηκαν, απερίσπαστοι, σε κλίμα επιστημονικής ελευθερίας, με κριτήρια απόλυτα επιστημονικά, και χωρίς καμιά, κανενός είδους, άλλου τύπου παρέμβαση.

Θα παρακαλέσω τώρα τον κύριο Κώστα Λάππα, πρόεδρο της Εταιρείας Μελέτης Νέου Ελληνισμού, που συνοργανώνει το Συμπόσιό μας, να πάρει το λόγο.

Σελ. 28
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/29.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

ΚΩΣΤΑΣ ΛΑΠΠΑΣ: Κύριε Υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι, η Εταιρεία Μελέτης Νέου Ελληνισμού, συνοργανωτής, μαζί με την Επιτροπή του Ιστορικού Αρχείου Ελληνικής Νεολαίας, του Συμποσίου που αρχίζει σήμερα τις εργασίες του, σας καλωσορίζει και σας ευχαριστεί για τη συμμετοχή σας σ' αυτό. Επιθυμούμε επίσης να ευχαριστήσουμε την Επιτροπή του Ιστορικού Αρχείου που μας εμπιστεύθηκε ένα μέρος των ευθυνών για την οργάνωση τον Συμποσίου. Κατ' αρχήν θέλουμε να επισημάνουμε ότι ή ιστορία της νεολαίας, που αποτελεί το αντικείμενο του Συμποσίου μας, είναι ένα θέμα που δεν έχει απασχολήσει παρά περιστασιακά μόνο τη νεοελληνική ιστοριογραφία. Απ' αυτή την άποψη η δημιουργία του Ιστορικού Αρχείου Ελληνικής Νεολαίας αποτελεί μια σημαντική πρωτοβουλία και συγχρόνως μια πρόκληση για την ιστοριογραφία μας. Για πρώτη φορά οι νέες γενεές αντιμετωπίζονται όχι αποσπασματικά, αλλά ως αυτόνομη ιστορική κατηγορία και γίνονται αντικείμενο ειδικής έρευνας και μελέτης. Η αντίληψη αυτή διατυπώνεται ολοκληρωμένα στο προγραμματικό κείμενο του Ιστορικού Αρχείου, στόχος του οποίου είναι να συγκεντρώσει τα ποικίλα τεκμήρια της ιστορίας των νέων γενεών και παράλληλα να ενθαρρύνει τη σύνταξη μελετών που θα αντιμετωπίζουν σφαιρικά και διαχρονικά το πρόβλημα της νεολαίας. Μέσα από τις μελέτες αυτές, που έχουν διεπιστημονικό χαρακτήρα, θα γίνει δυνατή η ανίχνευση των κοινωνικών, πολιτισμικών, δημογραφικών και άλλων παραγόντων που επικαθορίζουν και διαμορφώνουν κάθε φορά το πρόσωπο της νεολαίας, στα πλαίσια του κοινωνικού και οικογενειακού περιβάλλοντος, του σχολείου, του στρατού, της εργασίας. Πάνω σε μια τέτοια θεματολογία και προβληματική οργανώνεται και το σημερινό Συμπόσιο. Επικεντρωμένο στο ζήτημα της "Ιστορικότητας της παιδικής ηλικίας και της νεότητας", θα δώσει την ευκαιρία να μελετηθεί για πρώτη φορά και μέσα από πολλαπλές προσεγγίσεις το πρόβλημα της νεολαίας και να αναζητηθούν οι μεθοδολογικές αρχές που θα διευκολύνουν την επιστημονική του διαπραγμάτευση. Πιστεύουμε ότι οι ανακοινώσεις των συνέδρων και οι συζητήσεις που θα γίνουν κατά τη διάρκεια του Συμποσίου όχι μόνο θα συμβάλουν στον εμπλουτισμό της σχετικής προβληματικής, αλλά θα διευρύνουν και τα ιστοριογραφικά ενδιαφέροντα των μελετητών της νεοελληνικής κοινωνίας. Ευχαριστώ.

