Συγγραφέας:Αντωνίου, Δαυίδ
 
Τίτλος:Τα προγράμματα της Μέσης Εκπαίδευσης (1833-1929), τ. Α΄
 
Τίτλος σειράς:Ιστορικό Αρχείο Ελληνικής Νεολαίας
 
Αριθμός σειράς:17
 
Τόπος έκδοσης:Αθήνα
 
Εκδότης:Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς
 
Έτος έκδοσης:1987
 
Σελίδες:759
 
Αριθμός τόμων:1ος από 3 τόμους
 
Γλώσσα:Ελληνικά
 
Θέμα:Εκπαίδευση-Δευτεροβάθμια
 
Παιδεία-Εκπαίδευση
 
Τοπική κάλυψη:Ελλάδα
 
Χρονική κάλυψη:1833-1929
 
Περίληψη:Στο τρίτομο αυτό βιβλίο, που καλύπτει την περίοδο 1833-1929, ο συγγραφέας έχει συγκεντρώσει τους ιδρυτικούς νόμους των διαφόρων τύπων σχολείων, δημόσιων η αναγνωρισμένων, του εκάστοτε ελεύθερου ελλαδικού χώρου (χωρίς τις κατά καιρούς τροποποιήσεις τους, εκτός από ορισμένες αναγκαίες εξαιρέσεις), τα προγράμματα διδασκαλίας που ίσχυσαν σε όλη αυτήν την περίοδο και εγκυκλίους που έχουν σχέση με τη διδασκαλία μαθημάτων. Η όλη εργασία είναι διαρθρωμένη ως εξής: Προηγείται μία εισαγωγή που αναφέρεται στην οργάνωση και δομή της Μέσης Εκπαίδευσης κατά την περίοδο 1833-1929 και ακολουθεί το κύριο σώμα της εργασίας, χωρισμένο σε δύο μέρη: Στο πρώτο –που επιγράφεται «Τα Κείμενα»– παρατίθεται αριθμημένο το υλικό κατά κεφάλαια, ανάλογα με τον τύπο του σχολείου και σε χρονολογική σειρά. Το δεύτερο –με τίτλο «Η Ανάγνωση», χωρισμένο στα ίδια, όπως το πρώτο, κεφάλαια– περιλαμβάνει αναλυτικούς και συγκριτικούς πίνακες των ωρολογίων προγραμμάτων και μια σύντομη Επισκόπηση των Κειμένων και των Πινάκων. Τέλος, παρατίθεται απόλυτος χρονολογικός πίνακας όλων των Κειμένων, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να παρακολουθείται συστηματικά η διαμόρφωση και εξέλιξη των σχολείων της Μέσης Εκπαίδευσης.
 
Άδεια χρήσης:Αυτό το ψηφιοποιημένο βιβλίο του ΙΑΕΝ σε όλες του τις μορφές (PDF, GIF, HTML) χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution - NonCommercial (Αναφορά προέλευσης - Μη εμπορική χρήση) Greece 3.0
 
Το Βιβλίο σε PDF:Κατέβασμα αρχείου 23.04 Mb
 
Εμφανείς σελίδες: 685-704 από: 766
-20
Τρέχουσα Σελίδα:
+20
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/685.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

2

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1886 (Απόφαση 14320 / 6 Οκτωβρίου 1886)

Κυβέρνηση Χ. Τρικούπη

Υπουργός Π. Μανέτας

Αριθ. 14320

Περί προγράμματος των διδακτέων μαθημάτων εν τω Βαρβακείω Λυκείω

o ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΚΛΠ.

Έχοντες υπ' όψιν το άρθρ. 66 του Β, διατάγματος της 31 Δεκεμβρίου 1836 και το υπό σημερινήν ημερομηνίαν B. διάταγμα περί ιδρύσεως Λυκείου εν Αθήναις, αποφασίζομεν και διατάσσομεν·

Άρθρ. 1. Η διδασκαλία της Ελληνικής εν τω Λυκείω σκοπεί να καταστήση τους μαθητάς εγκρατεστάτους της γραμματικής της Ελληνικής γλώσσης και ικανούς να γράφωσιν απταίστως και καθαρώς την νυν γραφομένην γλώσσαν και να εννοώσιν άνευ βοηθημάτων πάντας τους αρχαίους έλληνας λογογράφους και τινάς των ποιητών.

Κατανέμεται δ' η διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσης εν ταις επτά τάξεσιν ως έπεται.

Εν τη Α' τάξει. Ερμηνεία εκλεκτών τεμαχίων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, κατά το πρόγραμμα της A' τάξεως των ελληνικών σχολείων. Γραμματικής το τυπικόν μετ' ολιγίστων γενικών κανόνων και στοιχεία της συντάξεως. Εξήγησις ακριβής της σημασίας εκάστης λέξεως και της εννοίας εκάστης φράσεως και εκάστης παραγράφου.

Ασκήσεις ορθογραφικαί και εφαρμογή των δεδιδαγμένων κανόνων και τύπων της γραμματικής. Καθ' εβδομάδα ώραι 8.

Ανάγνωσις τεμαχίων συγγραμμάτων νεωτέρων Ελλήνων λογογράφων και ποιητών, κατά το πρόγραμμα της A' τάξεως των ελληνικών σχολείων. Ανάπτυξις των διδασκομένων. Συμπλήρωσις και σύνθεσις φράσεων της γραφομένης γλώσσης από στόματος και επί του πίνακος. Απαγγελία και απομνημόνευσις ποιημάτων. Ώραι 3.

Αναδημοσιεύεται από την ΕτΚ, αρ. 277/17 Οκτωβρίου 1886.

Σελ. 685
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/686.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Εν τη Β' τάξει. Ερμηνεία μερών κατ' εκλογήν της Κύρου αναβάσεως του Ξενοφώντος (Ποσόν σ. 35 εκδόσεως Teubner). Εξήγησις ακριβής της σημασίας εκάστης λέξεως και της εννοίας εκάστης φράσεως, Επανάληψις του τυπικού της γραμματικής και μετά ταύτα το τεχνολογικόν και το ετυμολογικόν. Κανόνες του συντακτικού. Ασκήσεις ορθογραφικαί μετ' εφαρμογής των δεδιδαγμένων κανόνων της γραμματικής. Ώραι. 8. Ανάγνωσις τεμαχίων έργων νεωτέρων Ελλήνων λογογράφων και ποιητών, κατά.το πρόγραμμα της B' τάξεως των Ελληνικών σχολείων, Ανάπτυξις των αναγινωσκομένων. Εφαρμογή γραμματικών κανόνων προς κατάδειξιν των διαφορών εν τω τυπικώ της αρχαίας και της νυν γραφομένης γλώσσης. Ασκήσεις ορθογραφικαί και εκθέσεις θέμα έχουσαι. την επιτομήν' δεδιδαγμένου κειμένου νεωτέρου Έλληνος συγγραφέως οριζομένου υπό του διδασκάλου και γραφομένου κατ' οίκον υπό των μαθητών. Απαγγελίαι και απομνημόνευσις ποιημάτων. Ώραι 2.

Εν τη Γ' τάξει. Ερμηνεία μερών κατ' εκλογήν των Ελληνικών η της Κύρου Παιδείας του Ξενοφώντος και εκ των Παραλλήλων βίών του Πλουτάρχου, ο του Θεμιστοκλέους η του Αριστείδου. (Ποσόν σ. 40 της στερεοτύπου εκδόσεως Teubner.) Γραμματική· επανάληψις των δεδιδαγμένων· το ετυμολογικόν κατ' έκτασιν: Στοιχειώδεις κανόνες του συντακτικού. Ασκήσεις ορθογραφικαί και θέματα απλά. Ώραι 8.

Ανάγνωσις τεμαχίων νεωτέρων Ελλήνων λογογράφων και ποιητών, κατά το πρόγραμμα της Γ' τάξεως των Ελληνικών σχολείων. Ανάπτυξις των αναγινωσκομένων και εκθέσεις ως εν τη Β' τάξει. Εφαρμογή δεδιδαγμένων κανόνων του συντακτικού. Ώραι 2.

Εν τη Δ' τάξει. Ερμηνεία των Ξενοφώντος απομνημονευμάτων κατ' εκλογήν.- Κατά το β' εξάμηνον. Ερμηνεία εκ των επομένων λόγων του Ισοκράτους του προς Νικοκλέα, του Νικοκλέους, του Αρχιδάμου, του περί ειρήνης η συμμαχικού, του Ευαγόρου, του Πλαταϊκού' η εκ των του Λυσίου, του κατά Ερατοσθένους, της Δήμου καταλύσεως απολογίας, του υπέρ Μαντιθέου, του κατά Νικόμαχου, του υπέρ των Αριστοφάνους χρημάτων, του κατά Αγοράτου, του υπέρ του αδυνάτου. (Ποσόν ουχί ολιγώτεραι των 50 σελίδων της στερεοτύπου εκδόσεως Teubner.) Ανάγνωσις εκ της Κύρου αναβάσεως του Ξενοφώντος και Λουκιανού νεκρικών διαλόγων, ενυπνίου, Χάρωνος η επισκοπούντων, Εφαρμογή της γραμματικής. Συντακτικόν μετ' εφαρμογής. Ώραι 6.

Θέματα κατ' οίκον και εκθέσεις. Υπαγόρευσις υπό του διδάσκοντος απλών φράσεων της ομιλούμενης και άμεσος μεταγραφή τούτων υπό των μαθητών εις την αρχαίαν. Ώραι 3,

Εν τη Ε' τάξει. Ερμηνεία καθαρώς ιστορικών μερών του Θουκυδίδου· του Πανηγυρικού η του Αρεοπαγιτικού του Ισοκράτους· Ομήρου Οδύσσειας, τρις της εβδομάδος κατά το β' εξάμηνον. (Ποσόν ουχί ολιγώτεραι των 50 σελίδων

Σελ. 686
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/687.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

της εκδόσεως Teubner,) Ανάγνωσις εκ της Αρριανού αναβάσεως, Αλεξάνδρου και εκ των του Λουκιανού (βίου Δημώνακτος, Αναχάρσιδος, Τίμωνος, Νιγρίνου). Εφαρμογή της γραμματικής και του συντακτικού. Συντακτικού συνέχεια και τέλος μετ' επανάληψιν του εν τη A' τάξει διδαχθέντος μέρους.

Ώραι 6.

Θέματα και εκθέσεις κατ' οίκον' υπαγόρευσις υπό του διδάσκοντος φράσεων της ομιλούμενης και άμεσος μεταγραφή τούτων υπό των μαθητών εις την αρχαίαν, Ώραι 3

Εν τη ΣΤ' τάξει. Ερμηνεία δημηγοριών του Θουκυδίδου, Δημοσθένους (των Ολυνθιακών, των Φιλιππικών, του περί Στεφάνου, του περί των εν Χερρονήσω, του περί Ειρήνης, του προς Λεπτίνην). Πλάτωνος (Απολογίας, Κρίτωνος, Λάχητος, Χαρμίδου). Ομήρου Ιλιάδος, δις της εβδομάδος καθ' όλον το έτος. (Ποσόν ουχί ολιγώτερον των 60 σελίδων της εκδόσεως Teubner). Ανάγνωσις. Ηροδότου κατ' εκλογήν. Ώραι 6.

Θέματα και εκθέσεις κατ' οίκον. Υπαγόρευσις υπό του διδάσκοντος παραφράσεως απλού κειμένου Έλληνος συγγραφέως και άμεσος μεταγραφή ταύτης υπό των μαθητών εις την αρχαίαν. Ώραι 3.

Εν τη Ζ' τάξει. Ερμηνεία ενός των δραμάτων του Σοφοκλέους, Ανάγνωσις αδιδάκτων ραψωδιών της Ιλιάδος και της Οδύσσειας. Ώραι 5,

Θέματα καί. εκθέσεις κατ' οίκον, Υπαγόρευσις υπό του διδάσκοντος παραφράσεως κειμένου 'Έλληνος συγγραφέως και άμεσος μεταγραφή ταύτης εις την αρχαίαν υπό των μαθητών, Ώραι 1.

Άρθρον 2. Η διδασκαλία των θρησκευτικών σκοπεί να εμπέδωση την ορθόδοξον πίστιν και να ανάπτυξη το θρησκευτικόν αίσθημα των μαθητών.

Κατανομή της διδασκαλίας:

Εν τη Α' τάξει. Ιερά ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης. Ώραι 2. Εν τη Β' τάξει. Ιερά Ιστορία της Καινής Διαθήκης, Ώραι 2.

Εν τη Γ' τάξει. Κατήχησις. Ώραι 2.

Το μάθημα των θρησκευτικών δεν είναι υποχρεωτικόν τοις ετεροδόξοις μαθηταίς.

Άρθρον 3, Σκοπός της διδασκαλίας της γεωγραφίας είναι η μετάδοσις γνώσεων της μαθηματικής και φυσικής γεωγραφίας και της κοσμογραφίας, και η ακριβής εκμάθησις της εθνογραφίας και της πολιτικής γεωγραφίας των ελληνικών χωρών ιδιαίτατα, είτα δε της Ευρώπης και των λοιπών ηπείρων. Οφείλει ο διδάσκων να μη αρκήται εις ξηράν απομνημόνευσιν Ονομάτων και αριθμών, αλλά να καθιστά επαγωγόν και σκόπιμον το μάθημα διά καταλλήλων περιγραφών της πολιτικής και κοινωνικής καταστάσεως των διαφόρων λαών, του φυσικού και τεχνικού πλούτου των διαφόρων χωρών και των αξίων μνήμης περιηγήσεων.

Κατανομή της διδασκαλίας.

Σελ. 687
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/688.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Εν τη Α' τάξει. Τα στοιχειωδέστατα της μαθηματικής και της φυσικής γεωγραφίας τα αναγκαιούντα προς κατανόησιν της γεωγραφίας της Ευρώπης, Γεωγραφία της Ευρώπης. Οδηγίαι προς ανάγνωσιν και σχηματογραφίαν γεωγραφικών πινάκων. Ασκήσεις εις σχηματογραφίαν γεωγραφικών πινάκων από μνήμης. Ώραι 2.

Εν τη Β' τάξει. Επανάληψις και ανάπτυξις των στοιχείων της γεωγραφίας και των οδηγιών προς ανάγνωσιν και σχηματογραφίαν γεωγραφικών πινάκων. Συνέχεια της γεωγραφίας της Ευρώπης, Γεωγραφία της Ασίας. Σχηματογραφία πινάκων γεωγραφικών από μνήμης. Ώραι 2.

Εν τη Γ' τάξει. Επανάληψις και ανάπτυξις των στοιχείων της φυσικής και μαθηματικής γεωγραφίας. Γεωγραφία των λοιπών ηπείρων, Σχηματογραφία γεωγραφικών πινάκων. Ώραι 2.

Εν τη Δ' τάξει. Γεωγραφία της Ελλάδος. Σχηματογραφία γεωγραφικών πινάκων. Ώρα 1.

Εν τη Ε' τάξει. Γεωγραφία των Ελληνικών χωρών. Ώρα 1,

Εν τη Ζ' τάξει. Κοσμογραφία (Εισαγωγή. Περί της γής. Περί του ηλίου· περί της κινήσεως της γης περί τον ήλιον. Περί της σελήνης. Περί των πλανητών. Περί των κομητών και των διαττόντων αστέρων. Περί των απλανών αστέρων ιδιαιτέρως. Περί ημερολογίου), Ώραι 2.

Άρθρον 4. Σκοπός της διδασκαλίας της ιστορίας είναι η ακριβής γνώσις της πατρίου ιστορίας, η γνώσις των σπουδαίων γεγονότων των αρχαίων, των μέσων και ιδίως των νεωτέρων χρόνων και της ροπής ην έσχον ταύτα προς τον πολιτισμόν και προς τας τύχας των εθνών.

Κατανομή της διδασκαλίας.

Εν τη Α' τάξει. Βίοι επιφανών ανδρών της αρχαίας Ελλάδος. Ώραι 2.

Εν τη Β' τάξει. Σκηνογραφίαι της αρχαίας και νέας ελληνικής ιστορίας. Βίοι επιφανών Ελλήνων επί της τουρκοκρατίας και της επαναστάσεως. Ώραι 2,

Εν τη Γ' τάξει. Ιστορία του Ελληνικού έθνους μέχρι του μεγάλου Αλεξάνδρου, Ώραι 2,

Εν τη Δ' τάξει. Εξακολούθησις της ιστορίας του Ελληνικού έθνους μέχρι της υποταγής αυτού εις τους Ρωμαίους. Ιστορία των Ρωμαίων, Ιστορία του Βυζαντιακού Κράτους μέχρι τέλους της βασιλείας Ιουστινιανού. Ώραι 3.

Εν τη Ε' τάξει. Ιστορία των μέσων και των νεωτέρων χρόνων μέχρι της μεταρρυθμίσεως, διδασκόμενης ευρύτερον της ιστορίας του Βυζαντιακού Κράτους μέχρις αλώσεως της Κωνσταντινουπόλεως. Ώραι 3,

Εν τη ΣΤ' τάξει. Εξακολούθησις της ιστορίας των νεωτέρων χρόνων μέχρι της Γαλλικής επαναστάσεως, συνδιδασκομένης της ιστορίας της τέχνης και του πολιτισμού από της αναγεννήσεως μέχρι τέλους της ΙΗ' εκατονταετηρίδος.

Ώραι 3.

Εν τη Ζ' τάξει. Ιστορία της Ευρώπης από της Γαλλικής επαναστάσεως

Σελ. 688
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/689.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

μέχρι των νεωτάτων χρόνων, διδασκόμενης ευρύτερον της ιστορίας της Ελληνικής επαναστάσεως. - Ώραι 2.