ΣΠΥΡΟΣ ΑΣΔΡΑΧΑΣ: Κύριε Υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι, δε θα κάμω καμιά εκτενή παρουσίαση του προγράμματος των ερευνών, για το οποίο έγινε ήδη λόγος, απλώς θα αναφερθώ στις μεγάλες του συντεταγμένες. Προηγουμένως όμως επιτρέψτε μου να σας μεταφέρω μια εμπειρία, που είναι η εμπειρία όλης της Επιτροπής. Κάποια στιγμή ένας εκπρόσωπος της πολιτείας, συγκεκριμένα ο κύριος Κώστας Λαλιώτης, έθεσε σε κάποιους ιστορικούς το πρόβλημα: Μπορεί να χρησιμεύσει η ιστορία στη διαγραφή της ταυτότητας της

Σελ. 29
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/30.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

παιδικής ηλικίας και της νεότητας; Πίσω από το ερώτημα αυτό υπήρχε μια άλλη, συλλογική, εμπειρία: Ο ίδιος καθώς και οι συνεργάτες του είχαν συνείδηση του γεγονότος ότι κάποιες στιγμές της εθνικής μας ιστορίας, τις οποίες είχαν προσωπικά βιώσει, ανήκουν στην ιστορία. Όταν τίθεται σε ιστορικούς αυτό το ερώτημα χαίρονται και επιφυλάσσονται: επιφυλάσσονται γιατί, όταν η ιστορία είναι πάρα πολύ κοντινή, στο νου όλων έρχεται αυτό που λένε ιστορία των συμβάντων, μάλιστα η παρεξηγήσιμη "τρέχουσα ιστορία"· χαίρονται, γιατί καταλαβαίνουν ότι η ιστοριογραφία μπορεί να αναχθεί σε πολιτισμική παρέμβαση, δηλαδή σε πολιτική παρέμβαση. Από την ώρα, βέβαια, που παρέχεται η δυνατότητα του διαλόγου, τα πράγματα προς την κατεύθυνση αυτή γίνονται εύκολα.

Ο ιστορικός κινείται σε πολλούς χρόνους, ποιοτικά διαφορετικούς· όταν του δίνεται η ευκαιρία, έστω έξω από τα "θεσμικά", θα έλεγα, ερευνητικά πλαίσια, να διαμορφώσει ένα πρόγραμμα ερευνών λαμβάνει υπόψη του δύο πράγματα: Πρώτα τις επιστημονικές διαθεσιμότητες του τόπου, υστέρα, τα μέγιστα ιστοριογραφικά αιτούμενα. Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο προσπαθούμε να συνδυάσουμε τις ιστοριογραφικές μας διαθεσιμότητες, με τα μέγιστα ιστοριογραφικά αιτούμενα· για τον ίδιο λόγο δεν παρουσιάσαμε ένα συλλεκτικό πρόγραμμα, ένα πλήρες θεματολόγιο επί τη βάσει του οποίου θα ψάχναμε να βρούμε τους ανθρώπους που θα το υλοποιούσαν. Αρκεστήκαμε να υποδείξουμε τους μεγάλους στόχους που κινούνται στα τρία επίπεδα του χρόνου: στο μεγάλο χρόνο, στο μέσο χρόνο, στο μικρό χρόνο - με όλα τα ανοίγματα, βεβαίως, που επιβάλλει. Ορισμένοι από τους στόχους αυτούς έχουν πλήρη αναφορά στο μεγάλο χρόνο, απ' όπου και η αναφορά μας στην ανθρωπολογία.