Άρθρ. 5, Η διδασκαλία των ξένων γλωσσών σκοπεί να καταστήση τους μαθητάς εγκρατείς της γραμματικής αυτών και. ικανούς να μεταφράζωσιν απροσκόπτως άνευ βοηθημάτων τους λογογράφους, να εννοώσιν ομιλίαν γινομένην εις την διδαχθείσαν γλώσσαν, να αποκρίνωνται μετά τίνος ευκολίας εις την αυτήν γλώσσαν εις ερωτήσεις απευθυνομένας αυτοίς και να γράφωσιν απταίστως απλά θέματα και μάλιστα επιστολάς.

Κατανομή της διδασκαλίας της γαλλικής γλώσσης.

Εν τη Α΄ τάξει. Ασκήσεις αναγνώσεως και γραφής. Εκ της γραμματικής οι κανόνες της προφοράς, οι τύποι των άρθρων, τα αριθμητικά, αι αντωνυμίαι. Ερμηνεία απλών φράσεων και διηγηματίων, γραφή του,κειμένου κατ' οίκον. Απλούσταται φράσεις διά ζώσης υπό του διδασκάλου διδασκόμενα. Απομνημόνευσις λέξεων. Ώραι 4. Ασκήσεις εις το ομιλείν την γαλλικήν. Ώραι 2.

Εν τη Β' τάξει. Ανάγνωσις και γραφή. Γραμματικής το τυπικόν, επανάληψις των δεδιδαγμένων, τα βοηθητικά, τα ομαλά και τα κυριώτατα των ανωμάλων ρημάτων. Ερμηνεία διηγηματίων απλών, γραφή του κειμένου κατ' οίκον. Απαγγελία και απομνημόνευσις απλούστατων ποιηματίων και απλών φράσεων, διά ζώσης, υπό του διδασκάλου διδασκομένων. Ώραι 4,

Ασκήσεις εις το ομιλείν την γαλλικήν, Ώραι 3.

Εν τη Γ' τάξει. Επανάληψις λεπτομερεστέρα και συμπλήρωσις του τεχνολογικού και αρχαί συντακτικού μετ' εφαρμογής δι' απλών φράσεων και γυμνασμάτων, άτινα θα γράφωσιν οι μαθηταί γαλλιστί, υπαγορεύοντος του καθηγητού το ελληνικόν κείμενον. Ασκήσεις εις το ομιλείν την γαλλικήν. Ερμηνεία τεμαχίων Γάλλων λογογράφων και ποιητών κατά το πρόγραμμα της A' τάξεως των Γυμνασίων. Ώραι 6.

Εν τη Δ' τάξει. Εξακολούθησις του συντακτικού, ασκήσεις θεματογραφικαί ως εν τη γ' τάξει. Ασκήσεις εις το ομιλείν την γαλλικήν. Ερμηνεία τεμαχίων Γάλλων συγγραφέων, κατά το πρόγραμμα της JB' τάξεως των Γυμνασίων. Ανάγνωσις εκ των του Βολταίρου (Charles XII) η του Φενελώνος (Télémaque). Ώραι 6.

Εν τη Ε' τάξει. Η διδασκαλία εν τη τάξει ταύτη και ταις ανωτέραις θα γίνηται γαλλιστί. Γραμματική. Θέματα κατ' οίκον και γυμνάσματα γραφόμενα υπό των μαθητών γαλλιστί, του διδάσκοντος υπαγορεύοντος το ελληνικόν κείμενον. Ασκήσεις εις το ομιλείν την .γαλλικήν. Ανάγνωσις εκ του Βολταίρου (Siècle de Louis XIV) η του Montesquieu (Considérations sur les causes de la grandeur des Romains et de leur décadence) η Bernardin de Saint Pierre, η των μύθων του Florian, . Ώραι 6.

Εν τη ΣΤ' τάξει. Εξακολούθησις της γραμματικής γαλλιστί.

44

Σελ. 689
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/690.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Ανάγνωσις Bossuet (Oraisons funèbres) J, Β. Rousseau (oeuvres lyriques) και μιάς τραγωδίας του Racine (Athalie, Iphigenie) η του Corneille (Cinna, Polyeucte). Ώραι 6.

Εν τη Ζ' τάξει. Στιχουργική ανάγνωσις λογογράφων και ποιητών: Boileau; Lafontaine (Fables)· Molière (Avare, Misanthrope)· Villemain (Cours de littérature du dix-huitième siècle)· Guizot (Histoire de la revolution d'Angleterre)· André Chenier, V. Hugo (Odes; les orientalres).

Ώραι 6.

Άρθρ. 6. Σκοπός της διδασκαλίας της αριθμητικής είναι να καταστώσιν οι μαθηταί ικανοί να λύωσι παντός είδους αριθμητικά προβλήματα, γινώσκοντες και τον λόγον των αριθμητικών πράξεων.

Κατανομή της διδασκαλίας.

Εν τη Α' τάξει,. Πρακτική και από μνήμης αριθμητική μέχρι των κλασμάτων. Ώραι 3.

Εν τη Β' τάξει. Πρακτική και από μνήμης αριθμητική. Επανάληψις των δεδιδαγμένων. Περί συμμιγών αριθμών, περί δεκαδικών κλασμάτων, περί αναλογιών, περί του δεκαδικού συστήματος των μέτρων και σταθμών και περί των άλλων εν τω εμπορίω συνήθων συστημάτων, Ώραι 3.

Εν τη Γ' τάξει. Επανάληψις των δεδιδαγμένων και τα περί μεθόδων.

Ώραι 3.

Εν τη Δ' τάξει. Θεωρητική αριθμητική. Ώραι 4,

Άρθρον 7. Σκοπός της διδασκαλίας της Γεωμετρίας είναι η γνώσις των κυριωτέρων σχημάτων και της καταμετρήσεως αυτών και η εφαρμογή αυτών εις ζητήματα της φυσικής, των τεχνών και του κοινού βίου.

Κατανομή της διδασκαλίας :

Εν τη Δ' τάξει. Επιπεδομετρίας τα δύο πρώτα βιβλία, (Πρώται έννοιαι και ορισμοί. Περί της ευθείας γραμμής· περί του επιπέδου' περί του κύκλου περί γωνιών· περί των παραλλήλων· περί των ευθυγράμμων σχημάτων περί της Ισότητος των τριγώνων. Σχέσεις ανισότητος. Περί καθέτου και πλαγίων περί των παραλληλογράμμων, θέσεις κύκλου προς ευθείαν. Θέσεις κύκλου προς κύκλον. Περί των χορδών του κύκλου. Περί των εις κύκλον εγγραφόμενων γωνιών. Προβλήματα περί αναλύσεως και συνθέσεως εν τη γεωμετρία. Περί γεωμετρικών τύπων, λύσις προβλημάτων δι' αυτών. Ώραι 2.

Εν τη Ε' τάξει, επίπεδο μετρίας το Γ' και Δ' βιβλίον. (Περί της μετρήσεως των γεωμετρικών μεγεθών. Μέτρησις του ορθογωνίου. Μετασχηματισμός των ευθυγράμμων σχημάτων εις ορθογώνια και καταμέτρησις αυτών, Εφαρμογαί διάφοροι. Ισότητες μεταξύ επιφανειών τετραγώνων και ορθογωνίων. Αριθμητικαί εφαρμογαί αυτών. Περί λόγων και αναλογίων. Περί ομοιότητος, Αριθμητικαί εφαρμογαί. Περί των κανονικών πολυγώνων. Περί της μετρήσεως του κύκλου. Εύρεσις του αριθμού κατά προσέγγισιν. Μέτρησις των γωνιών.

Σελ. 690
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/691.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Εφαρμογαί αριθμητικαί. Περί των ορίων και της χρήσεως αυτών εις την μέτρησιν του κύκλου).

Εφαρμογή της άλγεβρας εις την γεωμετρίαν. Λύσις διαφόρων γεωμετρικών ζητημάτων διά της άλγεβρας και διερεύνησις αυτών. Ώραι 4.

Εν τη ΣΤ' τάξει. Στερεομετρία. Ώραι 4.

Εν τη Ζ' τάξει. Στερεομετρίας συνέχεια και τέλος. Καμπύλαι εν χρήσει· έλλειψις, υπερβολή, παραβολή, έλιξ, Ώραι 4.

Ευθύγραμμος τριγωνομετρία μετά των εφαρμογών αυτής. (Σκοπός· Ορισμός των τριγωνομετρικών γραμμών. Σχέσεις μεταξύ αυτών. Θεμελιώδεις ιδιότητες του ημίτονου και του συνημίτονου. Πίνακες τριγωνομετρικοί και χρήσις αυτών. Επίλυσις των τριγώνων. Προβλήματα). Ώραι 3.

Άρθρον 8. Σκοπός της διδασκαλίας της Άλγεβρας είναι η εκμάθησις του λογισμού και η λύσις γενικών προβλημάτων μετά της εφαρμογής, αυτών εις την φυσικήν και τας τέχνας.

Κατανομή της διδασκαλίας.

Εν τη Δ' τάξει. Αλγεβρικός λογισμός μετά των αλγεβρικών κλασμάτων.

Ώραι 2.

Εν τη Ε' τάξει. Πρωτοβάθμιοι και δευτεροβάθμιοι εξισώσεις μετά πασών των εφαρμογών. Ώραι 4.

Εν τη ΣΤ' τάξει. Τα περί προόδων, λογαρίθμων. συνθέτων τόκων και χρεωλυσίων. Περί διατάξεων, μεταθέσεων και συνδυασμών. "Ώραι 4.

Άρθρον 9. Σκοπός της διδασκαλίας της περιγραφικής γεωμετρίας είναι η γραφική παράστασις των αντικειμένων και η λύσις προβλημάτων γεωμετρικών διά προβολών.

Κατανομή της διδασκαλίας.

Εν τη Ζ' τάξει. Σκοπός. Μέθοδος των προβολών. Λύσεις γραφικαί. Προσδιορισμός των ιχνών της ευθείας. Στοιχειώδη προβλήματα των ευθειών γραμμών. Επίπεδα οριζόμενα υπό διαφόρους όρους. Προβολαί βοηθητικαί. Ευθείαι και επίπεδα κάθετα. Γωνίαι των ευθειών και των επιπέδων. Σημεία και γραμμαί προς κατασκευήν εκτός του χάρτου. Προβλήματα αναγόμενα εις τας τριέδρους γωνίας. Τρισορθογωνία τρίεδρος γωνία. Ώραι 3.

Άρθρον 10. Η διδασκαλία της φυσικής ιστορίας σκοπεί να γνωρίση τοις μαθηταίς τα κυριώτερα της φυτολογίας, της ζωολογίας, της ανθρωπολογίας, και να διεγείρη εν αυτοίς ζήλον προς σπουδήν της φύσεως.

Κατανομή της διδασκαλίας.

Εν τη Β' τάξει. Εκ της φυτολογίας: Γενικοί ορισμοί περί των κυριωτέρων των εν Ελλάδι φυομένων φυτών. Εκ της ζωολογίας: Περιγραφή του .σκελετού και των κυριωτάτων οργάνων του ανθρωπίνου σώματος και του των σπονδυλωτών ζώων. Στοιχεία φυσιολογίας. Ώραι 2.

Εν τη Γ' τάξει. Επανάληψις και ανάπτυξις των δεδιδαγμένων εν τη Β'

Σελ. 691
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/692.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

τάξει. Εκ της φυτολογίας: Μορφολογία· το του Αινναίου σύστημα και το φυσικόν. Εκ της ζωολογίας: Στοιχεία φυσιολογίας και ανθρωπολογίας. Περί συνομοταξιών των ζώων. Ώραι 2.

Εν τη Δ' τάξει. Έπανάληψις και ανάπτυξις των δεδιδαγμένων. Εκ της φυτολογίας: Ανατομία και φυσιολογία των φυτών· συστηματική φυτολογία. Εκ της ζωολογίας: Περί της Α' συνομοταξίας εκτενέστερον και επιτόμως περί των λοιπών. Ώραι 2.

Εν τη Ε' τάξει. Φυτική και ζωολογική γεωγραφία· εκτενέστερον περί των χρησίμων εις τας τέχνας και το εμπόριον φυτών και ζώων, Ώραι 2,

Άρθρον 11. Σκοπός της διδασκαλίας της φυσικής είναι η γνώσις των κυριωτάτων φυσικών φαινομένων και νομών μετά των εφαρμογών τούτων εις τον πρακτικόν βίον.

Κατανομή της διδασκαλίας,

Εν τη ΣΤ' τάξει. Γενικαί ιδιότητες των σωμάτων. Περί δυνάμεων και κινήσεως. Περί βαρύτητος. Στατική των στερεών, υγρών και αερίων. Περί Θερμότητος (εν οις και περί μετεωρολογίας). Ώραι 3,

Εν τη Ζ' τάξει. Περί μαγνητισμού. Περί στατικού και δυναμικού ηλεκτρισμού. Ακουστική και οπτική μετά μαθηματικών εφαρμογών. 'Ώραι 3.

Άρθρον 12. Σκοπός της διδασκαλίας της χημείας και της ορυκτολογίας είναι η γνώσις των κυριωτάτων χημικών στοιχείων, των ενώσεων αυτών, του τρόπου της παραστάσεως τούτων, και η γνώσις της ορυκτολογίας, ιδίως δε των εις τας τέχνας χρησίμων ορυκτών.

Εν τη ΣΤ' τάξει. Εκ της χημείας: Γενικόν μέρος· χημικά φαινόμενα και νόμοι αυτών. Ειδικόν μέρος· τα μεταλλοειδή και αι ενώσεις αυτών, Στοιχειομετρικαί ασκήσεις. Εκ της Ορυκτολογίας: Χημικαί και φυσικαί ιδιότητες των Ορυκτών. Αρχαί κρυσταλλογραφίας. Ιδιάζοντες χαρακτήρες των κυριωτάτων ορυκτών εν ταις χημικαίς ενώσεσι. Ώραι 2.

Εν τη Ζ' τάξει. Χημεία: εξακολούθησις της ανοργάνου χημείας. Τα κυριώτατα των μετάλλων και αι ενώσεις αυτών. Στοιχειομετρικαί ασκήσεις. Εξακολούθησις της ορυκτολογίας. Ώραι 3.

Άρθρον 13. Η καλλιγραφία διδάσκεται εν τη A' τάξει ώρας 3 καθ' εβδομάδα, εν δε τη Β' και τη Γ' ανά μίαν ώραν. Επιτρέπεται όμως εις τους διδάσκοντας να υποχρεώσι κακογραφούντας μαθητάς των ανωτέρων τάξεων να ασκηθώσιν εις την καλλιγραφίαν εν τη Γ' τάξει εφ' όσον χρόνον ήθελον κρίνη αναγκαίον.

Άρθρον 14. Η διδασκαλία της Ιχνογραφίας σκοπεί διά μεν της ελευθέρας σχεδιογραφίας να ασκήση τον οφθαλμόν και την χείρα του μαθητού, ώστε να αναπαριστά ούτος το ορώμενον ακριβώς και φιλοκάλως, άνευ χρήσεως οργάνων μηχανικών διά δε της γραμμικής ιχνογραφίας να ασκήση τον μαθητήν εις χρήσιν κατάλληλον των ιχνογραφικών εργαλείων.

Σελ. 692
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/693.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Εν τη Α τάξει,. Ελευθέρα σχεδιογραφία. Άσκησις εις ευθύγραμμον κοσμηματογραφίαν· άσκησις εις κύκλους και τόξα και συνδυασμός αναλόγων κοσμημάτων. Ώραι 2.

Εν τη Β' τάξει. Εξακολούθησις των αυτών ασκήσεων. Απλά περιγράμματα. Ώραι 2.

Εν τη Γ' τάξει. Ελευθέρα σχεδιογραφία εξ υποδειγμάτων απλών γυψίνων εκμαγείων. Κανών του ανθρωπίνου σώματος. Αρχαί των νόμων της φωτοσκιάσεως. Ώραι 3,

Εν τη Δ' τάξει. Ελευθέρα σχεδιογραφία εξ υποδειγμάτων γύψινων εκμαγείων, Σχέδια μελών του ανθρωπίνου σώματος εξ εκμαγείων. Αρχιτεκτονικά κοσμήματα, Ώραι 2.

Γραμμική ιχνογραφία. Ώρα 1.

Εν τη Ε' τάξει. Σχεδιογραφία κεφαλών κλπ, εκ προτύπων. Αρχαί της προοπτικής. Γραμμική ιχνογραφία. Ώραι 3.

Εν τη ΣΤ' τάξει. Ελευθέρα σχεδιογραφία κατά το υπόδειγμα εκμαγείων αρχαίων πλαστικών έργων. Γραμμική ιχνογραφία. Ώραι 2.

Εν τη Ζ' τάξει. Γραμμική ιχνογραφία. Ώρα 1.

Άρθρον 15. Οι μαθηταί των πέντε κατωτέρων τάξεων ασκούνται ανά δύο ώρας καθ' εβδομάδα εις την γυμναστικήν,

Εν δε τη ΣΤ' και τη Ζ' τάξει οι μαθηταί ασκούνται εις τα όπλα ανά δύο ομοίως ώρας καθ' εβδομάδα και συμφώνως τω κανονισμώ των ασκήσεων του πεζικού.

Άρθρον 16. Συνοπτικός πίναξ του προγράμματος των εν ταις επτά τάξεσι του Λυκείου διδακτέων μαθημάτων κατά τας ανωτέρω διατάξεις.