Η ίδια η έννοια της ιστορικότητας της παιδικής ηλικίας και της νεότητας θέτει ένα ιστοριογραφικής τάξης πρόβλημα: ποια είναι η εμβέλειά του, αλλιώς ποια είναι η "επιχειρησιακότητα" της εννοίας αυτής στην ιστοριογραφία, θα φανεί από τις συζητήσεις, όσες γίνουν στη συνάντησή μας αυτή, οι οποίες θα δείξουν, θα θελήσουν να δείξουν, σε ποιο βαθμό και ως προς ποιες διάρκειες, βιολογικές, κοινωνικές, οικονομικές, πολιτισμικές, η παιδική ηλικία και η νεότητα συνιστούν κατηγορίες μεταβλητές, δηλαδή ιστορικές. Όποια ωστόσο κι αν είναι η μεταβλητότητα των κατηγοριών αυτών, είναι αυτονόητο ότι ή ιστορικότητα αποτελεί επίσης ένα βίωμα που υπεισέρχεται στη διαμόρφωση των συμπεριφορών μας, όπως αυτές πραγματώνονται εσωτερικά και εξωτερικά. Το "εξωτερικά" είναι δύσκολο να το δει ο καθένας μας. Το "εσωτερικά" είναι εκείνο που θέτει τα μεγαλύτερα προβλήματα. Γι' αυτό, παρά το γεγονός ότι οι ιστορικές "στιγμές" του προγράμματος τοποθετούνται στον 19ο και στον 20ό αιώνα, ωστόσο προσπαθούμε να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στο μεγαλύτερο ιστορικό χρόνο, υπαγορευόμενη ακριβώς από την ανάγκη του να έρθει στη συνείδηση, μέσω αυτών των ερευνών, εκείνο

Σελ. 30
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/31.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

το οποίο ενυπάρχει και καθορίζει τη συμπεριφορά μας έτσι ώστε να έχουμε και ως προς αυτό την απαιτούμενη διανοητική εποπτεία. Ο χώρος της μύησης είναι ένα από τα ενδεικτικά παραδείγματα.

Για να έρθουν σε πέρας αυτές οι έρευνες έπρεπε να βρεθούν άνθρωποι. Οι μέθοδοι είναι τρεις: η μία είναι να βρει κανείς έτοιμους ανθρώπους, η δεύτερη είναι να διαμορφώσει ανθρώπους και η τρίτη να εμπιστευθεί στους ανθρώπους. Καθώς η πρώτη περίπτωση μάλλον αποκλειόταν, τουλάχιστο λόγω του εύρους της θεματικής και των δυνάμεων των οποίων είχε ανάγκη, καταλήξαμε στην τρίτη εκδοχή, στο να εμπιστευθούμε τους ανθρώπους. Κι αυτό γιατί δεν είμαστε Κέντρο έρευνας, δεν είμαστε Πανεπιστήμιο, δεν έχουμε τη δυνατότητα της διαμόρφωσης ανθρώπων παρά στο βαθμό όπου οι προσωπικές επαφές θα μπορούσαν να συμβάλουν σε αυτό που λέμε διαμόρφωση ερευνητή, διαμόρφωση επιστήμονα. Επιτρέψτε μου να σας επισημάνω το γεγονός της εμπιστοσύνης προς τους νέους ανθρώπους, ανθρώπους που δεν έρχονται όλοι από το χώρο της επιστήμης της ιστορίας, αλλά και από άλλους χώρους των κοινωνικών επιστήμων και έχουν οδηγηθεί στην ανάγκη της ιστορίας από την ίδια τη λογική της επιστήμης τους που εκβάλλει στο ιστορικό. Αν το έργο που μας εμπιστεύθηκε το Υφυπουργείο Νέας Γενιάς έχει κάποια πολιτισμική επίπτωση, σημαντικό μέρος της επίπτωσης αυτής θα ορισθεί από το γεγονός της εμπιστοσύνης προς τις νέες ερευνητικές δυνάμεις, οι οποίες δεν υπάρχουν με ένα "καταξιωμένο" έργο.

Μια που τέθηκε το ζήτημα της χρησιμότητας των ερευνών μας εν όψει της συγκρότησης μιας "ταυτότητας" της νέας γενεάς, θα έλεγα ότι η κύρια συμβολή τους -αν υπάρξει συμβολή- ως προς τη δημιουργία της ταυτότητας αυτής, θα συνίστατο σε κάτι θεμελιώδες, δηλαδή θα συνεισέφεραν στην αλλαγή των νοοτροπιών: γιατί αν υπάρχει ένας δρόμος που οδηγεί στην αλλαγή των νοοτροπιών είναι ακριβώς η ιστορία: η ιστορία στο οντολογικό της επίπεδο, η ιστορία ως συνείδηση, άρα ως γραφή, με ένα λόγο η ιστοριογραφία. Σας ευχαριστώ.

ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΗΛΙΟΥ: Και εμείς σάς ευχαριστούμε. Ο κύριος Jacques Le Goff, Διευθυντής Σπουδών της École des Hautes Études en Sciences Sociales, θα χαιρετίσει τώρα το Συμπόσιό μας εκ μέρους των ξένων προσκεκλημένων μας.

JACQUES LE GOFF : Κύριε Υφυπουργέ, Κύριε Πρόεδρε, αγαπητοί Συνάδελφοι, Αγαπητοί Φίλοι, μου έγινε η τιμή, αλλά μια τιμή τόσο φοβερή ώστε χρειάζεται να αυτοσχεδιάσω, να μου ζητηθεί να πω δύο λόγια σ' αυτή την εναρκτήρια συνεδρία εκ μέρους όλων των ξένων που συμμετέχουν σ' αυτό το Συμπόσιο. Τα πρώτα απ' αυτά τα λόγια εξυπακούεται ότι είναι για να σας ευχαριστήσω. Να σας ευχαριστήσω για ένα σχέδιο, για το οποίο θα δοκιμάσω να

Σελ. 31
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/2/gif/32.gif&w=600&h=9151. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

πω συντομότατα σε λίγο, λιγότερο καλά από εκείνους που μίλησαν πιο πριν, κάθε τι που περιμένουμε απ' αυτό.

Επιτρέψατέ μου, για ν' αρχίσω, να σας πω ότι είμαστε ακόμη πιο ευτυχείς γιατί το Συμπόσιο αυτό γίνεται στην Ελλάδα, γιατί το Συμπόσιο αυτό γίνεται στην Αθήνα, σ' αυτή τη χώρα που έμαθε άλλοτε στον κόσμο, εδώ και πάρα πολύν καιρό, τη λέξη δημοκρατία, τη λέξη εφηβεία επίσης, και που σήμερα είναι ένα υπόδειγμα ανακτημένης δημοκρατίας. Θέλουμε να πούμε ότι είμαστε ευτυχείς κι ότι σας ευχαριστούμε.

Η δεύτερη υποχρέωση, η δεύτερη χαρά μας, εξυπακούεται ότι έρχεται από το ίδιο το Συμπόσιο· είμαστε από διανοητική και επιστημονική άποψη ευτυχείς που βρισκόμαστε μαζί σας και που απαντάμε στην πρόσκλησή σας.