Μαθήματα ______A' Β' Γ' Δ' Ε' ΣΤ' Z'

Ελληνικά ................................ 11 10 10 9 9 9 6

Θρησκευτικά .............................. 2 2 2 - - - -

Γεωγραφία ............................... 2 2 2 1 1 - 2

Ιστορία ................................. 2 2 2 3 3 3 2

Γαλλική γλώσσα .......................... 6 7 6 6 6 6 6

Αριθμητική............................... 3 3 3 4 - - -

Γεωμετρία ............................... - - - 2 4 4 7

Περιγραφική γεωμετρία ..................... - - - - - - 3

Άλγεβρα ................................ - - - 2 4 4-

Φυσική ιστορία ........................... - 2 2 2 2 - -

Φυσική .................................. - - - - - 3 3

Χημεία και Ορυκτολογία ..................... - - - - - 2 3

Καλλιγραφία .............................. 3 - - - - 1 1

Σελ. 693
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/694.gif&w=600&h=915 17_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Μαθήματα _____Α' Β' Γ' Δ' Ε' ΣΤ Ζ'

Ιχνογραφία .............................. 2 2 3 3 3 2 1

Γυμναστική και οπλασκία ................ 2 2 2 2 2 2 2

Άθροισμα .................... 33 33 33 34 34 35 35

Εν Αθήναις τη 6 Οκτωβρίου 1886

O Υπουργός των Εκκλησιαστικών κλπ.

Π. MANETAΣ

Σελ. 694
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/695.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

ΤΑΞΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΩΣ

(Β. Διάταγμα / 28 Σεπτεμβρίου 1887)

Κυβέρνηση Χ. Τρικούπη

Υπουργός Π. Μανέτας

Περί σχηματισμού τάξεως επαναλήψεως των εν τω Λυκείω διδασκομένων μαθημάτων

ΓΕΩΡΓΙΟΣ Α' ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Έχοντες υπ' όψει το άρθρον 7 του Βασιλικού διατάγματος της 26 Φεβρουαρίου 1843 περί οικοδομής Λυκείου του I. A. Βαρβάκη, προτάσει του Ημετέρου επί των Εκκλησιαστικών και της Δημοσίας Εκπαιδεύσεως Υπουργού αποφασίζομεν και διατάσσομεν·

Άρθρον 1. Προς εμπέδωσιν των γνώσεων των εκ των Γυμνασίων και του Λυκείου απολυομένων μαθητών και ιδίως προς τελειοτέραν κατάρτισιν των βουλομένων να υποστώσιν εισιτήριον εξέτασιν εν τη Στρατιωτική Σχολή των Ευελπίδων και εν τη Σχολή των βιομηχάνων τεχνών, σχηματίζεται, τάξις επαναλήψεως των εν τω Λυκείω διδασκομένων μαθηματικών και διδασκαλίας της Ελληνικής και της Γαλλικής γλώσσης, της ιστορίας και της ιχνογραφίας.

Την άμεσον εποπτείαν της τάξεως ταύτης έχει ο διευθυντής του εν Αθήναις Λυκείου.

Άρθρον 2. Εν τη τάξει ταύτη διδάσκονται Ελληνική γλώσσα επί τέσσαρας καθ' εβδομάδα ώρας, Γαλλική γλώσσα ομοίως επί τέσσαρας ώρας, ιστορία επί δύο, ιχνογραφία μετά σχεδιογραφημάτων ομοίως επί δύο ώρας και επαναλαμβάνονται επί δεκατρείς καθ' εβδομάδα ώρας, τα εν τω Λυκείω διδαχθέντα μαθηματικά, ήτοι θεωρητική αριθμητική, γεωμετρία, άλγεβρα, τριγωνομετρία και κοσμογραφία.

Άρθρον 3. Η σειρά των μαθημάτων εν τη τάξει ταύτη διαρκεί επί εν σχολικόν έτος.

Άρθρον 4, Εις την τάξιν ταύτην δύνανται να εγγραφώσι μέχρι της 15 Οκτωβρίου μαθηταί οι φέροντες απολυτήριον Γυμνασίου η του εν Αθήναις

Αναδημοσιεύεται από την ΕτΚ, αρ. 269 /30 Σεπτεμβρίου 1887.

Σελ. 695
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/696.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Λυκείου, Οι διακούσαντες ανελλιπώς τα μαθήματα λαμβάνουσι μετά το πέρας του σχολικού έτους αποδεικτικόν των σπουδών αυτών εν ω σημειούται και ο ολικός βαθμός της προόδου των κατά τους τριμηνιαίους ελέγχους.

Άρθρον 5. Έναρξις των μαθημάτων γίνεται τη 15 Οκτωβρίου εκάστου έτους, όταν ο αριθμός των εγγραφέντων μαθητών υπερβαίνη τους δεκαπέντε, άλλως η τάξις θα αργή καθ' όλον το σχολικόν έτος.

Εις τον αυτόν Ημέτερον Υπουργον ανατίθεμεν την δημοσίευσιν και εκτέλεσιν του παρόντος διατάγματος.

Εν Αθήναις τη 28 Σεπτεμβρίου 1887.

Εν ονόματι του Βασιλέως

To Υπουργικον Συμβούλιον

Χ. ΤΡΙΚΟΥΠΗΣ, Π. ΜΑΝΕΤΑΣ, Κ. ΛΟΜΒΑΡΔΟΣ, Δ. Σ. ΒΟΥΛΠΙΩΤΗΣ, Σ. ΔΡΑΓΟΥΜΗΣ, Ν. Ν. ΘΕΟΤΟΚΗΣ

Ο επί των Εκκλησιαστικών κλπ. Υπουργός

Π. ΜΑΝΕΤΑΣ

Σελ. 696
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/697.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

4

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1890

(Απόφαση 14454/3 Οκτωβρίου 1890)

Κυβέρνηση Χ. Τρικούπη Υπουργός Θ. Κανακάρης

Αριθ. 14454

Περί προγράμματος των διδακτέων μαθημάτων εν τω Βαρβακείω Λυκείω

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΕΩΣ

Έχοντες υπ' όψιν το άρθρον 66 του Β. διατάγματος της 31 Δεκεμβρίου 1836 περί κανονισμού των Ελληνικών σχολείων και γυμνασίων και το άρθρον 7 του B. διατάγματος της 6 Οκτωβρίου 1886 περί ιδρύσεως λυκείου εν Αθήναις, διατάσσομεν τάδε·

Το πρόγραμμα των εν τω λυκείω διδακτέων μαθημάτων κανονίζεται από της χειμερινής εξαμηνίας του σχολικού έτους 1890-1891 ως έπεται·

ΤΑΞΙΣ Α'.

Ελληνικά. Ερμηνεία εκλεκτών τεμαχίων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, κατά το πρόγραμμα της A' τάξεως των Ελληνικών σχολείων. Γραμματικής διδασκαλία μέχρι των εις μι ρημάτων. Ακριβής εξήγησις της σημασίας εκάστης λέξεως και της εννοίας εκάστης φράσεως και εκάστης παραγράφου.

Ασκήσεις γραμματικαί και ορθογραφικαί μετ' εφαρμογής των δεδιδαγμένων κανόνων, Ώραι καθ' εβδομάδα 9.

Ανάγνωσις τεμαχίων συγγραμμάτων νεωτέρων Ελλήνων λογογράφων και ποιητών, κατά το πρόγραμμα της A' τάξεως των Ελληνικών σχολείων. Ανάπτυξις των αναγινωσκομένων, Έκθεσις μύθων η διηγημάτων μετ' αφήγησιν του διδάσκοντος. Απομνημόνευσις και απαγγελία ποιημάτων.

Ώραι καθ' εβδομάδα 3.

Θρησκευτικά. Ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης. Ώραι 2.

Γεωγραφία. Τα στοιχειωδέστατα της φυσικής και μαθηματικής γεωγραφίας

Αναδημοσιεύεται από την ΕτΚ, αρ. 266, τχ. A/11 Οκτωβρίου 1890.

Σελ. 697
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/698.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Γεωγραφία της Ελληνικής χερσονήσου. Οδηγίαι προς ανάγνωσιν γεωγραφικών πινάκων. Ώραι 2,

Ιστορία. Βίοι επιφανών ανδρών της αρχαίας Ελλάδος. Ώραι 2.

Γαλλικά. Ασκήσεις αναγνώσεως και γραφής. Εκ της γραμματικής οι κανόνες της προφοράς, οι τύποι των άρθρων, τα αριθμητικά, αι αντωνυμίαι. Ερμηνεία απλών φράσεων και διηγηματίων, γραφή του κειμένου κατ' οίκον. Απλούσταται φράσεις διά ζώσης υπό του διδασκάλου διδασκόμεναι. Απομνημόνευσις λέξεων. Ασκήσεις εις το ομιλείν την γαλλικήν, Ώραι 4.

Αριθμητική. Πρακτική και από μνήμης αριθμητική μέχρι των κλασμάτων. Ώραι 3,

Καλλιγραφία. Ώραι 3, Ιχνογραφία. Ελευθέρα σχεδιογραφία, Άσκησις εις ευθύγραμμον κοσμηματογραφίαν· άσκησις εις κύκλους και τόξα και συνδυασμός αναλόγων κοσμημάτων. Ώραι 2. Γυμναστική. Ώραι 2.

ΤΑΞΙΣ Β'. Ελληνικά. Ενύπνιον του Λουκιανού και εκ των νεκρικών διαλόγων οι 1, 6,10,11,12,13,14,15,16,20 και 27. Εκ της Κύρου παιδείας μέρη κατ' εκλογήν. Ακριβής εξήγησις της σημασίας εκάστης λέξεως και της εννοίας εκάστης φράσεως και παραγράφου. Γραμματικής συνέχεια μέχρι του ετυμολογικού μετ' επανάληψιν του διδαχθέντος αυτής μέρους εν τη A' τάξει. Στοιχεία συντάξεως διά ζώσης.

Ασκήσεις γραμματικαί και ορθογραφικαί μετ' εφαρμογής των δεδιδαγμένων κανόνων. Ώραι 9.

Ανάγνωσις τεμαχίων έργων νεωτέρων Ελλήνων λογογράφων και ποιητών, κατά το πρόγραμμα της Β' τάξεως των Ελληνικών σχολείων. Εκθέσεις κατ' οίκον εκτενέστερων μύθων και διηγημάτων μετ' αφήγησιν του διδάσκοντος, Απομνημόνευσις και απαγγελία ποιημάτων. 'Ώραι 2.

Θρησκευτικά. Ιστορία της Καινής Διαθήκης. 'Ώραι 2.

Γεωγραφία. Επανάληψις και ανάπτυξις των στοιχείων της φυσικής και μαθηματικής γεωγραφίας και των οδηγιών προς ανάγνωσιν γεωγραφικών πινάκων. Γεωγραφία της Ευρώπης πλην της Ελληνικής χερσονήσου. Οδηγίαι προς σχηματογραφίαν γεωγραφικών πινάκων. Ώραι 2.

Ιστορία. Σκηνογραφίαι της αρχαίας και νέας ελληνικής ιστορίας. Βίοι επιφανών Ελλήνων επί της Τουρκοκρατίας και της επαναστάσεως. 'Ώραι 2.

Γαλλικά. ' Ανάγνωσις και γραφή. Γραμματικής το τυπικόν, επανάληψις των δεδιδαγμένων, τα βοηθητικά, τα ομαλά και τα κυριώτατα των ανωμάλων ρημάτων. Ερμηνεία διηγηματίων απλών, γραφή του κειμένου κατ' οίκον. Απαγγελία και απομνημόνευσις απλούστατων ποιηματίων και απλών φράσεων.

Σελ. 698
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/699.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

διά ζώσης υπό του διδασκάλου διδασκομένων. Ασκήσεις εις το ομιλείν την γαλλικήν. Ώραι 4.

Αριθμητική. Πρακτική και από μνήμης αριθμητική. Επανάληψις των δεδιδαγμένων. Περί συμμιγών αριθμών, περί δεκαδικών κλασμάτων, περί αναλογιών, περί του δεκαδικού συστήματος, των μέτρων και σταθμών και περί των άλλων εν τω εμπορίω συνήθων συστημάτων. Ώραι 3.

Φυσική Ιστορία. Εκ της φυτολογίας: γενικοί ορισμοί περί των κυριωτάτων των εν Ελλάδι φυομένων φυτών. Εκ της ζωολογίας: περιγραφή του σκελετού και των κυριωτάτων οργάνων του ανθρωπίνου σώματος και του των σπονδυλωτών ζώων. Στοιχεία φυσιολογίας. Ώραι 2.

Καλλιγραφία. Ώραι 3.

Ιχνογραφία. Εξακολούθησις των αυτών ασκήσεων. Απλά περιγράμματα. Ώραι 2.

Γυμναστική. Ώραι 2.

ΤΑΞΙΣ Γ'.

Ελληνικά. Εκ της Κύρου αναβάσεως του Ξενοφώντος μέρη καθαρώς ιστορικά και παρακελεύσεις (οία εν βιβλ. III κεφ. 2, IV κεφ. 6, V κεφ. 1,7 και 8, VI κεφ. 5, VII κεφ. 6 και 7 κλπ.) Εκ των απομνημονευμάτων του αυτού συγγραφέως ο περί Ηρακλέους μύθος του Προδίκου. Εκ του Ισοκράτους η προς Δημόνικον παραίνεσις και εκ των παραλλήλων βίων του Πλουτάρχου Θεμιστοκλής, Αριστείδης, Άγις και Κλεομένης.

Γραμματικής το ετυμολογικόν μετ' επανάληψιν των κυριωτάτων εκ των προδιδαχθέντων. Επίτομον συντακτικόν μετ' εφαρμογής. Ασκήσεις ορθογραφικαί και εξελλήνισις προτάσεων. Ώραι 8.

Ανάγνωσις τεμαχίων νεωτέρων Ελλήνων λογογράφων και ποιητών κατά το πρόγραμμα της Γ' τάξεως των ελληνικών σχολείων. Ανάπτυξις των αναγινωσκομένων και εκθέσεις κατ' οίκον, εν αις και πραγματογραφικαί. Ώραι 2.

Θρησκευτικά. Ορθόδοξος χριστιανική κατήχησις. Ώραι 2.

Γεωγραφία. Επανάληψις και ανάπτυξις των οδηγιών προς σχηματογραφίαν γεωγραφικών πινάκων. Γεωγραφία της Ασίας και Αφρικής. Ασκήσεις εις σχηματογραφίαν γεωγραφικών πινάκων. Ώραι 2.

Ιστορία. Ιστορία του ελληνικού έθνους μέχρι του μεγάλου Αλεξάνδρου.

Ώραι 2.

Γαλλικά. Επανάληψις λεπτομερεστέρα και συμπλήρωσις του τεχνολογικού και αρχαί συντακτικού μετ' εφαρμογής δι' απλών φράσεων και γυμνασμάτων, άτινα θα γράφωσιν οι μαθηταί γαλλιστί, υπαγορεύοντος του καθηγητού το ελληνικόν κείμενον. Ασκήσεις εις το ομιλείν την γαλλικήν. Ερμηνεία τεμαχίων λογογράφων και ποιητών κατά το πρόγραμμα της A' τάξεως των γυμνασίων, Ώραι 4.

Σελ. 699
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/700.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Αριθμητική. Επανάληψις των δεδιδαγμένων και τα περί μεθόδων. Ώραι 4.

Γεωμετρία. Ορισμοί. Περιγραφή των απλούστερων γεωμετρικών σχημάτων μετά πρακτικής καταμετρήσεως αυτών. Ώρα 1.

Φυσική Ιστορία. Επανάληψις και ανάπτυξις των δεδιδαγμένων εν'τη Β' τάξει. Εκ της φυτολογίας: μορφολογία, το της Λινναίου σύστημα και το φυσικόν. Εκ της ζωολογίας: στοιχεία, φυσιολογίας και ανθρωπολογίας. Περί συνομοταξιών των ζώων. Ώραι 2.

Φυσική. Περιληπτικώς και στοιχειωδώς. Ώραι 2.

Ιχνογραφία. Ελευθέρα σχεδιογραφία εξ υποδειγμάτων απλών γύψινων εκμαγείων. Κανών του ανθρωπίνου σώματος. Αρχαί των νόμων της φωτοσκιάσεως. Ώραι 3.

Γυμναστική. Ώραι 2.

ΤΑΞΙΣ Δ'.

Ελληνικά. Ξενοφώντος Ελληνικά και εκ των απομνημονευμάτων μέρη κατ' εκλογήν. Ισοκράτους ο προς Νικοκλέα, Νικοκλής, Ευαγόρας. Λυσίου ο Επιτάφιος. Ανάγνωσις εκ των εκτενεστέρων του Λουκιανού διαλόγων, ως Χάρωνος η Επισκοπούντων, Νεκυομαντείας, Κατάπλου' εκ δε της Κύρου αναβάσεως του Ξενοφώντος τα βιβλία IV, V και VI. Εφαρμογή της γραμματικής και συντακτικόν μετ' εφαρμογής. Ώραι 8.

Έλεγχος Θεμάτων και εκθέσεων, κατ' οίκον παρασκευαζομένων. Ώραι. 2.

Θρησκευτικά. Χριστιανική ηθική (μεθ5 ερμηνείας της επί του όρους ομιλίας του Ι.Χ.). Ώρα 1.

Γεωγραφία. Γεωγραφία της Αμερικής και Αυστραλίας. Επισκόπησις της όλης γεωγραφίας. Σχηματογραφία γεωγραφικών πινάκων. Ώραι 2.

Ιστορία. Εξακολούθησις της ιστορίας του Ελληνικού έθνους μέχρι της υποταγής αυτού εις τους Ρωμαίους. Ιστορία των Ρωμαίων. Ιστορία του Βυζαντιακού κράτους μέχρι τέλους της βασιλείας του Ιουστινιανού. Ώραι 3.