Γίνεται συχνά λόγος, το ξέρετε, στον κόσμο της έρευνας σήμερα για διεπιστημονικότητα: είναι, καθώς λέμε στη Γαλλία, tarte à la crème. Πιστεύω ότι τούτες τις ημέρες το Συμπόσιό σας, το Συμπόσιό μας, θα είναι πραγματικά ένα παράδειγμα διεπιστημονικότητας. Αν ήθελα να ονομάσω όλες τις ειδικότητες που διάβασα στις ιδιότητες αυτών που συμμετέχουν, πιστεύω ότι θα έπρεπε να ονομάσω όλες τις επιστήμες και όχι μόνο τις ανθρωπιστικές και κοινωνικές - αυτό είναι για μας πολυέλπιδο γεγονός. Εκείνο όμως που επισημαίνω, καθώς επίσης είπε μόλις πριν ο καθηγητής Ασδραχάς, είναι ότι δεν πρόκειται να τοποθετήσουμε αντικρυστά ή παράπλευρα ξεχωριστές επιστήμες, που καθεμιά τους θα πρόσφερε περισσότερο ή λιγότερο την ειδική της συμβολή. Η ιστορία συνενώνει γύρω από μεγάλα σχέδια, από μεγάλες προθέσεις: Η πρώτιστη είναι ο άνθρωπος - γι' αυτό ο καθηγητής Ασδραχάς δικαίως μίλησε για Ανθρωπολογία. Ναι, όλες οι επιστήμες μας είναι, οφείλουν να είναι, φτιαγμένες από τον άνθρωπο, για τον άνθρωπο - είναι αυτονόητο ότι θέλω να πω από τον άνθρωπο και τους ανθρώπους μέσα στις κοινωνίες, μέσα στις διαφορετικότητες των πνευματικών καλλιεργειών και των ιστοριών. Και μάλιστα, ξαναπαίρνω για μια στιγμή τη λέξη του καθηγητή Ασδραχά, στη μακρά διάρκεια, δηλαδή στην ιστορία. Εδώ βέβαια ένας ιστορικός (πόσο μάλλον που είμαι ένας ιστορικός αρχαίος, αλλά όχι τόσο αρχαίος όσο αυτό που αποκαλούμε η Αρχαιότητα, αλλά ένας ιστορικός του Μεσαίωνα), ένας ιστορικός είναι ευτυχής όταν βλέπει ότι η ιστορία μπορεί να είναι ένα είδος οδηγού νήματος πρώτα - πρώτα, και, από το άλλο μέρος, ότι είχε γίνει συνειδητό πως, όταν διαπραγματεύεται κανείς ένα επίκαιρο θέμα (και η νεότητα είναι θέμα με επικαιρότητα και μέλλον), ο φωτισμός του από το παρελθόν δε γίνεται παρά να προσφέρει βοήθεια. Στο σημείο αυτό οφείλω πραγματικά να εκφράσω το θαυμασμό μου για τις πολιτικές ή τις επιστημονικές αυθεντίες που έχουν αυτή τη συνείδηση και θαυμάζω βλέποντας ότι ένα Υφυπουργείο Νεότητας και Αθλητισμού δημιούργησε μια Επιτροπή Ιστορίας. Οφείλω να πω ότι έχουμε εδώ ένα υπόδειγμα και ότι θα σπεύσω να μιλήσω γι' αυτό στη

Σελ. 32
Φόρμα αναζήτησης
Αναζήτηση λέξεων και φράσεων εντός του βιβλίου: Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου Ιστορικότητα της παιδικής ηλικίας και της νεότητας
Αποτελέσματα αναζήτησης
    Ψηφιοποιημένα βιβλία
    Σελίδα: 13
    1. Πρακτικά Συμποσίου, Ιστορικότητα ...

    10.30 Σιδηρούλα Ζιώγου - Καραστεργίου, "Φρονίμους δεσποινίδας και αρίστας μητέρας": στόχοι παρθεναγωγείου και εκπαιδευτική πολιτική στο 19ο αιώνα.

    10.45 A. Δημαράς, Από τις σχολικές στις μαθητικές κοινότητες: εξέλιξη ή παρεξήγηση ενός θεσμού;

    11.00 Παρεμβάσεις και συζήτηση.

    14.00 Λήξη της συνεδρίας.

    ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ

    ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΟΛΟΓΙΩΝ: ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

    Πρόεδρος: Τριαντάφυλλος ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ

    17.30 Βίκη Πάτσιου, Η "Διάπλασις των παίδων" και οι προσανατολισμοί της νεότητας: η επιθυμία και η ανάγκη (1879 - 1922).

    17.45 Βασιλική Κολυβά, Η εικόνα του νέου στο μυθιστόρημα του μεσοπολέμου. (Από τις περιπτώσεις των μυθιστορημάτων των Θεοτοκά, Πολίτη, Τερζάκη, Καραγάτση, Πετσάλη.)

    18.00 Δ. Λιάρος, Η μετάδοση των ιδανικών στα παιδιά.

    18.15 Διάλειμμα.

    18.30 Χ. Καμπουρίδης, Παιδική παραλογοτεχνία στην Ελλάδα (1947 - 1967): Τα ελληνικά περιοδικά περιπετειών για παιδιά και η σχέση τους με την ιδεολογία της εποχής.

    18.45 Μάρθα Καρπόζηλου, Άννα Ματθαίου, A. Καρυάτογλου, Κ. Τσικνάκης, Αγγελική Πανοπούλου, Οντέτ Βαρών, Νεανικός τύπος (1833 - 1944).

    19.00 Παρεμβάσεις και συζήτηση.

    21.00 Λήξη της συνεδρίας.