Γαλλικά. Εξακολούθησις του συντακτικού, ασκήσεις θεματογραφικαί, ως εν τη Γ' τάξει. Ασκήσεις εις το ομιλείν την Γαλλικήν. Ερμηνεία τεμαχίων Γάλλων συγγραφέων, κατά το πρόγραμμα τήςΒ' τάξεως των γυμνασίων. Ανάγνωσις εκ των του Βολταίρου (Charles XII) η του Φενελώνος (Télémaque).

Ώραι 5.

Αριθμητική. Θεωρητική αριθμητική. Ώραι 5.

Γεωμετρία. Επίπεδο μετρίας τα δύο πρώτα βιβλία. Πρώται έννοιαι και ορισμοί. Περί της ευθείας γραμμής περί του επιπέδου περί του κύκλου περί γωνιών· περί των παράλληλων περί των ευθυγράμμων σχημάτων περί της ισότητος των τριγώνων. Σχέσεις ανισοτητος. Περί καθέτου και πλαγίων περί των παραλληλογράμμων. Θέσεις κύκλου προς ευθείαν. Θέσεις κύκλου προς κύκλον. Περί των χορδών του κύκλου. Περί των εις κύκλον εγγραφόμενων γωνιών.

Σελ. 700
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/701.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Προβλήματα περί αναλύσεως και συνθέσεως εν τη γεωμετρία. Περί γεωμετρικών τύπων, λύσις προβλημάτων δι' αυτών. Ώραι 2.

Άλγεβρα. Μετά το τέλος της γεωμετρίας αλγεβρικός λογισμός και αλγεβρικά κλάσματα.

Φυσική ιστορία. Επανάληψις και ανάπτυξις των δεδιδαγμένων. Εκ της φυτολογίας: ανατομία και φυσιολογία των φυτών· συστηματική φυτολογία. Εκ της ζωολογίας περί της A' συνομοταξίας εκτενέστερον και επιτόμως περί των λοιπών. Ώραι 2.

Ιχνογραφία. Ελευθέρα σχεδιογραφία εξ υποδειγμάτων γύψινων εκμαγείων. Σχέδια μελών του ανθρωπίνου σώματος εξ εκμαγείων. Αρχιτεκτονικά κοσμήματα. Ώραι 2.

Γραμμική Ιχνογραφία. Ώρα 1.

Γυμναστική. Ώραι 2.

ΤΑΞΙΣ Ε'.

Ελληνικά. Θουκυδίδου τα προσιτώτερα των ιστορικών μερών, προς δε και παρακελεύσεις των στρατηγών, ως η του Αρχιδάμου (II, 11), των Πελοποννησίων στρατηγών (Π, 87), Φορμίωνος (Π, 89), Μυτιληναίων (III, 9), Τευτιάπλου (ΠΙ, 30), Δημοσθένους (IV, 10), Λακεδαιμονίων πρεσβείας (IV, 17), Ερμοκράτους (IV, 59), Βρασίδα (IV, 85). Ισοκράτους ο Πανηγυρικός η Αρεοπαγιτικός. Λυσίου ο κατά Αγοράτου η ο υπέρ των Αριστοφάνους χρημάτων. Ομήρου Οδύσσεια τρις της εβδομάδος κατά το β' έξάμηνον. Ανάγνωσις εκ της Αρριανού αναβάσεως του Αλεξάνδρου, και Ξενοφώντος του περί ιππικής. Τέλος του συντακτικού μετ' επανάληψιν του εν τη Δ' τάξει διδαχθέντος μέρους; Ώραι 8.

Έλεγχος θεμάτων και εκθέσεων, κατ' οίκον παρασκευαζομένων. Ώραι 2.

Θρησκευτικά. Εκκλησιαστική Ιστορία. Ώραι 2.

Γεωγραφία. Γεωγραφία της Ελληνικής Χερσονήσου και της Μ. Ασίας. Σχηματογραφία γεωγραφικών πινάκων. Ώραι 2.

Ιστορία. Ιστορία των μέσων και των νεωτέρων χρόνων μέχρι της μεταρρυθμίσεως, διδασκομένης ευρύτερον της ιστορίας του Βυζαντιακού Κράτους μέχρις αλώσεως της Κωνσταντινουπόλεως. 'Ώραι 3.

Γαλλικά. Η διδασκαλία εν τη τάξει ταύτη και ταις ανωτέραις θα γίνηται γαλλιστί. Γραμματική. Θέματα κατ' οίκον και γυμνάσματα γραφόμενα υπό των μαθητών γαλλιστί, του διδάσκοντος υπαγορεύοντος το Ελληνικόν κείμενον. Ασκήσεις εις το ομιλείν την Γαλλικήν, Ανάγνωσις εκ του Βολταίρου (Siècle de Louis XIV) η του Montesquieu (Considérations sur les causes de la grandeur des Romains et de leur décadence) η Bernardin de Saint Pierre, η των μύθων του Florian. Ώραι 5.

Γεωμετρία. Επιπεδομετρίας το Γ' και Δ' βιβλίον, (Περί της μετρήσεως

Σελ. 701
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/702.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

των γεωμετρικών μεγεθών. Μέτρησις του ορθογωνίου. Μετασχηματισμός των ευθυγράμμων σχημάτων εις ορθογώνια και καταμέτρησις αυτών. Εφαρμογαί διάφοροι. 'Ισότητες μεταξύ επιφανειών τετραγώνων και ορθογωνίων, Αριθμητικαί εφαρμογαί αυτών. Περί λόγων και αναλογιών. Περί ομοιότητος. Αριθμητικαί εφαρμογαί. Περί των κανονικών πολυγώνων. Περί της μετρήσεως του κύκλου. Εύρεσις του αριθμού κατά προσέγγισιν. Μέτρησις των γωνιών. Εφαρμογαί αριθμητικαί. Περί των ορίων και της χρήσεως αυτών εις την μέτρησιν του κύκλου).

Εφαρμογή της άλγεβρας εις την γεωμετρίαν. Λύσις διαφόρων γεωμετρικών ζητημάτων διά της αλγέβρας και διερεύνησις αυτών. Ώραι 3,

Άλγεβρα. Μετά την επανάληψιν των εν τη Δ' τάξει διδαχθέντων αι εξισώσεις του A' βαθμού, τα περί συστημάτων εξισώσεων, τα περί ανισοτήτων, ασύμμετρων αριθμών, των νόμων των δυνάμεων των εχουσών κλασματικούς η αρνητικούς εκθέτας, ως και τα περί πολλαπλασιαμού η διαιρέσεως των ριζών, έτι δε τα περί προόδων και λογαρίθμων. Ώραι 3.

Φυσική Ιστορία. Φυτική και ζωολογική γεωγραφία· εκτενέστερον περί των χρησίμων εις τας τέχνας και το εμπόριον φυτών και ζώων. Ώραι 2.

Ιχνογραφία. Σχεδιογραφία κεφαλών κλ.π. εκ προτύπων, Αρχαί της προοπτικής. Γραμματική ιχνογραφία, Ώραι 3.

Γυμναστική. Ώραι 2.

ΤΑΞΙΣ ΣΤ'.

Ελληνικά, Θουκυδίδου το προοίμιον και των ιστορικών τα δυσκολώτερα, οία τα κατά την νόσον, τα κατά την Σικελίαν κπλ., προς δε δημηγορίαι εκ της A' συγγραφής. Πλάτωνος η απολογία, ο Κρίτων, ο Ευθύφρων, Δημοσθένους (κατά το β' εξάμηνον) οι Ολυνθιακοί και Φιλιππικοί. Ομήρου Ιλιάς δις της εβδομάδος καθ' όλον το έτος. Ανάγνωσις εκ του Ηροδότου. Ώραι 8.

Έλεγχος θεμάτων και εκθέσεων, κατ' οίκον παρασκευαζομένων. Ώραι 2.

Ιστορία. Εξακολούθησις της ιστορίας των νεωτέρων χρόνων μέχρι της Γαλλικής επαναστάσεως, συνδιδασκομένης της ιστορίας της τέχνης και του πολιτισμού από της αναγεννήσεως μέχρι τέλους της IH' εκατονταετηρίδος.

Ώραι 3.

Γαλλικά. Εξακολούθησις της γραμματικής γαλλιστί.

Ανάγνωσις Bosseut (Oraisons funèbres), L B. Rousseau (oeuvres lyriques) και μιας τραγωδίας του Racine (Athalie, Iphigenie) η του Corneille (Cinna, Polyeucte). Ώραι 4.

Γεωμετρία. Στερεομετρία. Ώραι 4.

Άλγεβρα. Περί απροσδιορίστου αναλύσεως του πρώτου βαθμού και το λοιπόν μέρος μέχρι τέλους. Ώραι 3.

Φυσική. Γενικαί ιδιότητες των σωμάτων. Περί δυνάμεων και κινήσεων.

Σελ. 702
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/703.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Περί βαρύτητος. Στατιστική των στερεών, υγρών και αερίων. Περί θερμότητος (εν η και περί μετεωρολογίας). Ώραι 3.

Χημεία και ορυκτολογία. Εκ της χημείας γενικον μέρος' χημικά φαινόμενα και νόμοι αυτών. Είδικόν μέρος' τα μεταλλοειδή και αι ενώσεις αυτών. Στοιχειομετρικαί ασκήσεις. Εκ της ορυκτολογίας: Χημικαί και φυσικοί ιδιότητες των ορυκτών. Αρχαί κρυσταλλογραφίας. Ιδιάζοντες χαρακτήρες των κυριωτάτων ορυκτών εν ταις χημικαίς ενώσεσι. Ώραι 3.

Ιχνογραφία. Ελευθέρα σχεδιογραφία κατά το υπόδειγμα εκμαγείων αρχαίων πλαστικών έργων. Γραμμική ιχνογραφία. Ώραι 2.

Οπλασκία. Ώραι 2.

ΤΑΞΙΣ Ζ'.

Ελληνικά. Ερμηνεία ενός των δραμάτων του Σοφοκλέους η Ευριπίδου και δημηγοριών του Θουκυδίδου εκ των μη ερμηνευομένων εν τη έκτη τάξει. Ανάγνωσις αδιδάκτων ραψωδιών της Ομήρου Ιλιάδος και Οδυσσείας και παραλλήλων βίων του Πλουτάρχου. Ώραι 6.

Έλεγχος θεμάτων και εκθέσεων, παρασκευαζομένων υπό των μαθητών κατ' οίκον. Ώραι 2.

Γεωγραφία. Κοσμογραφία (Εισαγωγή. Περί της γής. Περί του ήλιου. Περί της κινήσεως της γης περί τον ήλιον. Περί της σελήνης. Περί των πλανητών. Περί των κομητών και των διαττόντων αστέρων. Περί των απλανών αστέρων ιδιαιτέρως. Περί ημερολογίου). Ώραι 2.

Ιστορία. Ιστορία της Ευρώπης από της Γαλλικής επαναστάσεως μέχρι των νεωτάτων χρόνων, διδασκομένης ευρύτερον της Ελληνικής επαναστάσεως. Ώραι 2.

Γαλλικά. Στιχουργική· ανάγνωσις λογογράφων και ποιητών, Boileau· Lafontaine (Fables)· Molière (Avare, Misanthrope)· Villemain (Cours de littérature du dixhuitième siècle)· Guizot histoire de la révolution d' Angleterre)· André Chenier V. Hugo (Odes; les orientales). Ώραι 4.

Αριθμητική. Επανάληψις της θεωρητικής αριθμητικής. Ώραι 3.

Γεωμετρία. Επανάληψις των κυριωτάτων μερών της γεωμετρίας. Καμπύλαι εν χρήσει· έλλειψις, υπερβολή, παραβολή, έλιξ. Ώραι 3.

Άλγεβρα. Μετά την επανάληψιν της αριθμητικής επανάληψις της αλγέβρας.

Περιγραφική γεωμετρία. Σκοπός. Μέθοδος των προβολών. Λύσεις γραφικαί. Προσδιορισμός των ιχνών της ευθείας. Στοιχειώδη προβλήματα των ευθειών γραμμών. Επίπεδα οριζόμενα υπό διαφόρους όρους. Προβολαί βοηθητικαί. Ευθείαι και επίπεδα κάθετα. Γωνίαι των ευθειών και των επιπέδων. Σημεία και γραμμαί προς κατασκευήν εκτός του χάρτου. Προβλήματα αναγόμενα εις τας τριέδρους γωνίας. Τρισορθογωνία τρίεδρος γωνία. Ώραι 2.

Σελ. 703
http://www.iaen.gr/includes/resources/auto-thumbnails.php?img=/home/www.iaen.gr/uploads/book_files/28/gif/704.gif&w=600&h=91517_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

Φυσική. Περί μαγνητισμού. Περί στατικού και δυναμικού ηλεκτρισμού. Ακουστική και οπτική μετά μαθηματικών εφαρμογών. Ώραι 3.,

Χημεία και ορυκτολογία. Χημεία· εξακολούθησις της ανοργάνου χημείας. Τα κυριώτατα των μετάλλων και αι ενώσεις αυτών. Στοιχειομετρικαί ασκήσεις. Εξακολούθησις της ορυκτολογίας. Ώραι 3.

Ιχνογραφία. Γραμμική ιχνογραφία. Ώρα 1.

Οπλασκία. Ώραι 2.

Συνοπτικός πίναξ του προγράμματος

Μαθήματα Ώραι καθ' εβδομάδα

____A' Β' Γ' Δ' Ε' ΣΤ΄ Ζ΄

Ελληνικά ................................ 12 11 10 10 10 10 8

Θρησκευτικά.............................. 2 2 2 1 2- -

Γεωγραφία ............................... 2 2 2 2 2 - 2

Ιστορία ................................. 2 2 2 3 3 3 2

Γαλλική γλώσσα ........................... 4 4 4 5 5 4 4

Αριθμητική .............................. 3 3 4 5 - - 3

Γεωμετρία ................................ - - 1 2 3 4 3

Περιγραφική γεωμετρία ..................... - - - - - - 2

Άλγεβρα ................................ ----3 3 -

Φυσική ιστορία ........................... - 2 2 2 2 - -

Φυσική .................................. -- 2 - - 3 3

Χημεία και ορυκτολογία ..................... - - - - - 3 3

Καλλιγραφία .............................. 3 3 - - - - -

Ιχνογραφία .............................. 2 2 3 3 3 2 1

Γυμναστική και οπλασκία ................... 2 2 2 2 2 2 2

Άθροισμα ................... 32 33 34 35 35 34 33

Εν Αθήναις την 3 Οκτωβρίου 1890.

Ο επί των Εκκλησιαστικών κλπ. Υπουργός

Θ. ΚΑΝΑΚΑΡΗΣ

Σελ. 704
Φόρμα αναζήτησης
Αναζήτηση λέξεων και φράσεων εντός του βιβλίου: Τα προγράμματα της Μέσης Εκπαίδευσης (1833-1929), τ. Α΄
Αποτελέσματα αναζήτησης
    Ψηφιοποιημένα βιβλία
    Σελίδα: 685
    17_A. Αντωνίου, Προγράμματα Μέσης Εκπαίδευσης

    2

    ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 1886 (Απόφαση 14320 / 6 Οκτωβρίου 1886)

    Κυβέρνηση Χ. Τρικούπη

    Υπουργός Π. Μανέτας

    Αριθ. 14320

    Περί προγράμματος των διδακτέων μαθημάτων εν τω Βαρβακείω Λυκείω

    o ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΚΛΠ.

    Έχοντες υπ' όψιν το άρθρ. 66 του Β, διατάγματος της 31 Δεκεμβρίου 1836 και το υπό σημερινήν ημερομηνίαν B. διάταγμα περί ιδρύσεως Λυκείου εν Αθήναις, αποφασίζομεν και διατάσσομεν·

    Άρθρ. 1. Η διδασκαλία της Ελληνικής εν τω Λυκείω σκοπεί να καταστήση τους μαθητάς εγκρατεστάτους της γραμματικής της Ελληνικής γλώσσης και ικανούς να γράφωσιν απταίστως και καθαρώς την νυν γραφομένην γλώσσαν και να εννοώσιν άνευ βοηθημάτων πάντας τους αρχαίους έλληνας λογογράφους και τινάς των ποιητών.

    Κατανέμεται δ' η διδασκαλία της Ελληνικής γλώσσης εν ταις επτά τάξεσιν ως έπεται.

    Εν τη Α' τάξει. Ερμηνεία εκλεκτών τεμαχίων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, κατά το πρόγραμμα της A' τάξεως των ελληνικών σχολείων. Γραμματικής το τυπικόν μετ' ολιγίστων γενικών κανόνων και στοιχεία της συντάξεως. Εξήγησις ακριβής της σημασίας εκάστης λέξεως και της εννοίας εκάστης φράσεως και εκάστης παραγράφου.

    Ασκήσεις ορθογραφικαί και εφαρμογή των δεδιδαγμένων κανόνων και τύπων της γραμματικής. Καθ' εβδομάδα ώραι 8.

    Ανάγνωσις τεμαχίων συγγραμμάτων νεωτέρων Ελλήνων λογογράφων και ποιητών, κατά το πρόγραμμα της A' τάξεως των ελληνικών σχολείων. Ανάπτυξις των διδασκομένων. Συμπλήρωσις και σύνθεσις φράσεων της γραφομένης γλώσσης από στόματος και επί του πίνακος. Απαγγελία και απομνημόνευσις ποιημάτων. Ώραι 3.

    Αναδημοσιεύεται από την ΕτΚ, αρ. 277/17 Οκτωβρίου 1886.